י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

התפתחות הילד: שרירי הצוואר ויציבות הראש

חיוני לעקוב אחרי התפתחותו התקינה של תינוק, ובראש – תנועות הראש והשליטה בשרירי הצוואר • מכבי שרותי בריאות עם הדרכה מפורטת להורה הטרי

התפתחות הילד: שרירי הצוואר ויציבות הראש



נולד לכם תינוק? מזל טוב. אבל אין הרבה זמן לחגוג, והאחריות ההורית קיימת כבר מהרגע הראשון, לוודא שהכול תקין ושהילד מתפתח בצורה הבריאה והנכונה ביותר. 'מכבי שירותי בריאות' מספקת לכם את הכלים והידע למעקב נכון אחרי התפתחות הילד, כאשר בכתבה זו נלמד על התפתחות הראש ושרירי הצוואר.

תינוק נולד עם שרירי צוואר חלשים, לכן ראשו מידלדל והוא מתקשה לשלוט בתנועתו. במהלך ששת החודשים הראשונים לחייו ילמד התינוק לשלוט בתנועות ראשו. יכולת זו חיונית עבור כלל התנועות שילמד ויפתח בעתיד לרבות ישיבה, זחילה והליכה.

כבר בסביבות גיל חודש יתחיל התינוק להרים את ראשו מהמשטח כשהוא שוכב על הבטן, ולקראת גיל 4 חודשים יצליח להחזיק את ראשו בצורה יציבה כשהוא בתנוחת ישיבה. בגיל חצי שנה שרירי הצוואר ויכולת השליטה בתנועות הראש צריכים להיות מפותחים וחזקים.

במהלך החודש הראשון לחייו תצטרכו לתמוך בראשו של תינוקכם בכל העת ולערסל אותו בזרועותיכם. בתום החודש הראשון, יוכל תינוקכם להרים את ראשו למשך פרקי זמן קצרים ולסובב אותו מצד לצד כשהוא שוכב על בטנו. לקראת גיל 6-8 שבועות יצליחו תינוקות חזקים ומפותחים במיוחד לסובב את ראשם מצד לצד גם כשהם שוכבים על גבם.

כשתישאו את התינוק על הכתף, הוא יוכל להחזיק את ראשו למשך פרקי זמן קצרים אך לרוב תצטרכו לתמוך את ראשו כדי שלא יטולטל מצד לצד. כשהוא יושב בסלקל או בטרמפולינה יוכל התינוק לשאת את ראשו בצורה יציבה מבלי לשמוט אותו (אך ראשו יישמט לאחר שיירדם).

בגילאי 2-4 חודש, תוכלו להבחין בשיפור משמעותי ביכולת השליטה בראש. התינוק יוכל להרים את ראשו לזווית של 45 מעלות כשהוא שוכב על בטנו ולהחזיק את ראשו בצורה יציבה. בהמשך, לקראת גיל חצי שנה, יוכל התינוק להחזיק את ראשו בצורה יציבה ויפגין שליטה טובה בתנועות הראש.
השליטה בתנועות ראשו מאפשרת לתינוק להתחיל להתהפך, לזחול ולהתיישב.

השליטה בראש ובצוואר חיונית גם במעבר מהנקה או משתיית חלב בלבד לאכילת מזונות מוצקים - כדי לאפשר בליעה של המזון ללא חשש חנק חלילה. היו ערניים להתפתחות הנכונה של התינוק, ובכל מקרה של שאלה או התלבטות אל תהססו לפנות לרופא ולהתייעץ. בכל אופן, אם התינוק מתקשה להרים את ראשו בגיל 3 חודשים - התייעצו עם רופא הילדים.

אין באפשרותכם לעשות הרבה כדי לפתח את יכולת השליטה בראשו של תינוקכם אך חשוב שתקפידו על תמיכה נאותה עד שישיג אותה בעצמו. במשך החודשים הראשונים ערסלו את התינוק ותמכו בצווארו ובראשו בכל פעם שאתם מרימים אותו, נושאים אותו או מחזיקים על הידיים. הקפידו על השכבת התינוק לישון על גבו כדי להקטין את הסיכון למוות בעריסה אך הרבו להשכיב אותו על הבטן במהלך שעות הערות.

כדי לעודד את תינוקכם להרים את ראשו השכיבו אותו הבטן. ככל שהתינוק ישכב יותר על בטנו כך הוא ירים יותר את ראשו ויחזק את שרירי צווארו. בשבועות הראשונים אפילו שכיבה על הבטן במשך דקות ספורות תתרום רבות לחיזוק שריריו.
מכבי שירותי בריאות שרירי צוואר ראש פעוט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד