י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

בלעדי • יאיר קליין מדבר • כך שוחררתי מהכלא

3 שנים ישב סא"ל יאיר קליין בכלא הרוסי, עד שעו"ד מרדכי ציבין הצליח להביא לשחרורו, כנגד כל הסיכויים • שלושה ימים לאחר השחרור הפגיש אתר 'בחדרי חרדים' את השניים לשיחה • וידאו מרתק

יאיר קליין (מימין) עם עו"ד מרדכי ציבין. המראיין: יקי אדמקר • צילום: דוד קורן
יאיר קליין (מימין) עם עו"ד מרדכי ציבין. המראיין: יקי אדמקר • צילום: דוד קורן





ההיסטוריה הצבאית של סא"ל במיל' יאיר קליין מורכבת ומרשימה. קליין, איש חובב הרפתקאות, פעל במסגרת צה"ל במגוון תפקידים בכירים, והציל עשרות יהודים בעשר אצבעותיו, במהלך פעולות צבאיות שלא יסופרו לעולם.

בשלוש השנים האחרונות היה יאיר קליין כלוא ברוסיה, שם נעצר לאחר בקשת הסגרה של ממשלת קולומביה. ממשלת קולומביה ביקשה להעמידו לדין לאחר שקליין הואשם באימון יחידות של קרטלי סמים הפועלים במדינה.

למרות בקשות רבות של קולומביה להסגירו, הצליח עו"ד מרדכי ציבין, הפועל לחילוץ אסירים ישראלים ברחבי העולם, לחלץ אותו מסכנת מוות, כדבריו - ולאחר מאבק משפטי ממושך להביא לשחרורו מהכלא, ביום שישי האחרון.

שלושה ימים אחרי שנחת יאיר קליין בישראל, הפגיש אתר 'בחדרי חרדים' את האסיר המשוחרר עם מי שטיפל ופעל במישור המשפטי, ללא כל תמורה כספית - עו"ד מרדכי ציבין, כדי לשמוע על החוויות בכלא הרוסי, המאבק המשפטי, האמונה בקב"ה, הכתיבה בכלא, ההתמודדות עם האוכל הלא כשר וההיסטוריה הצבאית שלו.


"זה כלא איום ונורא"

• הגעת לרוסיה. היה לך חשש שאתה הולך להיעצר?

"היציאה הייתה לצורך פגישה עם שירותי הביטחון הרוסים. המטרה הייתה להקים מפעל כמו שיש לי כאן בארץ. היה באותו זמן בלגן שלם בתקשורת על כך שיש לי צו עיכוב יציאה מהארץ וצו מעצר בינלאומי. פנינו למשרד החוץ ולמשטרה, הכל התברר כשטות אחת גדולה. נכנסתי לתוך רוסיה - ורק אז התחילה החגיגה הגדולה.

"להערכתי, היא התנהלה בין גופים של שירותי הביטחון בקולומביה שפועלים מחוץ לרוסיה לבין שגריר קולומביה ברוסיה, מי שהיה חתום על הצו לעצור אותי".

• מהו תהליך המעצר?

"לקחו אותי למבנה של האינטרפול הרוסי, כל הרוסים ישבו בצד, לא התערבו בעניין. ניגשו אלי שני בחורים, ואמרו לי שיש צו מעצר. לאחר מכן, כבלו אותי באזיקים למשך 24 שעות ושהיתי בשדה התעופה.

"משם לקחו אותי, בניגוד לחוק, ללא צו שופט או ידיעת הקונסוליה, והכניסו אותי לכלא-מעצר, שם שהיתי שלוש שנים ושלושה חודשים. אם זה היה בית כלא רגיל, זה כבר היה אחרת. אבל זה כלא איום ונורא".


"היד השתתקה לי, איבדתי שיווי משקל"

• החוויות שעברו עלייך הן בטח קשות, מה היה בכלא?

"בהתחלה היה מאוד קשה. גם מבחינה נפשית ולא רק פיזית. נכנסתי עם רמת סוכר גבוהה וכנ"ל לגביי לחץ הדם שהיה לי, שטיפס גבוה.

"בגלל שהייתי אוכל רק דברים כשרים, תוך תקופה קצרה מאוד, לא היה לי מה לאכול. כל מה שהגישו לי שם אלו היו דברים שעשויים מחזיר. מה שנאלצתי לאכול במשך חצי שנה היה כיכר לחם קשה, דייסה מלאת שומן ומרק.

"העברתי דרך ציבין ודרך בת זוגתי הרבה מסרים לקהילה היהודית ברוסיה, אבל לא קיבלתי כלום".

ציבין נכנס לדבריו של קליין ומסביר, כי המסרים הועברו וכי חב"ד ברוסיה פעלו רבות למען קליין, לאחר שידעו מי הוא האיש. תנאיו האיומים והיחס המחפיר שקיבל בכלא הרוסי, היו הגורמים שמנעו את כניסת הדברים אל תאו בכלא.

קליין מספר מה קרה כעבור תקופה שלא אכל כראוי: "היד השתתקה לי, איבדתי שיווי משקל והראייה שלי נפגעה. רופא מטעם הקונסול החדש הגיע אחרי שנה, התחלתי לקבל אוכל וויטמינים ותוך מספר חודשים חזרתי למצב הנוכחי".

לדבריו, הוא חזר למצבו הרגיל, "הרבה בזכות הכתיבה" בתאו בכלא.

• כיהודי שגר בארץ-ישראל, קיבלת תחושת ביטחון יתרה?

"עצם זה שאתה באמונה, אתה מקבל יותר כוח מכל אדם אחר. יש תופעה שכל הפושעים פתאום נהיים מאמינים בכלא, אבל אחרי שהם יוצאים הם שוכחים את אלוקים ואת כל מה שהם למדו בפנים. אני חושב שכן, זה עזר לי רבות".

• מה דעתך על כך שבישראל לא פעלו לשחרורך?

"העובדה שעו"ד מרדכי ציבין הפך גם לשר החוץ במקרה הזה - זה נותן לך תשובה לכל המהלך הזה. אם לא היה את ציבין, הייתי נשאר בכלא הרוסי, חד-משמעית. עו"ד ציבין ניהל את כל המלחמות בשבילי גם נגד משרד החוץ וגם בחו"ל, מול גורמים שונים".


"הכרתי את ציבין רק לפני שלושה ימים..."

• עו"ד ציבין, איך נוצר הקשר בניכם?

"שבוע אחרי שיאיר נעצר ברוסיה, פנה אליי עו"ד מהארץ שהוא ידיד של קליין, הוא העביר לי את התיק ובנוסף קיבלתי פנייה גם מהמשפחה והתחלתי לטפל בתיק".

תשובתו של ציבין מצליחה להצחיק את קליין שאומר בתגובה: "המצחיק הוא שאת ציבין הכרתי לפני שלושה ימים, כשנפגשנו באחד השידורים שעשיתי, כשהגעתי לישראל. לא פגשתי אותו מעולם.

"התגובה הראשונה שלי לראות את ארץ-ישראל, את ציבין, ולראות את החברים זה מה שמייחד את עם ישראל משאר העמים. אין ספק שהשהות בכלא משנה אותך, חזרתי לארץ עם הרבה יותר אמונה, הרבה יותר רגוע.

"אתה מתחיל להבין שכמה שיש אנשים רעים, יש גם הרבה אנשים טובים. נחיתה בין חברים היא נחיתה רכה מאוד. אני מקווה שימשיכו להקיף אותי כך".

• ציבין, חשבת שיש סיכוי בתיק המשפטי?

"כשאתה מגיע לתיק כזה, אתה לא חושב שיש סיכוי או אין סיכוי. האתגר הוא גדול מכל מיני סיבות ואתה לוקח את זה על עצמך, סיכוי או לא, הוא לא המדד".

"אם היה חסיד סאטמר, מצבו היה טוב יותר"

במהלך הראיון מספר קליין על פעולות צבאיות ייחודיות בהן השתתף.

• צבין, מתי ידעת שקליין הולך להשתחרר?

"למעשה, אחרי שזכינו בבית המשפט לזכויות האדם בשטרסבורג, הבנתי שהדרך סלולה. למרות שהיו הרבה ספיקות. אבל, הואיל ולא פעלתי בחלל ריק, הייתה לי אינפורמציה והייתי בקשר עם אנשים שידם הייתה בצלחת גם באירופה וגם ברוסיה, ידעתי שהכיוון הוא נכון.

"כמובן שמנעתי את האינפורמציה מיאיר ומהמשפחה עצמה, כדי שאם בסוף זה לא יקרה - שהם לא יתאכזבו.

"יש נקודה שחשוב לי להוסיף. אם יאיר קליין היה חסיד סאטמר מצבו היה הרבה יותר טוב. תראה כמה כוח משקיעים בגיוס כספים לצרכים משפטיים, כמו לדוגמא, בבחורים ביפן.

"אם זה היה קורה בתיק של יאיר, היינו יכולים להתמודד עם המישור המשפטי הרבה יותר טוב.

"אולי יש כאן מידה כנגד מידה: יאיר קליין הציל אנשים ממוות והוא גיבור ישראל - ויאיר עצמו ניצל ממוות. משוואה פשוטה מאוד. יש לו הרבה זכויות, ולדעתי בגלל זה הוא זכה להשתחרר ולהינצל ממוות".

קליין מוסיף: "הרבה בזכות האמונה".

• יאיר, כמה שכר טרחה מקבל עו"ד במקרה כזה?

"עו"ד ציבין קיבל את זכויותיו מאלוקים. הוא לא קיבל בטיפול כאן לירה, אפילו חלק מההוצאות לא שולמו לו חזרה. סכומי כסף ענקיים שולמו לעורכי דין בחו"ל. ומחמאות לציבין מגיע, כי הוא פעל כעו"ד, ופעל כשר החוץ ופעל מול כל הגורמים הרלוונטיים.

סיפור הצלחה מסחרר

ציבין מסביר כי מדובר בסיפור הצלחה מסחרר, במישור המשפטי. "פעלנו מול עשרות גורמים, וניתן לומר שהאתגר הושלם בהצלחה".

וישנה רשימה ארוכה של גורמים ואנשים אותם הוא מונה, שהעלימו עין מטיפול וסיוע בשחרורו של קליין מהכלא הרוסי, לצד רשימה ארוכה של גורמים ואישי ציבור שפעלו לשחרורו.

צפו בראיון.



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד