י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

האם העירייה תאפשר להחריב את בית הכנסת המיתולוגי בירושלים?

למעלה ממאה שנה עומד בית הכנסת על תילו, בלב ליבו של חיידר 'המסורה' בירושלים • בבית הכנסת הופיעו זבולון קוורטין ויוסל'ה רוזנבלט, והוא נחשב למוסד מיתולוגי בירושלים של מעלה • אלא שאת כל זה העירייה לא מכירה - ומכרה את השטח ליזמים שיהרסו אותו. היום

בית כנסת, צילום אילוסטרציה: ליאור מזרחי, פלאש90
בית כנסת, צילום אילוסטרציה: ליאור מזרחי, פלאש90

אלפי ילדים בוגרי ת"ת המסורה בירושלים, זוכרים את בית הכנסת העתיק 'אוהל מרדכי' ששכן בין כותלי הת"ת - בית כנסת שזכה לארח חזנים ברמה עולמית כיוסלה רוזנבלט וזבולון קוורטין, נחשב לאחד מבתי הכנסת העתיקים ביותר בירושלים עם ותק של יותר ממאה שנים, ובמקום מונצחים גם רבים מחללי מערכות ישראל, שקרוביהם מגיעים למקום כדי לערוך עבורם אזכרות.

אלא שהיום (ד) נשקפת סכנה של ממש לבית הכנסת העתיק - במקום שיוגדר על ידי עיריית ירושלים כאתר לשימור, כיאה לבית כנסת בעל ותק והיסטוריה שכאלו, נמצא המקום כולו על קרקע אותה מתכננים כמה יזמים חרדים להרוס לטובת בנייני מגורים, בתוכנית שאושרה על ידי הועדות השונות.

לבית הכנסת הגיע צו פינוי, והיום נדרשים הגבאים לבצע פינוי מלא לריהוט ולספרים לקראת הריסתו - אם לא תימנע ברגע האחרון.

"בושה וחרפה", אומר לנו חבר מועצה חרדי, "מילא אנחנו עמוסים כבר במאבקי דת מול העירייה, אבל איפה חברי המועצה הדתיים והחילוניים שיקומו וימחו על הצעד הזה? הרי מלבד קדושת המקום יש כאן גם אתר היסטורי ממדרגה ראשונה והנצחה ללוחמים שנפלו במערכות ישראל, הרי אם יקום מישהו ויתכנן להרוס איזו אנדרטה חסרת משמעות לזכר חיילים יקם קול זעקה מקצה לקצה, וכי בית הכנסת לזכרם חשוב פחות?"

הרב אבא טורצקי, מהמתפללים הותיקים בבית הכנסת ומנושאי דגל המאבק נגד הריסתו, אומר ל'בחדרי חרדים': "לא יאומן איך עיריית ירושלים מוכרת את זכרון חללי מערכות ישראל שדמם וזכרם טבוע בקירות בית הכנסת, לאילי הון אשר ברגל גסה מחריבים זכרון אחרון לנופלים. איך לא רעדה ידה של עיריית ירושלים להיות חלק מהחרבת בית כנסת שוקק חיים ופעילות תורנית במשך השנה?"

'בחדרי חרדים' פנה לעירייה לקבל את תגובתה. לכשתתקבל - נפרסמה.
בית כנסת אוהל מרדכי חזנים אתר היסטורי חללי מערכות ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד