י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

ט' באב במוצאי שבת: מחלוקת הרב אלישיב והרב קנייבסקי

בכל שנה כאשר תשעה באב חל בשבת והצום נדחה ליום ראשון נוהגים לעשות את ההבדלה רק ביום ראשון, במוצאי הצום. נחלקו הגרי"ש אלישיב זצ"ל וחתנו יבלחט"א הגר"ח קנייבסקי האם מי שלא יכול לצום יבדיל במוצאי שבת וישתה יין או שחובת ההבדלה במקרה כזה היא ביום ראשון בערב. וגם: מדוע הרב אלישיב לא דיבר נגד הגר"ח

הגרי"ש אלישיב זצ"ל ויבלחט"א הגר"ח קנייבסקי
הגרי"ש אלישיב זצ"ל ויבלחט"א הגר"ח קנייבסקי

בכל שנה כאשר תשעה באב חל בשבת והצום נדחה ליום ראשון נוהגים לעשות את ההבדלה רק ביום ראשון, במוצאי הצום. נחלקו הגרי"ש אלישיב זצ"ל וחתנו יבלחט"א הגר"ח קנייבסקי האם מי שלא יכול לצום יבדיל במוצאי שבת וישתה יין או שחובת ההבדלה במקרה כזה הוא ביום ראשון בערב ואז מי שצריך לאכול כגון חולה לא יבדיל.

בעלון 'דברי שי"ח' מובא כי הגר"ח קנייבסקי סבור כי בשנה שכזו דין הבדלה הוא במוצאי תשעה באב, אך מי שמוכרח לאכול, כגון שהוא חולה, לא מבדיל, מלבד בעל ברית המוזכר במשנה ברורה לטענתו איך ישתה יין בתשעה באב.

לעומת זאת, חמיו הגרי"ש אלישיב זצ"ל, סבור כי אדרבה - עיקר דין הבדלה הוא במוצאי שבת, ורק מי שלא יכול מבדיל במוצאי יום ראשון, אך מי שצריך לאכול יכול לעשות הבדלה ולשתות יין במוצאי שבת.

בנוסף, מסופר כי השנה לראשונה לא עלה הגר"ח קנייבסקי לקברו של חמיו ביום היארצייט ובמקום כך למד משניות כאותיות 'יוסף שלום'.

אחד מבני הבית סיפר לגר"ח כי פעם סיפרו לחמיו שהרב טורח ומבטל הרבה זמן עבור בריתות ועד כמה רואים שכדאי לבטל תורה עבור זה, ובפרט בשנים קודמות כשכוחו של הגר"ח היה במותניו והיה נוסע כמעט כל יום אפילו למרחקים בכדי להיות סנדק בברית. מיד כששמע הגרי"ש את הדברים הניף ידו בביטול ואמר "אצל החתן שלי לא שייך ביטול תורה, ואין ראיה ממנו כי תמיד הוא לומד גם במחשבה ובכל מקום".

הגר"ח חייך בענווה ואמר לאיש שיחו: "ומה תרצה שהוא יגיב? סך הכל לא רצה לדבר בגנות 'העדים' שלו".
הרב אלישיב הרב חיים קנייבסקי תשעה באב מוצאי שבת צום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד