י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

אין לי ברסלב אחרת - הטור שמסעיר את החסידות / יהודה פולק

אם נתקלתם ברב 'ברסלבר' שההלכה אינה נר לרגליו ולא משנה באיזו מידה, שמרו מרחק ודעו שאין לו שום קשר לברסלב או ליהדות בכלל • יהודה פולק נחרד ממה שפרשת הרב ברלנד גורמת לברסלב, בטור פתוח הוא כותב על הכל ועושה סדר

חסיד ברסלב בתפילה בציון רבי נחמן באומן. צילום: יעקב נחומי פלאש 90
חסיד ברסלב בתפילה בציון רבי נחמן באומן. צילום: יעקב נחומי פלאש 90

לא קל להיות חסיד ברסלב בימים אלו. אני לא מכיר עוד חסידות שמעבירה את אנשיה סדרה כזו של טלטלות נפשיות בפרק זמן קצר כל כך. הבלבול גדול, הזהות העצמית מטושטשת וגם יחסי הציבור לא משהו כרגע.

מצד שני, אני משוכנע שהקב"ה לא מפזר לשווא ניסיונות כאלה, וגם אין לחשוד בו שלא צייד אותנו בכלים הדרושים כדי להיחלץ מהמבוכה בשלום.

כמי שזכה לפני כחמש עשרה שנה להיחשף מעט לדמות הפלאים של רבי נחמן, ובהמשך לספוג מדי יום יותר ויותר חלק מהרעיונות העמוקים שלו, נטייתי המיידית היא לספוק כף ולהתמלא תסכול על האופן שבו הדימוי הציבורי של ברסלב הוא כל כך לקוי, שטחי, משובש, מוטעה, רדוד ומסולף.

חלק ניכר מכך, למרבה הצער, באשמת אנשים ותופעות שנקראות 'ברסלב' בזמן שהקשר שלהם לברסלב המקורית, או ליהדות בכלל, רופף עד בלתי קיים.

הבלגן הזה אמנם מתבקש וכמעט הכרחי כשמבינים מעט עד כמה העוצמה של ברסלב מסוגלת להחזיר את כל העולם למוטב, והרי אין להניח שהבחירה והניסיון יתבטלו ברגע אחד לפני ביאת המשיח, אבל זה עדיין כואב ומעיק.

השורות הבאות נכתבות אחרי שבועות ארוכים של התלבטות בניסיון להעמיד לפחות חלק מהדברים על דיוקם, עד כמה שידי העלובה מגעת. יש אנשים רבים בברסלב שראויים פי אלף ממני למשימה, ושידיעותיהם והבנתם גדולות עשרות מונים, אבל ההשגחה העליונה גלגלה אותי לפינה הזו, שבה אני כותב בדרך כלל הבלים בנושאים שונים ועכשיו מבקש באומץ והכנעה לנצל כדי לעשות שירות טוב לעניין של ברסלב.

למה? משום שהעניין אינו נוגע רק לכבוד האבוד שמעולם לא עניין את חסידי ברסלב, אלא לכך שכל יהודי מסוגל ליהנות ולהפיק תועלת גדולה מדבריו של רבי נחמן, ויהיה חבל נורא אם הפוטנציאל הנפלא הזה יתמסמס או יירמס בגלל בלבול חולף. ויהי רצון מלפני אבי שבשמים שלא תצא חלילה תקלה תחת ידי.

הצילום: ה
ה'שול' של ברסלב במאה שערים. צילום: חיים שפירא

האם ברסלב אינה מין יהדות חדשה עם הנהגות מוזרות
שאלתם את עצמכם פעם מדוע רבים כל כך מקרי הונאת אשראי, והאם לא הגיע הזמן לסגור את המוסד המפוקפק הזה ולחזור לשימוש במזומן בלבד? נוכלי אשראי מנצלים דווקא את העובדה שאשראי הוא כלי אמין מאד (למרות הכל) ונוח במיוחד כדי לעקוץ את קורבנותיהם. אם נתקלתם בתחום שבו ההונאה נפוצה וכואבת במיוחד, תהיו בטוחים שמדובר בתחום מבוסס ורציני ביותר, אחרת איש לא היה טורח להיטפל אליו.

הפריחה העצומה של חסידות ברסלב בעשרות השנים האחרונות חשפה אמנם קהל רב לעומק ולעושר שלה, אך גם חשפה את אותם עומק ועושר עצמם לטיפול בעייתי מצד אנשים שונים, כאשר הנגישות לרעיונות העמוקים ביותר הפכה לנחלת הכלל.

בנוסף, פוטנציאל ההיסחפות של ברסלב גדול במיוחד דווקא בגלל העושר הרעיוני. בזמן שקהילה ישיבתית, או חסידות רגילה, מבוססות על היררכיה ידועה וברורה, בברסלב יכול כמעט כל אדם עם גישה לחומר ויכולת דיבור בסיסית להפעים את שומעיו בדיבורים חסרי בסיס שנשמעים דומים מאד למקור. מי יטרח לברר את הדברים עם בעלי המסורת האמיתיים? במקרים רבים הבלבול כל כך גדול עד שדווקא התלמידים המקוריים מושמצים ומזולזלים. בתחילת הדרך גם אני הייתי משוכנע שהאליטה הישנה של ברסלב לא מבינה את רבי נחמן באמת. היום אני מבין שאולי טעיתי.

רבי נחמן היה לא רק צדיק יחיד במינו אלא גם אדם בעל בהירות מחשבתית נדירה וחזון מרחיק לכת. כמה מעניין להיווכח שרבות מהנקודות שמצליחות לבלבל מאד את המתעניין הפוטנציאלי כבר נוסחו על ידי רבי נחמן עצמו באופן ברור.

למשל, השאלה שמטרידה אנשים רבים האם ברסלב אינה מין יהדות חדשה עם הנהגות מוזרות שלא הוכרו קודם לכן, או האם הידיעה ש'הצדיק יתקן אותך' לא גורמת לאנשים להקל ראש חלילה בשמירת התורה.

רבי נחמן היה מחדש פורה ביותר. יתרה מזו: כל עניינו היה חידוש והתחדשות, כפי שאמר על עצמו, וזהו גם אחד הצירים המרכזיים של תורתו. להתחיל תמיד מחדש, להשיג רחמים חדשים בכל פעם, לא ליפול לזקנה וכו'. הוא גם העיד על עצמו שהגיע לדרגות חדשות והשיג גילויים חדשים שלא היו קודם לכן. וכמובן, כל מי שלומד מעט מתורתו של רבי נחמן מזהה מיד חידוש ומקוריות.

אבל מה שרבי לא נחמן לא המציא מחדש הוא כנראה החידוש הכי גדול: רבי נחמן לא המציא תורה חדשה אלא קרא בקול גדול לשמור בכל הכוחות על התורה הישנה, לא לחפש חידושים ("שמעתי מפיו הקדוש שאינו מסכים על אלו הלומדים והגדולים שרוצים דייקא להמציא חדשות, כגון איזה דין חדש או איזה הנהגה חדשה..." חיי מוהר"ן, קצד) ולא לבטל שום דבר מהמסורת.

איפה זה בא הכי הרבה לידי ביטוי? בהקפדה על ההלכה. נדמה שלא היה עוד צדיק שהטיל דגש גדול כל כך על לימוד ושמירת ההלכה כמו רבי נחמן (אולי, וזו השערה בלבד, דווקא משום שידע שדרכו ותורתו כל כך עדינים ומדויקים שיהיו כאלה שיפרשו אותם שלא כראוי והם עלולים לסטות מהיהדות חלילה).

המסקנה היא שאם נתקלתם ברב 'ברסלבר' שההלכה אינה נר לרגליו ולא משנה באיזו מידה, שמרו מרחק ודעו שאין לו שום קשר לברסלב או ליהדות בכלל.

מתפללים ולומדים בציון רבי נחמן. צילום: ישראל ברדוגוצילום: מתפללים ולומדים בציון רבי נחמן. צילום: ישראל ברדוגו
מתפללים ולומדים בציון רבי נחמן. צילום: ישראל ברדוגו

זה התחיל ממנו עצמו:

"והיה מתמיד בלימודו מאד ולמד הרבה מאד ש"ס ופוסקים..." (שבחי הר"ן, ז);
"והיה לומד כמה דפין פוסק בשעה אחת עם כל הפרושים כולם שסביב הארבעה שולחן ערוך הנדפסים בכרך גדול, שהם ה"טורי זהב" וה"מגן אברהם" וה"באר הגולה" ו"פרי חדש" ו"עטרת זקנים" וכיוצא בהם בשאר החלקים..." (שיחות הר"ן עו);

"וכמה פעמים סיפר עם אנשים מכמה דינים מהארבעה שלחן ערוך הגדולים בעל פה, והיה בקי בכל הדינים בבקיאות גדול מאד. ואפילו מי שלמד אותו הפוסק בסמוך לא היה יכול לעמוד נגדו נגד בקיאותו הגדולה, כי תמיד נתבטלו לפניו כל הלומדים שהיה מדבר עמהם בבקיאות הארבעה שלחן ערוך הגדולים..." (חיי מוהר"ן, רסה).

ההקפדה המיוחדת על הלכה חוזרת באופן ברור פעמים רבות בדבריו. הנה כמה ציטוטים:

"ועל לימוד הפוסקים הזהיר מאד מאד ביותר מכל הלימודים. וראוי ללמוד כל הארבעה שולחן ערוך כולם מראשם עד סופם כסדר. אם יכול ללמוד כל הארבעה שולחן ערוך עם כל הפרושים הגדולים מה טוב. ואם לאו על כל פנים ילמד כל הארבעה שולחן ערוך הקטנים... ואמר שכל איש ישראלי מחויב ללמוד בכל יום ויום פוסקים ולא יעבור. ואף אם הוא אנוס ואין לו פנאי, ילמד על כל פנים איזה סעיף שולחן ערוך באיזה מקום שהוא אפילו שלא במקומו שהוא עומד עתה בשולחן ערוך.

כי צריך ללמוד איזה דין בשולחן ערוך בכל יום ויום כל ימי חייו..." (שיחות הר"ן, כט)
"וזאת הייתה הנהגה הכללית שציווה והזהיר את כולם. דהיינו ללמוד פוסק בכל יום... ואמר שהוא חיוב גדול על כל אחד מישראל..." (שיחות הר"ן, קפה)

ולבסוף:
"מי שרוצה לחדש בתורה מותר לו לחדש ולדרש כל מה שירצה כל מה שיזכה לחדש בשכלו... ובלבד שלא יוציא מהם שום דין חס ושלום" (שיחות הר"ן, רסז)
"יכול אתה לקמט את ספרי כרצונך אך אל תיגע בסעיף קטן שבשולחן ערוך" (שיח שרפי קודש א, קלא)

מעמד סיום לימוד ליקוטי מוהר"ן בביתר. צילום: עזרא טרבלסיצילום: מעמד סיום לימוד ליקוטי מוהר"ן בביתר. צילום: עזרא טרבלסי
מעמד סיום לימוד ליקוטי מוהר"ן בביתר. צילום: עזרא טרבלסי

מעיד אני על עצמי שמים וארץ שמיום שהתקרבתי לברסלב התחזקתי במיוחד בשמירת התורה וקיום המצוות ובפרט בלימוד והקפדה על הלכה. כל גדולי ברסלב לדורותיהם היו בראש ובראשונה אנשי הלכה מובהקים שאהבו את המצוות אהבת נפש. הם האמינו בכל לב בכוחו של הצדיק לתקן כל אחד, אבל נזהרו מכל נדנוד של חטא עד הקצה האחרון ממש.

ברסלב זו בהירות. ברסלב זו עדינות ודיוק. ברסלב זה עומק ועיון, תמימות וטוהר, ענווה ותבונה, בגרות וקדושה, אחריות ועמל, ריאליות ואמונה. והעיקר: ברסלב זה לא תחליף ללהיות יהודי, אלא סט של כלים שמאפשרים לך להיות הכי יהודי.

הטור פורסם בעיתון בקהילה
ברסלב שובו בנים שמירת הלכה רבי נחמן מאומן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 53 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד