ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

קונספירציה טורקית: ה'מרד' של ארדואן

שאלה אחרי שאלה אחרי שאלה מתעוררות על המרד הטורקי, ונדמה כי התשובה הכי פשוטה, היא דווקא הכי פחות צפויה

המורדים שנתפסו בטורקיה. צילום: רויטרס
המורדים שנתפסו בטורקיה. צילום: רויטרס

ככל שחולפות השעות מהמרד ההירואי בטורקיה והשתלטותו המהירה של רג'יפ טאיפ ארדואן על השלטון בחזרה - מתגברות גם השאלות, המותירות חותם גדול של אי אמינות על כל הסיפור. ברשותכם, אציג כאן תיאוריה שנדמית לי הגיונית יותר מכל אפשרות אחרת, אף כי אין לי כל הוכחה ממשית לגביה.

הנה למשל שאלה פשוטה, לא צריך להכיר את נפש הערבי, כדי לדעת שחיילים מבוצרים בטנקים וחמושים בארטילריה לא ימהרו להתקפל בפני אספסוף של נערי רחוב עם מקלות ודגלים. ומילא זה, איך יתכן שהפיכה שכוללת חלק גדול מהצבא הטורקי, אחד הגדולים בעולם, מסתיימת בתוך כמה שעות על ידי נערי רחוב? לכל הפחות, אפילו בשביל האמינות, היא הייתה צריכה להימשך יום יומיים.

שאלה דומה קיימת גם על סרטון שהופץ שעה קלה אחרי תחילת המהפכה, ובו נראים שוטרים טורקים אוסרים פלוגה של מורדים. בכל היתקלות בין כוח שיטור לכוח צבאי, גם במדינות עולם שלישי, יש יתרון מובנה לכוח הצבאי. גם אם נניח שקרה משהו מפתיע, איך נאסרו כל החיילים ללא התנגדות וללא שריטה?

השאלות מתחזקות כשהן מגיעות לתקשורת. המורדים הצליחו לנתק את פייסבוק וטוויטר, השתלטו על רשתות תקשורת ורק שכחו בטעות להשתלט על תחנת הטלוויזיה הכי חשובה במדינה, CNN (אגב, גם בסרטוני ההשתלטות על תחנות טלוויזיה נצפים העובדים ממשיכים לפטפט במכשירי הסלולר שלהם, משהו שלא קורה בהשתלטות נורמלית).

ושאלת ההמשך המסקרנת, בדיוק לאותה תחנה מחייג ארדואן ומועבר בשידור חי כשהוא קורא להמונים לצאת לרחובות. מישהו שם שכח שאנחנו בעידן טכנולוגי? לוקח שניות להעביר שיחה מסמארטפון לשידור מסודר על המסך, או שמא מישהו פשוט רצה לנסות להעביר מסר של הימלטות, כביכול ארדואן מצוי באיזו פינה נידחת ומבקש מהעם להיחלץ לעזרתו.

נניח רגע לזה, בבוקר שבת מסתיימת ההפיכה, כמה שעות לאחר מכן כבר יודעים במשטר הטורקי בדיוק מי האשמים, ואוסרים כ-6,000 איש, וכמחציתם שופטים. אפילו במדינה נטולת ביורוקרטיה לחלוטין לוקח זמן מה להנפיק 6 אלף צווי מעצר, בוודאי כשמחציתם לאנשי מקצוע. נדמה כי מישהו סימן מראש מטרה של טיהור מערכת המשפט, ופשוט חיכה לתזמון הנכון.

שאלה נוספת קשורה לפרסום האחרון כי מטוסו של ארדואן היה על הכוונת של מטוסי המורדים, אך משום מה הם בחרו שלא לירות... כן...

לימדונו רבותינו, שכשיש הרבה קושיות צריך לחפש תשובה אחת שתיישב את כולן ולא לנסות לענות על כל אחת בנפרד. במקרה הזה, התשובה פשוטה לגמרי, פתהוללה גולן, יריבו של ארדואן השוהה בארה"ב, טען כי מדובר בקונספירציה וכי ארדואן עצמו אחראי למהפכה. איך שלא מסובבים את העובדות - נדמה שהוא פשוט צודק.

אפשר להניח שארדואן, שהיה מצוי ערב ההפיכה בשפל תדמיתי חריג, בתיאום עם כמה גנרלים ואולי בהוראה שהועברה להם מגבוה - פתח ב'מרד' נגד עצמו, מרד אותו נתן לעם לדכא תוך לילה, כשעל הדרך הוא מטהר מעט את הצבא ומערכת המשפט ומחזק את אחיזתו. בנוסף, הוא גם יודע את מי להאשים (אותו גולן הגולה) ומספק תירוץ לדרוש מהאמריקאים את הסגרתו.

אז כן, זן קונספירציה, אבל היא עדיין יותר הגיונית מאשר לחשוב שהיה פה ניסיון הפיכה של ממש.

נ.ב. אודה ואתוודה, לא הספקתי לצפות ולקרוא כל תיעוד מההפיכה, אך כמעט כל מה שראיתי או שמעתי תומך בתיאוריה הזו. אשמח אם תאירו את עיניי בהוכחות הפוכות בטוקבקים.
ארדואן מהפיכה טורקיה צבא מאסרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד