י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

אלו דברים שיש להם שיעור

הגאון רבי אברהם חיים נאה נודע כמי שייסד את שיעורי ההלכה הקרויים על שמו ● ספר חדש פורס כעת את פרשת חייו ומספר על דמותו הגדולה ● המחבר הרב שניאור זלמן ברגר מספר על מאחורי הקלעים של יצירת הספר

אלו דברים שיש להם שיעור



שנים רבות חלפו מאז פטירת רבי אברהם חיים נאה בעל השיעורין והוטלה עלי המלאכה לאתר חומרים הקשורים בתולדותיו פועלו וספריו על ידי הרב אליעזר זילבר ע"ה, יו"ר איגוד צאצאי הגרא"ח נאה

המלאכה היתה מורכבת עד מאוד. חמש שנים ארכה העבודה ולא בכדי, שכן רוב תלמידיו ומכיריו כבר אינם איתנו בין החיים, ורק לאחר מאמצים הצלחתי לבקר ולשוחח עם אישים אשר היה להם קשר עמו.

על תוכן ספריו נכתב כבר רבות, ובכל אופן היה מרתק לשמוע את הרב שלמה פפנהיים ממנהלי 'העדה החרדית', אשר סיפר כיצד הרב נאה היה נכנס לחנות הספרים שלו, כדי לעיין בספרי הלכה.

הרב פפנהיים גם גולל בהתרגשות רבה, פרטים מדהימים מתפקידיו בבית הדין של העדה החרדית.

את הרב מנחם פרוש ע"ה ראיינתי כאשר לידו ניצב הכן כסא גלגלים, אבל ראשו היה צלול, והתלהבותו שלו ניכרה בכל מילה.

הוא העריץ את הרב נאה, אשר היה מראשי בית הדין של אגודת ישראל (עדה החרדית דאז) וביסס את מערכת הכשרות שלה בימי הבראשית.

גם בקרב חסידי חב"ד, עשיתי הכל כדי לאתר את אלו שהכירוהו מקרוב, ומצאתי את הרב שמואל אלעזר הלפרין ע"ה רב שכונת בית ישראל ויבלחט"א הרב טוביה בלוי והרב פנחס לייבוש הרצל מחשובי החסידים, והללו שפכו אור על החסיד שכתב ספרי הלכה רבים, והיה מקושר בלב ונפש לרבותיו.

כך גם עסקתי באיתור קטעי עיתונות ומסמכים. מתברר שלרב נאה היה חלק בראש בעיתונים החרדים שיצאו בזמנו – קול ישראל והמודיע, הוא היה ממייסדיהם, וכתב בהם מאמרי הלכה רבים.

לעיתים הוא חתום בשם העדה החרדית, במודעות אחרות כאחד מראשי חב"ד ובמודעות אחרות כמחבר 'שיעורי תורה' ו'קצות השולחן'.

כך גם שלפתי מסמכים מארכיונים החשובים של אגודת ישראל, העדה החרדית, הארכיון הציוני והספריה הלאומית וצעד אחר צעד הצלחתי לשרטט את דמותו רבת האנפין של עמוד ההוראה.

הגרא"ח נאה עם הגאון רבי יוסף צבי דושינסקי גאב"ד ירושלים. מהספרצילום: הגרא"ח נאה עם הגאון רבי יוסף צבי דושינסקי גאב"ד ירושלים. מהספר
הגרא"ח נאה עם הגאון רבי יוסף צבי דושינסקי גאב"ד ירושלים. מהספר


הצוואה


בחודש אדר לפני שנה, לאחר ארבע שנות עבודה, ולקראת סיום הספר נתבשרנו בבשורת איוב כאשר הרב אליעזר זילבר יו"ר איגוד צאצאי הגרא"ח נאה, אשר הזמין את הספר, נפטר ללא עת לאחר מחלה קשה אותה הסתיר אפילו מחבריו הקרובים.

בחודשים האחרונים שלו, עדיין ליבן נושאים כאלו ואחרים שבספר וחשב יחד עמי על תמונות, סיפורים מסמכים ועוד.

עוד טרם ההלוייה, שוחחתי עם בנו הרב חיים זילבר אשר היה מעורב בתהליכי הכנת הספר, והוא בקול רועד הודיע לי כי הוא חייב לסיים את היצירה שהחל בה אביו, כצוואה ללא מילים.

חומרים ייחודיים המשיכו לזרום ולהתווסף, והרב חיים השקיע כוחות עצומים בכדי שכל מילה וכל תג יהיו קולעים אל השערה ועתה אנו זוכים לברך על המוגמר.




נודע בשיעורים ● שניאור זלמן ברגר ● איגוד צאצאי הגרא"ח נאה ● חזק הוצאה לאור

לפרטים נוספים: שניאור זלמן ברגר [email protected]





הגרא"י בכנסיה הגדולה הרביעית. זמן קצר לפני פטירתו





תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד