י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

ערעור הפרקליטות התקבל: הרב פינטו לא ישוחרר בניכוי שליש

בית המשפט המחוזי קיבל את עמדת הפרקליטות ודחה את החלטת ועדת השחרורים לנכות שליש מעונש המאסר שהוטל על הרב יאשיהו פינטו • השופט בנימוקיו: גם במהלך תקופת מאסרו שמר הרב קשר פסול עם עבריינים, לא הוכח ששחרורו אינו מסוכן לציבור

צילום:  יונתן זינדל, פלאש 90
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בית המשפט המחוזי מרכז קיבל היום (ה) את עתירת המדינה וביטל את החלטת ועדת השחרורים לשחרר את הרב יאשיהו פינטו בשחרור מוקדם.

כזכור, וכפי שסוקר בהרחבה ב'בחדרי חרדים', הרב פינטו הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות של מתן שוחד לקצין המשטרה תת-ניצב אפרים ברכה ושיבוש הליכי משפט. בית המשפט גזר עליו שנת מאסר אותו החל לרצות בחודש אדר בכלא רמלה.

חודש לפני כניסתו למאסר ערער הרב פינטו על העונש - אך הערעור נדחה בידי בית המשפט העליון. הרב פינטו הגיש בחודש תמוז בקשת חנינה לנשיא המדינה אך נדחה גם הוא. לאחר שהגיש בקשה לקיצור שליש ממאסרו, החליטה בחודש אלול ועדת השחרורים לשחררו, אולם הפרקליטות הגישה עתירה נגד ההחלטה לשחררו שהתקבלה היום.

עו"ד רותם טובול, פרקליטתו של הרב פינטו: "לצערי הרב בית המשפט הוכיח היום שקיים דין אחד לכלל הציבור ודין אחר לרב פינטו. לא הייתה כל סיבה לדחות את בקשת הערעור של הרב אשר עמד כל התנאים לשחרור מוקדם בו עומדים כל האסירים. הרב הביע חרטה עמוקה וכנה ועמד בכל תנאי השיקום הדרושים אבל לצערי האווירה הציבורית השפיעה ונכנסה לאולם הדיונים מה שאסור שיקרה. בכוונתנו לערער לבית המשפט העליון מתוך האומנה שיש שופטים בירושלים שם נדרוש את ליטרת הצדק המגיעה לרב כמו לכל אדם במדינת ישראל".

הנימוקים - קשר עם העבריינים
"הגענו למסקנה שהמשיב לא הוכיח בפני הוועדה ששחרורו על תנאי, לא תסכן את הציבור" כתב נשיא בית משפט המחוזי, "משכך, החלטת הוועדה נושא העתירה חורגת ממתחם הסבירות, שכן נתנה משקל יתר להליך הטיפולי הפרטני שעבר המשיב במהלך מאסרו".

השופט הוסיף כי עיון במסמכים החסויים שהוצגו בפני הוועדה מעלה כי הרב פינטו הוא בעל קשרים עם עבריינים וקיים חשש שאם ישוחרר ימשיך בקשרים אלה, גם אם ישהה הרחק מביתו. "איננו מקבלים את טענת המשיב לפיה מדובר בפגישות או בשיחות עם עבריינים שבאו אליו כדי להיוועץ או לקבל ממנו ברכת רב כמו אחרים, אלא במעשים חריגים שהתבצעו גם במהלך מאסרו".

למרות דבריו הכנים של הרב פינטו לוועדת שיחרורים, לדברי גורמי הטיפול "ניכר כי עדיין חסרה מודעות עמוקה לנסיבות בעטיין ביצע את העבירות הקשורות לאישיותו ולדפוסי התנהלותו בכאופן כללי, אשר בא לידי ביטוי בעבירות דנן. ניכר כי האסיר לא השלים את הטיפול הפרטני שעבר בכלא" כתבו. השופט כינה את התכנית הטיפולית "לא אפקטיבית".

"מהאמור בחוו"ד גורמי הטיפול ורש"א.. אין די בעשרות השיחות הטיפוליות שניהל המשיב עם העו"ס, עד כדי להצדיק את שחרורו על תנאי, גם בתנאי התכנית הטיפולית" כתב השופט. בדבריו התייחס גם למצב בריאותו של הרב פינטו, וציין כי מהתרשמותו עולה כי אכן הרב חולה אך הוא יוכל לקבל את הטיפול במהלך מאסרו.

נשיא בית המשפט אברהם טל והשופטים זהבה בוסטן ושמואל בורנשטיין ציינו בהחלטתם כי עיון בהחלטות וועדת שחרורים שהורו על קיצור שליש לאסירים אחרים כגון השופט דן כהן שמצבו הרפואי היה קשה יותר ממצבו של הרב פינטו. המשטרה לא התנגדה לשחרורו של חבר הכנסת לשעבר שלמה בניזרי מאחר ולא היה עליו מידע על קשר עם עבריינים. כך גם שוחרר שר האוצר לשעבר אברהם הירשזון לאחר התנהגותו והליך הטיפול שעבר במהלך מאסרו.

"איננו מתעלמים מהנתונים שנזקפו ע"י הוועדה לזכות המשיב ומכך שהעיד שפרשת 'חזון ישעיהו'" כתבו השופטים, אך יחד עם זאת "אין באלה להצדיק את שחרורו, שכן לא הוכיח כי שחרורו בתנאי תכנית הרשות לשיקום האסיר - לא יסכן את הציבור". לאור כך "אנו מקבלים את העתירה ומבטלים את החלטת הוועדה שהורתה על שחרורו" של הרב פינטו.

מקורבי הרב "למערכת המשפט מדיניות נפרדת לכל אסיר ע"פ שיוכו"
מקורבי הרב יאשיהו פינטו הגיבו להחלטה ואמרו כי: "החלטת בית המשפט מהיום ממחישה טוב מכל החלטה אחרת את התחושה הציבורית ההולכת ומתרחבת לפיה עקרונות הצדק של מערכת המשפט פינו את מקומם לתאוות נקם, השפעת מקורבים והשפעת מניעים זרים על מערכת המשפט. החלטת הפרקליטות לערער על ניכוי השליש של הרב פינטו, והחלטת בית המשפט לחזור בו עקב לחציה של משפחת ברכה המקורבת לראשי מערכת המשפט, מוכיחה טוב מכל מאמר פרשנות או תחקיר עיתונאי שדין אחד למקורבים ומועדפים ודין אחר למי שאינם כאלה. כעת הגיעה העת לדרוש חשיפה מלאה של תיק ברכה במח"ש.

קשה יהיה למערכת המשפט להסביר כיצד שורת אסירים החשודים במעשים חמורים ביותר כגון השופט דן כהן, שר האוצר הירשזון, איש העסקים דני דנקנר, האנס חנן גולדבלט והאנס ארז אפרתי משוחררים לחופשי בניכוי שליש, בעוד הרב יאשיהו פינטו המוגדר אסיר למופת, אשר הביע חרטה ונאבק על חייו עם מחלת סרטן ההולכת ופושה בגופו, ימשיך להינמק בכלא למרות שעמד בכל דרישות הפרקליטות ושמר על התנהגות מופתית במשך כל תקופת מאסרו, והביע חרטה מלאה וכנה על מעשיו כלקח ממקרה הנשיא לשעבר משה קצב.

מסתבר שחטאו המרכזי של הרב פינטו הינו בכך שהוא אינו שייך לקליקת השופטים המקורבים כי אז היה משוחרר כבר מזמן, או לקליקת נבחרי הציבור המקורבים כי אז היה עונשו מקוצר עוד יותר, או לקליקת אנשי העסקים המקורבים כי אז היה משתחרר ללא ציוץ או ערעור מצד פרקליטות המדינה. מסתבר שלמערכת המשפט יש מדיניות נפרדת לכל אסיר לפי שיוכו החברתי, שיוכו הדתי, ושיוכו המעמדי. בכוונת הרב לערער לבית המשפט העליון ולדרוש חשיפת מלוא המסמכים וההקלטות שהוסתרו בפרשה".
הרב פינטו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד