י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

"גירעון של 10 מיליון ש"ח במכללה של ש"ס"

מכללת "מקור המעיינות" עומדת בסכנת סגירה: משכורות לא שולמו לאנשי הצוות ומשרד החינוך עצר את הכסף • חברי מועצת החכמים במכתב חריף נגד סכנת הסגירה - בפנים • במכללה מאשימים את משרד החינוך • המשרד בתגובה: "למכללה גירעון של 10 מש"ח, לא אפשרי לעזור" • דרעי לבחדרי חרדים: "התעמרות של משרד החינוך במוסדות החרדים"

סטודנטים חרדים, צילום אילוסטרציה
סטודנטים חרדים, צילום אילוסטרציה

עתידה של מכללת מקור המעיינות שהוקמה לפני כעשרים שנה, מוטל בספק. מזה מספר חודשים שאנשי הצוות לא קיבלו משכורות; ובשבועות האחרונים, רבים מאנשי הצוות החלו להתארגן על מנת להביא לסיומה את הסאגה המתמשכת.

בשיחה עם כמה מעובדי המכללה התברר כי משרד החינוך החליט לסגור את שערי המכללה ומזה מספר חודשים, לא מועברים התקציבים שהובטחו פעם אחר פעם.

במכללה מפנים אצבע מאשימה כלפי משרד החינוך שגילה אוזלת יד בכל הקשור לתקצוב המכללה, עד כדי כך שאפילו ההודעה של שמרד החינוך על כך שמבחינתם המכללה לא תמשיך להתקיים הגיעה רק בסוף חודש מאי, דבר שאפילו אינו מאפשר פיטורין כראוי.

זו עוולה חסרת תקדים שגורמת נזק הן לתלמידים והן לצוות ההוראה. היכן האחריות של משרד החינוך כלפי תלמידי המכללה? שואלים במקור המעיינות.

לעובי הקורה נכנס גם חבר מועצת חכמי התורה הגאון רבי משה מאיה שהינו חבר העמותה, שהחתים את כל חברי מועצת חכמי התורה – הנשיא הגר"ש כהן, הגר"ש בעדני והגר"ד יוסף, על מכתב תמיכה במכללה.

בין היתר כותבים חברי מועצת חכמי התורה: "שמועה קשה הגיעה אלינו על החלטת משרד החינוך לסגור את מכללת מקור המעיינות לשנת הלימודים הבעל"ט. אוי לנו שכך עלתה בימינו כי המכללה שהוקמה ע"י הסיעה מאולצת לסגור שעריה בפני מאות התלמידים/ות המבקשים ללמוד בה".

בהמשך, כותבים חברי המועצת: "המכללה הייתה קשורה לרשת מעיין החינוך התורני וסגירת המכללה הינה מכה קשה למעיין החינוך התורני שהייתה ציפור נפשו של מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל".

במכתב ששלחו אנשי הצוות להנהלת המכללה לאחר פגישה שהתקיימה במשרד החינוך נכתב בין היתר: "במהלך הפגישה טענו במשרד החינוך שוב ושוב, כי תקציב המורים/ות עד לסוף שנת הלימודים הנוכחית ישולם במלואו. אולם, טענו מנגד שאין לנו אימון כלל במשרד החינוך, לאור התנהלותם מול הרב עובדיה כהן בחודשים האחרונים, לפיכך ביקשנו לראות פעולה מיידית של העברת תקציב למכללה, על מנת לשלם משכורות. בתגובה ענו כי יעבירו מיידית משכורת אחת ולאחר שתשולם יעבירו נוספת, כך ארבע פעימות, עד לתשלום כל המשכורות משנה זו.

"לגבי המשכורות שחייבים מאשתקד, כרגע עדיין אין פתרון באופק, ותקציב זה יהא תלוי בהמשך התנהלות המכללה.

"הבהרנו, כי לא נמתין עוד זמן רב עד למאבק עיקש הכולל הפגנות בהעדר תשלום המשכורות, ובהתאם לכך נכון יהיה כי כולנו נצטרף לעצומה המתגבשת במכללה כעת, אם כי לא לפרסמה עד אשר נראה את התנהלות המשרד בימים הקרובים.

"חשוב לי ליידע כי במקביל אנו פותחים ערוץ נוסף פוליטי, על מנת להבטיח גם את עתיד המכללה. ברור לי כי קשה מאוד להגיע למקום עבודה כאשר לא משלמים, וההרגשה הינה שעובדים חינם, אך מאידך ברוב עם הדרת מלך ולכן ההתאגדות כולם יחד במאבק, חשוב ומסייע לאין ערוך".

נכון להיום, יום ראשון, התבקשו התלמידים/ות שלא להגיע ללימודים, ותלמידים שיחליטו להגיע למכללה, עושים זאת על אחריותם בלבד, שכן צוות ההוראה הודיע על שביתה עד שישולמו משכורתם, עד לתיקון העוולה.

המאבק, כך נראה, רק בתחילתו, ולאור מכתבם של חברי מועצת חכמי התורה, צפויה בימים הקרובים גם התערבותם של ראשי תנועת ש"ס.

גורם בכיר במשרד החינוך מסר בתגובה: "למכללת מקור המעיינות גירעון של כ-10 מליון שקלים. כל כסף שהועבר למכללה לשם תפעול שוטף נבלע ע"י בעלי החוב ומשום כך הפסיק משרד החינוך את התקציב. משרד החינוך עובד על אופציות חלופיות להכשרת מורים למעיין החינוך התורני. ניסינו לבדוק בכל דרך אפשרית דרכים לסייע למכללה אך זה התברר כלא אפשרי".

יו"ר שס אריה דרעי מסר בתגובה לבחדרי חרדים:״התעמרות משרד החינוך במוסדות החינוך החרדי חייבת להיפסק לאלתר, אפנה עוד היום לשר החינוך ע״מ שמוסד חשוב זה לא יישאר סגור אפי׳ עוד יום אחד״.

משיחה עם מורה במכללה עולה תמונה קשה של התעלמות משרד החינוך מצרכי המוסד מזה מסר שנים. "המכללה קיימת כבר כעשרים שנה" מסר המורה יחיאל שרמן המלמד במכללה למעלה מ12 שנה "ואני יכול לקבוע בוודאות, כמי ששימש קודם לכן כמפקח מטעם משרד החינוך במוסדות שונים כי אנחנו עושים כמיטב יכלתנו על מנת להביא את התלמידים להישגים הגבוהים ביותר. ואכן, בס"ד ההישגים ניכרים בתוצאות המבחנים והתעודות.

למרות זאת משרד החינוך אינו מתקצב את המוסד על פי מספר התלמידים ואף לא על פי הבטחותיו. כיום לומדים במכללה בפועל כ550 תלמידים אך משרד החינוך הבטיח כי יתקצב את המכללה ע"פ 375 תלמידים בלבד. בפועל, התקציב שהועבר הוא בשיעור של כחצי מהמגיע לנו על פי מספר זה. זאת מלבד העובדה שהשנה בלבד לא התקבל תקציב למשכורות עבור ארבעה חודשים ובשנה שעברה עבור שלושה חודשים. זו שערורייה, כיון שאנו מהווים כתובת לתלמידים מכל הארץ שלא יקבלו מענה באם המוסד יסגר. פנינו במכתבים למנכלי"ת המשרד ולחשביות ואף לשר עצמו אולם לא נענינו."
חינוך שס גירעון מכללה מקור המעיינות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 45 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד