י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

פיגמנטציה: סוגי הכתמים, מניעה ודרכי הטיפול

כתמים על עור הפנים יכולים להיווצר מכמה סיבות, וקיימות דרכים שונות לטפל בהסרתם ובמניעה עתידית

פיגמנטציה: סוגי הכתמים, מניעה ודרכי הטיפול
גדכ

כתמים בעור: עור הפנים שלנו הוא כרטיס הביקור שלנו מול הסביבה, ולכן לאסתטיקה של עור הפנים יש חשיבות רבה עבור מראה חיצוני טוב ובריא. עור פנים שמופיעים עליו כתמים יכול לתת לפנינו מראה חולה ולא בריא הפוגע בדימוי העצמי שלנו, הופעת כתמים על הפנים נקראת פיגמנטציה.

פיגמנטציה היא תופעה שכיחה מאוד שנגרמת מגורמים שונים היוצרים כתמים כהים ולא אחידים על עור הפנים. הופעת פיגמנטציה מהווה גורם מפריע בזמנים שמאד חשוב לנו להיראות במיטבינו. ולכן אנשים רבים פונים לטיפול בכתמים מסוג זה.

איך נוצרת פיגמנטציה?

צבע העור שלנו נקבע בעיקר על ידי פיגמנט שנקרא מלנין, הנמצא בשכבת העור העליונה. הוא הפיגמנט האחראי לצבע העור שלנו, השיער והעיניים. התאים המייצרים את הפיגמנט מלנין נקראים מלנוציטים, ומיקומם הוא בשכבה התחתונה ביותר (שכבת תאי הבסיס) של האפידרמיס. כמות המלנוציטים שווה בכל הגזעים והמינים. אבל השוני בין אנשים כהים ובהירים איננו בכמות או בצפיפות המלנוציטים, אלא בכמות המלנין המיוצר ואיכותו – מה שמתבטא בהופעת מלנוזומים גדולים יותר (שמכילים יותר מלנין) באנשים הכהים.

תפקיד המלנין בעור הוא לקלוט את קרני השמש שפוגעות בעורנו ולהחזירם, על מנת להגן על העור והתאים בעור מפני נזקי השמש. פיגמנט המלנין אחראי גם על פעולת השיזוף של העור. לעיתים קיים בשכבה העליונה של עורנו פיזור לא אחיד של הפיגמנט שאחראי על השמש והוא מתרכז בנקודות מסוימות יותר מבנקודות אחרות. תופעה זו יוצרת כתמים כהים ולא אחידים על העור שנקראים גם פיגמנטציה. פיזור לא אחיד של פיגמנט המלנין שגורם לפיגמנטציה יכול לנבוע ממספר גורמים, ביניהם חשיפה מוגברת לשמש, נטילת גלולות למניעת הריון, נטילת תחליפי הורמונים, תרופות מסוימות והזדקנות העור.

גם מספר השנים שאנו חיים וגילנו הוא גורם מרכזי בהופעת פיגמנטציה על העור, מכיוון שעם השנים חלה התרופפות בין התאים תופעה שגורמת לפיזור לא אחיד של מלנין היוצר פיגמנטציה. רוב כתמי העור קשורים בחשיפה לשמש: נמשים, כתמי גיל וכתמי הריון. נמשים הם הכתמים השטחיים ביותר, והם נוצרים מעלייה בפיגמנטציה בתאי האפידרמיס. לעומתם, כתמי הגיל, המכונים גם `כתמי כבד` בגלל צבעם, הם עמוקים יותר. אלה נוצרים באזורים שנחשפו במשך שנים לשמש, עקב עלייה בפעילות המלנוציטים. כתמי הריון, הקרויים גם `מלזמה`, הם כתמים רחבים וסימטריים, המופיעים בעיקר באזור הלחיים ומרכז המצח אצל נשים צעירות בזמן הריון או עקב נטילת גלולות.

הטיפול במלסמה אינו פשוט, בגלל נטייתם של הכתמים להיות כרוניים. גם כאן יש עלייה במספר ובפעילות המלנוציטים כשהחשיפה לשמש מגבירה את ייצור המלנין. התופעה מצויה יותר בכהות עור משום שאצלן המלנין פעיל מאד.

סוג פחות שכיח של כתמי עור הוא השומה על שם בקר – Beckers Nevues, והסיבה להופעתו היא תורשתית. זהו כתם חום מלווה בשיעור המופיע אצל כחצי אחוז מהגברים הצעירים בגיל ההתבגרות, בעיקר על הכתפיים, על קדמת החזה או על השכמות. הכתמים הקלים ביותר להסרה הם נמשים וכתמי שמש, שבהם הצטברות הפיגמנט נותרת בשכבה העליונה של העור. הכתמים הבעייתיים ביותר הם התורשתיים. את השומה על שם בקר אי אפשר להסיר, וגם אם מצליחים להסירה, היא חוזרת אחר כך מסיבה לא ברורה.

סוג נוסף של כתמים הוא פיגמנטציה פוסט-דלקתית (שנוצרת לאחר דלקת, טראומה לעור, פציעה, נגעים בעור).

כיצד ניתן למנוע פיגמנטציה?

הבסיס שהרפואה הקונבנציונאלית יוצאת ממנה על מנת למנוע פיגמנטציה בעור הפנים קשור בהבנת הפיגמנט מלנין. הפיגמנט מלנין נוצר כתוצאה מאנזים שנקרא טירוזניז ומהחומצה האמינית טירוזין. לכן כאשר אנחנו משתמשים בתכשירים שמטרתם למנוע פיגמנטציה, אנחנו בעצם משתמשים בתכשירים שמתערבים ומפריעים לגוף ביצירת האנזים ובעקבותיו ביצירת הפיגמנט מלנין.

קיימות דרכים שונות בהם ניתן לנקוט על מנת למנוע הופעה של הכתמים מבעוד מועד. הדרך הראשונה היא שימוש במקדם הגנה טוב. מקדם הגנה טוב שומר על עור הפנים מנזקי השמש ומונע פיגמנטציה. זה המפתח למניעה ומזעור היווצרות כתמים חומים. ללא שימוש עקבי בקרם הגנה, לא יתאפשר טיפול יעיל. גם לאחר טיפול מוצלח, ישובו ויופיעו הכתמים החומים גם בעקבות מספר דקות של חשיפה שאינה מוגנת לשמש.

דרכי טיפול בפיגמנטציה: קיימים בשוק תכשירים שונים בהם ניתן להשתמש בנוסף למקדם ההגנה לצורת מניעה וטיפול בפיגמנטציה שאחראים על פגיעה ביצירת המלנין, ביניהם ניתן למצוא: הידרוקינון, טרטינואין, חומצה קוג'ית וחומצה אזלאית. רוב החומרים ברשימה זו הינם חומרים טבעיים שמקורם בטבע, אך השימוש בהם חייב להיות בהתייעצות עם קוסמטיקאית פרא רפואית מוסמכת. לכל אחד מהתכשירים הללו יש גם תופעות לוואי וחסרונות שכדאי לדעת על קיומם לפני הטיפול בהם.

במידה ואתם מחליטים לטפל בפיגמנטציה בפנים באמצעים חדישים יותר שכוללים התערבות חיצונית, באפשרותכם לערוך טיפול באור או בלייזר למניעת פיגמנטציה. טיפול באור למניעת פיגמנטציה מסוגל לטפל גם בפיגמנטציה עמוקה שנמצאת בשכבות התחתונות של העור, ולכן הוא נבחר בדרך כלל במקרים בהם כתמי השמש על העור הם עקשניים וקשים. בנוסף, יש לדאוג לתזונה נאותה. תזונה עשירה בנוגדי חמצון מסייעת לזירוז התחדשות עור חדש. יש לשמור על העור מפני התייבשות באמצעות שתיית מים קבועה ומספקת.

הטיפולים הנפוצים היעילים ביותר הם הטיפולים באור או בלייזר, מוצרי הלבנת עור ופילינג כימי.טיפולי האור או הלייזר יעילים ביותר עבור סוגי פיגמנטציה בשל הדיוק ומזעור הנזק לעור מסביב. הטיפול הוא עוצמתי וממוקד על פני העור, תוך שהוא סופג את אזורי הפיגמנט הכהים וגורם לתגובה של הכתמים. בשלב הבא, מתחדש העור ומחליף את תאי העור המתים. הטיפול עשוי להתפרש על פני מספר פגישות - על מנת להשיג את התוצאות הרצויות.

לאחר הטיפול באור או לייזר, עשויות להתרחש מספר תופעות לוואי כגון עקצוץ, יובש בעור, אדמומית בפנים, ותחושת צריבה קלה על הפנים. חיוני שהמטופל יטפל בעור לאחר הסרת הפיגמנטציה על מנת למנוע הישנות, כמו גם למזער את תופעות הלוואי. לשם כך יש לנקוט בצעדי מניעה כגון שימוש בקרם הגנה יומי, והגנה מפני השמש באמצעות כובעים. וצריכת מזון המכיל נוגדי חמצון דוגמת ירקות ופירות.

פילינג: פילינג עשוי לטפל במגוון רחב של בעיות עור הפנים כולל אקנה, קמטים עדינים, כתמי פיגמנטציה חומים, צמיחת שיער פנימי, עור חיוור ועור יבש. הפילינג מבוצע לרוב על עור הפנים, אך יכול להועיל גם לצוואר, החזה, גב, הידיים, הזרועות והרגליים. מוצרי הלבנת עוראם היקף הפיגמנטציה הוא נרחב, יש לנסות מרשם של מלבינים קוסמטיים. קיימים קרמים ומוצרים קוסמטיים אשר מסירים פיגמנטציה בפנים .dermaclinic.co.il
https://www.facebook.com/li.or.acneclinic?ref=tn_tnmn



פיגמנטציה עור קוסמטיקה נמשים טיפול פנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד