י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הפרויקט השנתי: מצעד הרישום לישיבות הגדולות האשכנזיות

כמידי שנה, מגיש כתב ה'בחצרות' של בחדרי חרדים משה ויסברג את הרשימה הכוללת והעדכנית של מספרי הבחורים שיעלו לכל ישיבה גדולה, עם כל הסיפורים הפיקנטיים, המינויים החדשים וההתרחשויות העסיסיות מאחורי הקלעים

הפרויקט השנתי: מצעד הרישום לישיבות הגדולות האשכנזיות
פלאש 90

עונת הרישום לישיבות הגדולות נמצאת כבר בשלבי הסיום. בשנים האחרונות תאריך הרישום נעשה מוקדם יותר ויותר, ובממוצע בכל שנה התאריכים מוקדמים יותר בכשבועיים מהשנה שלפניה.

כיון שכך, גם החומר שעליו נבחנים הבחורים הולך ומתמעט משנה לשנה, עד כדי כך שבשנה האחרונה התלמידים נבחנו על דף גמרא אחד בעיון. היו שאמרו בהלצה, שבקצב זה בשנה הבאה יבחנו על משנה אחת, ובשנה שאחריה יבחנו על 'מחשבה אחת של מוסר'.

כל זה לא מונע מטובי הרשמים להקים מערכת בירור אינפורמציה משומנת, שאינה מביישת את טובי החוקרים ביחידות הביון, בכדי לתהות על קנקנו של הבחור, בודקים אצל כל מי שאמור להכירו - כולל רבניו, שכניו, קרובי משפחתו וכל מאן דהוא שאמור להיות בקשר עמו.

יש ישיבות שמחפשות בעלי כישרונות גדולים, אחרות מעדיפות כישרונות ממוצעים אך בעלי תכונות התמדה ויכולת לחבוש את הספסל יום שלם וליהנות מזיו התורה.

הרשמים מזיעים הרבה בימים אלו, משאלת ליבם הייתה שהרישום יהיה בחורף, סוף כל סוף כלל לא פשוט לרשם צעיר לחרוש את רחבי הארץ, לעמוד בשמש הקופחת ולבקש שיקראו לבחור פלוני, ולהמתין מול עדת ילדי הישיבה האם כבוד קדושת הבחור המחוזר יועיל בטובו לפנות מזמנו היקר לרשם המתחנן לכמה דקות של שיחה.

ישנם הורים המספרים לנו שמצידם היו שוקלים לפתוח משרד קבלת קהל לגדודי הרשמים הצובאים על דלתותיהם, ורק עובדה אחת אינה מיושבת להם, כיצד התכשיט היקר שלהם, שהמשגיח היה מתלונן עליו בכל חודש, לפתע נעשה יקר המציאות וכל כך הרבה ישיבות חושקות בו, למעשה כיום כמעט ואין בחור שאין עליו קופצים, כל השאלה מי הקופצים עליו.

ישיבת ארחות תורה. צילום: שוקי לררצילום: ישיבת ארחות תורה. צילום: שוקי לרר
ישיבת ארחות תורה. צילום: שוקי לרר

הישיבות החזקות, בטרם יפנו לבחור להביאו לישיבה, יבררו בשתי וערב האם כדאי הוא להשקיע עליו ולסמוך עליו בשעת הדחק, גם במידה והחליטו שיש לפנות אליו, מפאת כבודן שלא ילעיזו עליהן חס ושלום שהן מתחננות לבחורים, יעדיפו לעשות זאת על ידי צד ג', דהיינו לארגן מישהו שכביכול במקרה יפגוש אותו ויספר לו וייעץ לו שהדבר הכי טוב לו זה ללכת לישיבה המדוברת.

הדבר המפליא הוא, שבחור שהיה מבוקש על ידי אחת מהישיבות הטובות, מניותיו קופצות באופן אוטומטי וכשיאמרו עליו את האינפורמציה יבליעו בנשימה אחת שישיבה פלונית החשובה, חפצה בו, זה לבד יגרום לתאבון לישיבות רבות לחשוק בו, ולקצר את הדרך בבירורים, כיון שמי רואה אותם יוצאים לתור אחריו ואינו יוצא אחריהם.

למרות כל המאמץ המושקע, הרכבים המושכרים, שיחות הטלפון האינסופיות, השעות הרבות של שכנועים, בסופו של מעמדי הישיבות וסדר דירוגם נשמר פחות או יותר באופן דומה משנה לשנה, ומסקנתם של כל הרשמים, שהרישום הכי טוב הוא ההשקעה שעושים בתוך הישיבה במשך כל השנה, מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת, ומי שלא השקיע מספיק כל השנה לא יוכל לקצור מדי הרבה פירות בעונת הרישום, גם הרשמים הידועים והיוקרתיים אינם מצליחים לייצר יש מאין, ועבודת שכנוע שאין מאחוריה גב חזק של עובדות אמתיות לא תוכל להגשים את מטרתה.

כפי שאמר לנו ברגע של ייאוש אחד הרשמים מישיבה שלא הצליחה כל כך ברישום, בלשון המעטה, '"רגשתי הייתה לאורך כל התקופה שדורשים ממני להציג לציבור את חלון הראוה, כשבעצם החנות בפנים ממש ריקה".

יחד עם זאת יש שינויים דרמטיים וישיבות חדשות שנפתחו בשנים האחרונות ובתוך שנים מעטות התקדמו לצמרת הישיבות בשורה הראשונה.
.
אחרי כל זאת, כיום כמעט ואין בנמצא בחור שחושב להירשם לישיבה מסוימת קודם שיבוא בעצמו לבדוק אותה. פעמים שאף יבוא יחד עם אביו, ופעמים ישנה גם את האמא שמעוניינת לבחון את הישיבה, אלא שבדיקת האם בדרך כלל תתמקד יותר בחדרי הפנימיה, האם הם מסודרים מספיק, ומה טיב התזונה בישיבה, כך שהיא תוכל לישון טוב בלילה כשהיא מפקידה את האוצר היקר שלה במקום זה לששת השנים הבאות.

ישנם בחורים שבמשך הקיץ פותחים במסע ארוך בעולם הישיבות, עוברים בכל ישיבה לתהות על קנקנה. הלומדים בישיבות הגדולות כבר מורגלים בכך שבכל סדר בשבועות אלו נכנסים צעירים המכונים 'פרגיות', מתיישבים בירכתי בית המדרש, עין אחת פוזלת לגמרא ועין שניה פקוחה להשקיף על הנעשה בבית המדרש, כאן הם יבדקו, מה סגנון הבחורים, מה רמת הלימוד, מי הם הצוות, וכמובן איך האווירה החברתית...

בפרק זה נסקור ב'בחדרי חרדים' את הנעשה בעולם הישיבות האשכנזיות, למרות שמולו צומח לתפארה עולם ישיבות ספרדי בממדים אדירים, וישנם כיום רבים מספסלי המזרח הספרדי שבוחרים לכתחילה את הישיבות הספרדיות, בכל זאת עדיין ישנם מאות בחורים שמעדיפים קודם כל לנסות להתקבל לאשכנזיות, ורק אם יכשלו ולא יצליחו להיכנס, יעברו לערוץ הספרדי.

לפיכך בסדר התאריכים בשנים האחרונות הבחינות לישיבות הספרדיות תמיד יחולו כשבועיים לאחר תום הרישום לאשכנזיות, כך שכל האופציות יישארו על השולחן, הרישום לישיבות הספרדיות אם כן קורם עור וגידים בימים אלו, ובעזרת השם נסקור אותו בהרחבה בכתבה הבאה.

הגרמ"מ חדש ר"י אור אלחנן. צילום: שלומי כהן - פלאש 90צילום: הגרמ"מ חדש ר"י אור אלחנן. צילום: שלומי כהן - פלאש 90
הגרמ"מ חדש ר"י אור אלחנן. צילום: שלומי כהן - פלאש 90

• ישיבת 'אור אלחנן' בירושלים, שם התנהל הרישום בצל התפילות לרפואתו השלמה של ראש הישיבה הגאון רבי משה מרדכי חדש בן צביה לאה - התקבלו לשיעור א' 38 בחורים. הבוחנים: הר"מים הגאון רבי צבי פסח כהן והגאון רבי צבי וינפלד, חתנו של ראש הישיבה.

• ישיבת 'אורחות תורה' בראשות הגראי"ל שטיינמן – צפויים להתקבל לשיעור א' השנה 100 בחורים אך עדיין המספרים לא סגורים והם נסגרים לקראת סוף החודש. הבוחנים: ראשי ורבני הישיבה - הגאונים רבי ברוך דב דיסקין, רבי איתמר גרבוז, רבי צבי יהודה אדלשטיין, רבי יחיאל קלרמן וראש הקיבוץ רבי נחום לבה. המראיינים: המשגיח הגאון רבי חזקיהו מישקובסקי והגאון רבי אברהם ויסבלום. בסגירת הרישום יושבים כל רבני הישיבה אצל הגראי"ל שטיינמן לקבלת החלטות על מספר הבחורים.

• ישיבת 'אור ישראל' בפתח תקוה ממצבת את עצמה בשורה הראשונה - התקבלו לשיעור א' 96 בחורים. הבוחנים: ראשי הישיבה הגאון רבי יגאל רוזן והגאון רבי מרדכי רבינוביץ. המראיין: המשגיח הגאון רבי צבי דיאמנט שאחראי על הרישום.

• ישיבת 'באר התורה' בשכונת בית וגן בירושלים שעברה משבר פנימי בתחילת הקיץ האחרון עדיין לא סגרה רישום לשיעור א' בשנה הבאה, מי שנחלץ לעזרת הישיבה הוא הגאון רבי משה הלל הירש ראש ישיבת סלבודקא, ולטענת גורמים בישיבה בסופו של דבר יפתח שיעור א' עם 30 בחורים, הישיבה צפויה לעבור לזמן אלול למבנה בעיר בית שמש.

• ישיבת 'באר יעקב' - התקבלו לשיעור א' 58 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי דוד יצחק שפירא ובנו הגאון רבי שמעון שפירא, המשגיח הגרמ"ד ליפקוביץ, על מלאכת הרישום אחראי המשגיח קטן הרב אריה שפירא, הגרעין הקשה של השיעור מגיע ממשפחות חשובות של תלמידים ובוגרים המעוניינים בשיטת הלימוד של באר יעקב ודרכה הייחודית, וכן כמה ישיבות קטנות מעולות המחזיקות קשר רציף עם הישיבה. לאחר שנים שהצוות הקפיד על שיעור בן 30 בחורים, בשנתיים האחרונות הוחלט להכפיל את הכמות, ראש הישיבה עצמו בודק בקפידה כל בחור, ומילתו היא המילה האחרונה בישיבת הרבנים שנעשית לאחר יום הבחינות.

• ישיבת 'בית מאיר' בבני ברק - התקבלו לשיעור א' 30 בחורים. הבוחנים: ר"מי הישיבה הגאון רבי דניאל גינזבורג והגאון רבי בנימין כץ. המראיין: המשגיח הגאון רבי יונתן שרגא דומב. המתקבלים נכנסים לברכה אצל ראש הישיבה הגר"צ רוטברג, והשנה יש גם מינוי חדש הרב מנחם נובוגורצקי שישמש כ'משיב' בישיבה.

• ישיבת 'בית מדרש עליון' בבני-ברק - התקבלו לשיעור א' 64 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי ירחמיאל אונגרישר וכן הר"מים הגאון רבי אברהם יצחק ליפקוביץ, הגאון רבי ישראל אדלשטיין, הגאון רבי נפתלי קופשיץ, הגאון רבי טוביה שפירא והגאון רבי יואל מקלב.

• ישיבת 'בית מתתיהו' בבני ברק - התקבלו לשיעור א' 96 בחורים. הבוחנים הם הר"מים הגאון רבי שרגא פישהוף, הגאון רבי יהודה אריה רפופורט והגאון רבי צבי ויסבקר.

• ישיבת 'בית שמואל' בקרית מטרסדורף בירושלים – התקבלו לשיעור א' 42 בחורים כהמשך למהפך שעברה הישיבה. הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי יצחק עהרנפלד והמשגיח הגאון רבי נחום בויאר מראיין. לצד ראש הישיבה בוחנים גם הגאון רבי נחום בר חיים והגאון רבי יצחק קליינמן.

• ישיבת 'ברכת יצחק' באור יהודה - התקבלו לשיעור א' 24 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי אבינועם פוסטבסקי והמשגיח הגאון רבי שמעון סנדומירסקי.

ישיבת מיר ברכפלד. צילום: שוקי לררצילום: ישיבת מיר ברכפלד. צילום: שוקי לרר
ישיבת מיר ברכפלד. צילום: שוקי לרר

• ישיבת 'גאון יעקב' בבני ברק - התקבלו לשיעור א' 22 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי זאב ברלין וכן הר"מ הגאון רבי יצחק לויער. בישיבה שהתרחבה בשנים האחרונות עמלים על בניית בניין חדש בכדי להרחיב את הפנימייה של הישיבה.

• ישיבת 'גבעת שאול' בירושלים – התקבלו לשיעור א' 30 בחורים. הבוחן: ראש הישיבה הגאון רבי אליקים געציל פשקס. רוב בחורי הישיבות מגיעים מישיבות ממודיעין עילית.

• ישיבת 'גרודנא' באשדוד – בישיבה מציינים בסיפוק את תקופת הרישום לשיעור א' לשנה הזו, הראשון לאחר הסתלקות הגרד"צ קרלנשטיין זצ"ל ותחת הנהגת ראש הישיבה הגר"מ שמידע. השנה התקבלו לשיעור א' 60 בחורים. סדר הקבלה הוא שהבחורים מבני ברק נבחנים אצל הר"מ הגר"י ונדרולדה, בחורים מירושלים נבחנים אצל הר"מ הגרמ"י פלס, והגרים בשאר ערי הארץ נבחנים אצל הר"מ הגר"א אייזנטל. לאחר מכן עולים למבחן אצל הגר"מ שמידע וראיון עם המשגיח הגרח"י ברינגר. השנה מונה ראש קיבוץ חדש, הגאון רבי ישראל גרטנברג, שכבר השבוע מסר את החבורה הראשונה בפני הבחורים.

• ישיבת 'גרודנא' באר יעקב - התקבלו לשיעור א' 74 בחורים והוא יתחלק לשני שיעורים. הבוחנים: ראשי הישיבה הגאון רבי צבי דרבקין והגאון רבי יצחק הקר, והר"מים הגאון רבי יצחק פלונצ'ק והגאון רבי חנניה שיף.

• ישיבת 'דברי אמת' במודיעין עילית - התקבלו לשיעור א' 28 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי זבולון שוב וראש בקיאות הגאון רבי יהודה אריה כץ.

• ישיבת 'דעת אליהו' – עלזאס שנפתחה בתחילת זמן קיץ בשכונת רמות בירושלים בראשות הגאון רבי נפתלי עלזאס לעילוי נשמת הגאון הצדיק רבי ישראל אליהו וינטרוב זצ"ל סוגרת שיעור א' של 30 בחורים, לצד 'קיבוץ' שכבר קיים מתחילת הקיץ.

• ישיבת 'דרך חכמה' (סילבר) בירושלים - לאור הצלחת הרישום לראשונה יפתחו שתי שיעורים המונים 72 בחורים מטובי הישיבות הקטנות בירושלים בני ברק וקרית ספר. יודגש שהרישום נעשה ע"י כל צוות רבני הישיבה ולא ע"י רשמים. בשנים האחרונות עם חזרת הישיבה למשכנה הקבוע בשכונת הר נוף בירושלים הישיבה בפריחה ובתנופת עליה באיכות ובכמות תלמידיה,  הבוחנים: הרמי"ם הגרמי"ל זק"ש הגר"י גולדשטיין הגר"א פרלמן, המראיינים: המשגיחים הגר"ד גולד הגר"א וילנר והגר"ב גרילק.

• ישיבת הגר"ח מן ההר השוהה במבנה בעיר ביתר עילית - התקבלו לשיעור א' 38 בחורים.

• ישיבת 'היכל אליעזר' באלעד שבראשות הגאון רבי מרדכי ברויידא – שנה שעברה פתחה שיעור א' בהצלחה גדולה והיא לא פותחת השנה שיעור א'.

• ישיבת 'היכל יצחק' - בראשות הגאון רבי ישראל לנדא, שנפתחה בזמן אלול שעבר בירושלים וממוקמת בקרית משה, רושמת את הצלחת השנה, כך על פי השם החזק שהיה לה בכל תקופת הרישום, התקבלו לשיעור א' 48 בחורים שנבחרו בקפידה מהישיבות הקטנות המובחרות, הבחורים עוברים ראיון מקדים אצל משגיחי הישיבה ולאחר מכן עוברים בחינה אצל ראש הישיבה הגאון רבי ישראל לנדא וכן אצל הגאון רבי דניאל כהן. בנוסף הישיבה נערכת להשכרת פנימייה חדשה והרחבת בית המדרש עקב הצפיפות.

• ישיבת 'הישיבה הגדולה רמות' שבראשות ראב"ד "העדה החרדית" הגאון רבי משה שטרנבוך - התקבלו לשיעור א' 26 בחורים. הישיבה עוברת ככל הנראה לזמן הבא לשכונת נווה יעקב בירושלים, לאחר שהבניין שבו שהתה נמכר למגורים. רשם הישיבה הוא הבחור משה חמד.

• ישיבת 'זהב מרדכי' איתרי בשכונת בית צפפה בירושלים בנשיאות הגאון רבי שלמה פישר - התקבלו לשיעור א' 40 בחורים, שנבחנים אצל ראש הישיבה הגאון רבי אריאב עוזר וראיונות אצל הגאון רבי אליהו הילדסהיימר והרב גלוסקינוס ואצל המשגיח הגאון רבי מאיר שמעון שפיצר.

• ישיבת חברון-גבעת מרדכי – התקבלו לבחינה 220 בחורים, מתוך מאות רבות של נרשמים שמתוכם נופלים 24 בחורים, הבוחנים הם ראשי הישיבה הגאון רבי דוד כהן והגאון רבי יוסף חברוני, האחראי על הרישום בישיבת חברון הוא הרב חיים ויסבלום משגיח בישיבה וכן מנהל הישיבה הרב שלמה קרלנשטיין. ישיבת חברון עדיין לא הודיעה מתי הבחינות לישיבה.

• ישיבת 'חמדת משה' במודיעין עילית שנפתחה בשנה שעברה לא פותחת השנה שיעור א' לאור נסיבות שעברו על הישיבה בקיץ האחרון, את הישיבה רכשה ישיבת 'בית שמואל' שתחזק את הקיבוץ בישיבה.

• ישיבת 'יד אהרון' בשכונת קטמון בירושלים - כמיטב המסורת וכמידי שנה בשנה בישיבה מתקבלים לשיעור א' רק 22 בחורים כחוק ולא יעבור של ראש הישיבה הגאון רבי יהושע אייכנשטיין.

• ישיבת 'כנסת הגדולה' במודיעין עילית - התקבלו לשיעור א' 38 בחורים. הבוחן ר"מ הישיבה הגאון רבי שמואל שפירא והמראיין המשגיח הגאון רבי יחזקאל פוסרינו. מי שעובר את המבחנים נכנס לבחינה אצל ראש הישיבה הגאון רבי יצחק זאב זקס בנו של ראש ומייסד הישיבה הגאון רבי הלל זקס זצ"ל.

• ישיבת 'כנסת חזקיהו' ברכסים – השנה הישיבה בכפר חסידים הפתיעה ברישום חזק והתקבלו לשיעור א' 46 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי יהושע מן והגאון רבי יעקב שמואלי. לישיבה נכנס משגיח חדש הרב בנימין בוימל שתרם לרישום.

הגרש"י בורנשטיין בישיבת צילום: הגרש"י בורנשטיין בישיבת
הגרש"י בורנשטיין בישיבת

• ישיבת 'כנסת יחזקאל' באלעד - התקבלו לשיעור א' 68 בחורים מתוך ביקוש גדול, הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי ברוך מרדכי אטינגר, והרמ"ים הגאון רבי אריה פרידמן, הגאון רבי מיכאל בן שלמה והגאון רבי שרגא שטיינברג, יודעי דבר מספרים כי ישיבת 'כנסת יחזקאל' היא אחת הישיבות היחידות שמצליחה לתמרן בפילוג הליטאי ומגיעים אליה בחורים מכל הפלגים.

• ישיבת 'כנסת יצחק' – חדרה - התקבלו לשיעור א' 104 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי יהושע ארנברג וכן הר"מים הגאון רבי דוד מינצר והגאון רבי דוד דויטש, המראיין: המשגיח הגאון רבי טוביה נוביק.

• ישיבת 'כנסת יצחק' במודיעין עילית - התקבלו לשיעור א' 74 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי יעקב קארפ והגאון רבי שמעון נוביק. המראיין: המשגיח הגאון רבי יהושע עלזאס.

• ישיבת 'מאור התלמוד' ברחובות - התקבלו לשיעור א' 70 בחורים והוא יחולק לשני שיעורים, הבוחנים: הגר"ז כהן, הגר"י כהן, הגרד"א זלזניק והגר"א זליבנסקי, הבחורים עוברים לברכת הדרך אצל ראש הישיבה הגאון רבי אברהם יצחק הכהן קוק.

• ישיבת 'מאור יצחק' חמד - התקבלו לשיעור א' 48 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי מנחם יעקובזון והר"מ הגאון רבי יעקב אנגלנדר.

• ישיבת 'מיר'-ברכפלד - התקבלו לשיעור א' 96 בחורים. הבוחנים הם ראשי הישיבה הגאון רבי אליעזר יהודה פינקל, הגאון רבי נועם אלון, והר"מים הגאון רבי צבי פרצוביץ והגאון רבי אריה לייב אויערבך. המראיינים: המשגיחים רבי ראובן הכסטר ורבי אליהו גודלבסקי.

• ישיבת 'משכן אשר' בירושלים - הסניף של ישיבת 'יד אהרן', התקבלו לשיעור א' 20 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי יהושע אייכנשטיין וחתנו הגאון רבי צבי שחור.

• ישיבת 'נחלת דוד' בפתח תקוה - התקבלו לשיעור א' 26 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי דוד סלומון והגאון רבי משה ברנשטיין. המראיין: המשגיח הגאון רבי יעקב כץ.

• ישיבת 'נחלת בנימין' במודיעין עילית - התקבלו לשיעור א' 20 בחורים. הבוחן: ראש הישיבה הגאון רבי דניאל יעקובוביץ'. המראיין: המשגיח הגאון רבי אריה נפתלי לנג.

• ישיבת 'נחלת הלויים' בחיפה - התקבלו לשיעור א' 60 בחורים. הבוחנים: רבני הישיבה הגאון רבי אליהו וינקלר והגאון רבי דניאל ארנפרוינד. המראיין: המשגיח הגאון רבי אורי ויסבלום.

• ישיבת 'נחלת עפולה' - התקבלו לשיעור א' 34 בחורים. הבוחנים הם ראשי הישיבה הרב בלום והרב לנג.

• ישיבת 'נר זרח' במושב הדרומי עוצם - הסניף של ישיבת 'אורחות תורה'. שפתחו בשנה שעברה לראשונה שיעור א' התקבלו 40 בחורים. הבוחן: ראש הישיבה הגאון רבי יצחק זאב פיינשטיין.

ישיבת פוניבז. צילום: שוקי לררצילום: ישיבת פוניבז. צילום: שוקי לרר
ישיבת פוניבז. צילום: שוקי לרר

• ישיבת 'נתיב הדעת' (קפלן) בירושלים - התקבלו לשיעור א' 74 בחורים. הישיבה שנמצאת ברשימה הראשונה שוברת שיא וחוצה את רף השבעים למרות העיקרון של המשגיח רבי נפתלי קפלן לשמור על שיעור קטן של חמישים בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי ישראל בונים שרייבר והגאון רבי אברהם זיסקינד.

• ישיבת 'נתיבות החכמה' (וולפסון) בשכונת בית וגן בירושלים ממשיכה לשמור על בכורה – ובישיבה התקבלו לשיעור א' 110 בחורים. הבחינות בשלב ראשוני מתקיימות אצל הר"מ הגאון רבי בצלאל קרויז. ואצל ראש הישיבה הגאון רבי דניאל קלמן וולפסון.

• ישיבת נתיבות התורה המכונה תפרח בית שמש נוסדה לפני כחמש שנים ע"י הגאון רבי יוסף רובינשטיין כשנשיא הישיבה הגאון רבי אביעזר פילץ ראש ישיבת תפרח מוסר שיעורים בישיבה, כחלק מהחיבור לתפרח שולחת הישיבה מהדרום באופן קבע תלמידים לחיזוק לבית שמש. בזמן קיץ האחרון הגדילו את המכסה מ8 ל15 תלמידים,הרישום לישיבה אינו מלווה ברשמים והקשר עם ראשי הישיבות נעשה דרך צוות הישיבה ושניים מבוגריה, הבוחנים בישיבה הם ראש הישיבה הגאון רבי יוסף דוד רובינשטיין, והגאון רבי זאב גלוסקינוס המשמש כר"מ בשיעור א',השנה הודיעה הישיבה כי אינה מעוניינת בתלמידים משיעור א' שלא יישארו עד סוף השנה על מנת לא להפריע בגיבוש השיעור, בהתאם לכך נסגר הרישום על 32 תלמידים בשיעור א'.

• ישיבת 'סלבודקא' בבני ברק - התקבלו לשיעור א' 60 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה וחבר מועצת גדולי התורה הגאון רבי משה הלל הירש, הגאון רבי מרדכי כהן והגאון רבי שמואל זקס. ראש הישיבה הגרמ"ה הירש הוא זה שקובע את החברותות בין הבחורים בזמן אלול לאחר התרשמותו במבחנים.

• ישיבת 'עטרת ישראל' בשכונת בית וגן בירושלים שבראשות הגרב"מ אזרחי - התקבלו לשיעור א' 56 בחורים. הבוחן השנה הוא ראש הישיבה הגאון רבי בן ציון אזרחי, ואת השיעור באלול לשיעור א' ימסור ראש הישיבה הגרב"מ אזרחי חבר מועצת גדולי התורה, כשבחורף השיעור מתפצל לשניים. כמו כן יש בישיבה משגיח חדש - רבי רפאל שטיינוביץ.

• ישיבת 'עטרת שלמה' בקמפוס 'שדי חמד' - העומדת בראשות הגאון רבי שלום בער סורוצקין שהוקמה לפני שנתיים ממשיכה לשמור על כוחה ולהציב את עצמה במקום גבוה. השנה התקבלו לשיעור א' 140 בחורים כפי שתוכנן בתחילה והשיעור יתחלק ל-3 שיעורים. הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי שלום בער סורוצקין והגאון רבי אליעזר לוי. המראיין המשגיח הגאון רבי משה קליינמן. בישיבה נערכים לקראת מעמד חנוכת הבית לבית המדרש החדש והגדול של הישיבה והכנסת כמה ספרי תורה באירוע ענק לאלפי תלמידי רשת 'עטרת שלמה' שייערך לאחר חג הסוכות.

• ישיבת פוניבז' בבני ברק - בישיבה עדיין אין בחינות והבחינות יתחילו באזור כ"ז תמוז לשיעור א' צפויים להתקבל לא פחות מ-200 בחורים. הבוחנים: נשיא הישיבה הגר"א כהנמן, וכן אצל הר"מים - הגרח"פ ברמן, הגר"ד מילר, הגר"ד לוי והגרי"ש מלר. הבחורים עוברים לראיון אצל המשגיח הרב אליהו קלרמן, בסיום הבחינות נערכת ישיבה בביתו של נשיא הישיבה הגר"א כהנמן שם משתתפים ראשי הישיבה וחברי מועצת גדולי התורה הגרי"ג אדלשטיין והגרב"ד פוברסקי ומחליטים על קבלת הבחורים.

• ישיבת פוניבז' בבני ברק שם גם כמיטב המסורת עוד לא החלו לבחון - הצפי לשיעור א' 130 בחורים. הבוחנים הם ראש הישיבה הגר"ש מרקוביץ והר"מים הגר"א דויטש והגר"י זלושינסקי. בימי עומס של נבחנים מצטרפים לצוות הבוחנים גם הר"מים הגרי"מ דז'ימיטרובסקי והגר"ח הבלין. התשובות נשלחות בדואר לאחר ישיבת הרבנים.

• ישיבת 'קול תורה' בבית וגן בירושלים - התקבלו לשיעור א' 58 בחורים. הבוחנים: הגאון רבי אפרים וינקלר ר"מ הישיבה והגאון רבי רפאל צבי וולפין, המראיין: המשגיח הגאון הצדיק רבי יצחק ירוחם בורודיאנסקי. השנה מספרים בישיבה כי יש אחראי חדש על כל הישיבה בכלל והרישום בפרט והוא בנו של ראש הישיבה הגאון רבי משה יהודה שלזינגר חבר מועצת גדולי התורה.

• ישיבת 'קרית מלך' בבני ברק - התקבלו לשיעור א' 60 בחורים. הבוחן: ראש הישיבה הגאון רבי בנימין רימר, המראיין: המשגיח הגאון רבי ישראל הבלין.

ישיבת אור ישראל. צילום: אלי קוביןצילום: ישיבת אור ישראל. צילום: אלי קובין
ישיבת אור ישראל. צילום: אלי קובין

• ישיבת 'ראשון לציון' - דרוק - התקבלו לשיעור א' 42 בחורים, הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי ישראל מאיר דרוק והר"מים הגאון רבי ניסן גולדברג והגאון רבי שמשון שרגא ברלין. המראיין: המשגיח הגאון רבי יאיר ישראלי.

• ישיבת 'רבינו חיים עוזר' בבני ברק - התקבלו לשיעור א' 26 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה הגרמ"צ ברלין, הר"מים הגאון רבי מנחם מנדל וולפא והגאון רבי יחיאל ברלין.

• ישיבת 'רינה של תורה' בכרמיאל - ה'סניף' של ישיבת 'אורחות תורה'. התקבלו לשיעור א' 40 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי אברהם סטוארט, והר"מים הגאון רבי משה בונים שכטר, הגאון רבי אהרן אוסטרן והגאון רבי יקותיאל פישל. הבחורים עוברים ראיון אצל המשגיח הגאון רבי שמעון עמנואל וכן אצל הרב דב שמעון.

• ישיבת 'שכר שכיר' בנתיבות - המשמשת כסניף של 'בית מדרש עליון', התקבלו לשיעור א' 22 בחורים. הבוחנים: ראשי הישיבה הגאון רבי אריה לוי והגאון רבי צבי יהודה גרשונוביץ.

• ישיבת 'שערי שמועות' במושב בית חלקיה - הישיבה קיבלה לשיעור א' 54 בחורים בראשות הגרנצ"י והגר"א שפירא. הבוחן: ראש הישיבה הגאון רבי אריה שפירא, והר"מים הגאון רבי ישראל יעקב פינקוס והגאון רבי יוסף פישהוף. הישיבה ממשיכה לצעוד בפסגת הישיבות החשובות והצליחה בתוך שנים ספורות להגיע לשורה הראשונה של עולם הישיבות, לישיבה נרשמים מאות בחורים, אך הסינון הקפדני מותיר את רובם בצד הדרך ומתקבלים רק המעולים ביותר.

• ישיבת 'תושיה' בתפרח – התקבלו לשיעור א' 170 בחורים, למרות שהישיבה מחכה לרגע האחרון ועלולה להפסיד. בשנים האחרונות הישיבה עומדת על מקומה במספר הבחורים המתקבלים. הבוחנים: ראשי הישיבה הגאון רבי אביעזר פילץ והגאון רבי מנחם בן מנחם, וכן הר"מים הגאון רבי יעקב שיינברג והגאון רבי ברוך לוין, המשגיח הגאון רבי דניאל ארנפריונד. בקרב בני הישיבה מדברים כי בשנה הבאה ימונה משגיח חדש לשיעורים הנמוכים אך הדברים עדיין אינם סגורים.

• ישיבת 'תורה בתפארתה' באלעד - השייכת לרשת הישיבות של 'ארחות תורה' שנפתחה רק לפני שנתיים, נוחלת הצלחה מרשימה והתקבלו לשיעור א' 160 בחורים. הישיבה צפויה למנות בזמן אלול 600 תלמידים, הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי יעקב סטפנסקי, הר"מים הגאון רבי אפרים רוטשילד, הגאון רבי אלעזר דוד אפשטיין והגאון רבי רפאל גפן, והמראיין: המשגיח הגאון רבי נח פלאי והמשגיח קטן הרב אורי דיקמן.

• ישיבת 'תורת זאב' - בראשות הגאון רבי ברוך סולובייצ'יק בשכונת רמת שלמה בירושלים שהוקמה לפני עשר שנים. התקבלו לשיעור א' 56 בחורים, זאת לאחר שראש ישיבת חברון הגאון רבי דוד כהן מוסר שיעור כללי בישיבה פעם בשבוע. השנה השיעור יחולק לשניים. הבחורים עוברים מבחן סינון אצל ר"מ הישיבה הגאון רבי ישראל יעקב שמואלביץ וראיון אצל המשגיח הגאון רבי אפרים אנסבכר, ולאחר מכן הבחורים שמתקבלים נכנסים לראש הישיבה הגאון רבי ברוך סולובייצ'יק.

תודת המערכת נתונה ל'קו הסקופים' ולעיתונאי יענקי קצבורג על סיועם בהבאת הנתונים מהיכלי הישיבות
פרויקט רישום עולם הישיבות תשעז בחורים זמן אלול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 35 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד