י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

ספר חדש • אור הדרום

הגאונים הרב חיים קמיל והרב שמשון פינקוס הם שתי הדמויות הגדולות שהאירו את שממת הדרום • ספר חדש משרטט את תולדותיהם ואת הדרך בה הלכו כדי לסלול אפיקים בנגב הצחיח • מרתק ומאלף כאחד

ספר חדש  • אור הדרום

התלמוד אומר: הרוצה להעשיר יצפין והרוצה להחכים ידרים, שולחן בצפון ומנורה בדרום. בדרום מצוייה החכמה אך בהתייחס לדרום הארץ היה האזור שממה רוחנית.

התלמוד גם מספר כי לאחר מותם של שנים עשר אלף זוגות תלמידי רבי עקיבא היה העולם שומם מתורה. עד שבא רבי עקיבא לרבותינו שבדרום ושנאה להם והם השיבו את עטרת התורה ליושנה.

גם בימינו אנו ניתן להמליץ אותה המלצה, על דרום ישראל, הנגב והערבה שהיו שוממים עד שבאו מפריחי השממה הגאון רבי חיים קמיל זצ"ל והגאון רבי שמשון דוד פינקוס זצ"ל, והם נטעו את עולם התורה בדרום.

שני אלה יחד עם הגאון הרב יעקב הורוביץ נטעו את התורה בדרום ואף שהלכו לעולמם כל אחד באופן טראגי ומצער, רוחם עדיין שורה על המקום .

הגאון רבי חיים קמיל נולד בשנת תרצ"ג בפולין, עלה לארץ ישראל ולמד בישיבת מיר והיה מחשובי תלמידיה. הוא נודע בהתמדתו הגדולה ומספרים שבזמן מלחמת ששת הימים, כאשר הופגזה ירושלים ושכונת בית ישראל, ישב הרב קמיל כהרגלו בהיכל הישיבה הריק ולמד תורה.
לאחר מספר שנים הגאון ראש ישיבת אופקים, הרב יעקב הורוביץ זצ"ל, פנה לרב קמיל בהצעה לבוא ולעמוד לצידו בראשות הישיבה.

הרב קמיל נענה לכך ושימש בראשות הישיבה לימינו של הרב יעקב הורוביץ. עד מהרה התפרסם שמו בכל רחבי הנגב, והשפעתו התרחבה גם על הערים הסמוכות. אלא שאז נפטר הרב קמיל לפתע בט"ו באדר ה'תשס"ה, ונקבר בהר הזיתים בירושלים.

אם הרב קמיל נודע בלמדנותו הרי שהרה"ג הרב שמשון פינקוס זצוק"ל נודע בשיחותיו והבנתו העמוקה בנפש האדם. בעיקר נודע בכך ששילב את תורת החסידות ותורת הקבלה עם תורת המוסר.

הוא נולד בארה"ב, למד בישיבת בריסק והתגורר תקופה בתפרח. הוא מונה למנהל הרוחני בישיבת אופקים, אחר כך לראש ישיבת ירוחם וכיהן כרב באופקים תקופה ארוכה.

אלא שתאונת דרכים מחרידה קיפדה את מסכת חייו הענפים. בהיותו בן 56 נהרג הרב פינקוס בתאונת דרכים יחד עם רעייתו ובתם מרים בת ה-19 והם נקברו בהר המנוחות בירושלים.

טוב עשה אם כן תלמידם הרב אברהם סופר שהשאיר זיכרון בספר של דמותם הגדולה של השניים ושירטט את דרכם וצמיחתם בתורה ואת הדרך בה הצליחו לטעת את התורה בדרום השומם. הספר כתוב היטב ומנוסח בטוב טעם ודעת בבהירות.

וכך יכול אדם ללמוד על דרכם של חלוצי התורה והמאבקים הרבים שהיה עליהם לנהל כדי להצליח בדרכם.

אם יש להעיר על הספר הוא העריכה הטקסטואלית התמוהה של הספר בה רק חציו של כל עמוד מכיל טקסט והחצי השני מוקדש לעיטור מוזר.

האם יש כאן ניסיון בכח לעבות את הספר ולהפכו לעב כרס? אם כך הדבר חבל שכן ברור שעל שתי דמויות מופלאות אלו יש רבות לכתוב ואין צורך בתעלולים מלאכותיים כדי לעבות את הספר ולעשותו ראוי לשמו.

לסיכום: ספר משובח ומומלץ לחנוכה



רבותינו שבדרום • מחבר: הרב אברהם סופר • הוצאת המחבר

להערות והארות: [email protected]



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד