ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

שיפי חריטן מסכמת: דירוג עשייה פרלמנטרית במבט נשי

מי הן עשר חברות הכנסת שהשפיעו על הציבור בעשייתן? • מי "נחשדה" ביחס מועדף כלפי החרדים ומי יצאה איתם בסדר? מי נלחמה על זכויות נשים ומי הגדירה עצמה כלא פמיניסיטית? • שיפי חריטן מסכמת ומדרגת מהמקום העשירי ועד למקום הראשון

מליאת כנסת ישראל. צילום: יונתן זינדל/פלאש90
מליאת כנסת ישראל. צילום: יונתן זינדל/פלאש90

שנה מסתיימת וזה זמן מצוין להעיף מבט מסכם על פעילות ציבורית של נשים הפועלות בבית הנבחרים של מדינת היהודים. מי עשתה מה, וכיצד היא משפיעה? מהן הפעולות החזקות שיגרמו לחברות הכנסת השונות, להיכנס לתודעה ציבורית ולהוות חלק מהשיח? ובכלל, כדאי גם להגיד תודה על מה שעשו ומן הסתם עוד יעשו. 'לובי נשי' בדק את עשרת המקומות הראשונים של חברות הכנסת בתחומי עשייתן.

מקום 10 - מירב בן ארי
ח"כית חברתית, נחשבת לאחד הסמלים החברתיים בצמרת הנשים – על אף שהכריזה על עצמה שאינה נמנית על ציבור הנשים הפמיניסטיות, בחוק על קצבת מזונות לנשים גרושות אמרה שמבינה היטב גם את הצד הגברי בסיפור, ומונתה לעמוד בראש ועדת משנה של ועדת הרווחה, שמטרתה לגבש חקיקה שתשפר את מצבן של נשים גרושות שמקבלות את מזונות הילדים דרך הביטוח הלאומי, ואינן גובות אותם ישירות מאבי הילדים באמצעות ההוצאה לפועל. נחשבת לנציגת ההומלסים במפלגת 'כולנו' ומונעת בעיקר מילדות במשפחה חד הורית.



ח"כ מירב בן ארי. צילום: נתי שוחט/פלאש90

מקום 9 - רויטל סויד
ח"כ מ'המחנה הציוני', תיזכר השנה בעיקר בזכות חברותה בוועדה למינוי דיינים שאומנם התרחשה כבר בסוף שנת 2015. ניתן לומר בשקט שהחרדים העדיפו אותה על פני ח"כ נאוה בוקר מהליכוד, ואכן סויד הוכיחה התנהלות טובה ובלתי מתפשרת ויצאה עם החרדים בסדר גמור. עוד פעלה במהלך השנה האחרונה בתופעת הבריונות ברשת ואף מכהנת כיושבת ראש השדולה למיגור שיח אלים ובריוני ברשת.



ח"כ רויטל סויד. צילום: נתי שוחט/פלאש90

מקום 8 - קארין אלהרר
ח"כית מ'יש עתיד' שהוכיחה את עצמה כפרלמנטרית מצטיינת מבריקה - קשוחה כשצריך. יו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה. חודשים ספורים לאחר שהחלה לכהן בתפקידה, כבר נדרשו מנכ"לי חברת חשמל ודואר ישראל להתייצב בוועדה על מנת לספק הסברים על כשלים תחת אחריותם. היא מתחה ביקורת על היועץ המשפטי לממשלה, הקודם, יהודה וינשטיין על התנהלות בנוגע לטיפול בנושאים מסוימים, וכמובן אחד הטיפולים שהיו הכי מתוקשרים בשנה החולפת הוא משבר חיידק הסלמונלה.



ח"כ קארין אלהרר. צילום: מרים אלסטר/פלאש90

מקום 7 - שלי יחימוביץ'
ח"כ מטעם ה'עבודה' הובילה את המאבק נגד הגז, אומנם היא פועלת בנושא מזה מספר שנים, אך השנה היתה ממש 'ד"ר גז' - הקול החזק הבולט במתווה הגז. בינואר השנה היא צוטטה: "באופן שיטתי, כל שינוי וכל תגלית שהיו בחודשים האחרונים בתחום הגז הטבעי הוכיחו מחדש עד כמה מתווה הגז הוא הרה אסון", אמרה יחימוביץ'. "כפי שהמתווה התעלם כליל ממציאת מאגר Zohr (זור) במצרים, שהפכה על פניה את תמונת המצב שהציג נתניהו, כך גם קורה כעת עם האפשרות למציאת התגלית החדשה". קיוותה מאוד שתגליות חיוביות בנושא הגז יוזילו דרמטית את יוקר המחיה ויפחיתו משמעותית את העוני.

"התגלית הפוטנציאלית מבורכת ומדובר בחדשות משמחות לכל תושבי ישראל; אם מתווה הגז יבוטל בהקדם הבשורה הטמונה בה גם תקבל ביטוי אמיתי, תוזיל דרמטית את יוקר המחיה, תעצים את התעשייה הישראלית, תגדיל את ההכנסה הפנויה למשקי הבית ותפחית משמעותית את העוני".



ח"כ שלי יחימוביץ'. צילום: פלאש90

מקום 6 - עאידה תומא סלימאן
ומה תאמרו בין ח"כית ערביה מהרשימה המשותפת, לפעילות שזוכה להיכנס לרשימה? ובכן, לעומת חנין זועבי, אותה מכירים כולם רק מפרובוקציות, ח"כ סלימאן הוכיחה את עצמה כיו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי – ועדה שדנה בגיל פרישה של נשים, בתנאי העסקה של מנהלות ומטפלות משפחתונים, תחלואת נשים אחרי לידה ועוד נושאים רבים שאינם זוכים להתייחסות באופן אחר. ניתן לומר כי סלימאן עשתה כבוד למגזר הערבי וגם למגזר הנשים באשר הוא, ונחשבת לפרלמנטורית טובה מאוד.



ח"כ עאידה תומא סלימאן. צילום: נתי שוחט/פלאש90

מקום 5 - יפעת שאשא ביטון
על אף הקדנציה הראשונה, בה לא נישא שמה בפי כל, הצליחה ח"כ שאשא ביטון, מ'כולנו', לעלות לכותרות עם פעילויותיה הרבות בדבר אסון שכחת ילדים ברכב. השנה האחרונה גבתה מקרי מוות רבים של ילדים שנשכחו ברכבים ושאשא ביטון קיימה ישיבות רבות בנושא, במטרה לנסות להביא לפתרון להפחתה משמעותית של אסונות מסוג זה תיזכר גם כח"כית שהבהירה שאין להטיל אחריות על הגננות – בזמן שניסו להעביר הצעה שמחייבת גננות לקחת אחריות ולהתקשר להורים במידה והילד מאחר לגן/משפחתון וכו'.



ח"כ יפעת שאשא ביטון. צילום: נתי שוחט/פלאש90

מקום 4 - גילה גמליאל
השרה לשוויון חברתי תיזכר בשנה האחרונה בעיקר בזכות עבודתה הפרלמנטרית הרצינית בתחום חייהם של הקשישים. חוק 'האזרחים הוותיקים' המחייב מתן שירות ציבורי בלא המתנה בתור לאזרח ותיק שגילו מעל 80, אליה הוצמדה הצעה פרטית של ח"כ איציק שמולי. "מפני שיבה תקום, נאמר", אמרה אז גמליאל. "עד שנסיים את ההטמעה לחינוך ילדנו לכך שאזרחים ותיקים יקבלו את ההוד והדר הראוי להם, על מנת שזה יבוא באופן טבעי ולא נצטרך לחוקק חוקים על דברים שאמורים להיות כל כך ברורים".



השרה גילה גמליאל. צילום: מרק ישראל סלם/פלאש90

מקום 3 - אורלי לוי אבקסיס
ח"כ חברתית מאוד, שימשה כיו"ר הוועדה לזכויות הילד. הצעד המשמעותי של השנה החולפת, יהיה ללא ספק הפרישה שלה ממפלגת 'ישראל ביתנו' של השליט הרוסי, ליברמן. היא אזרה אומץ והפכה לעצמאית שעומדת על עקרונותיה, לאחר שליברמן לא שיתף אותה במו"מ הקואליציוני ולא קידם נושאים חברתיים שרצתה. הוא אמנם דרש לקדם את יוזמתה לתכנית למענק 90 אחוזי משכנתא לזוגות צעירים, אלא שהמהלך עוקר מתוכן. על אף פרישתה מהמפלגה, נותרה לוי-אבקסיס באופן רשמי חלק מסיעת ישראל ביתנו בכנסת.



ח"כ לוי אבקסיס. צילום: פלאש90

מקום 2 - מירי רגב
שרת התרבות והספורט, ח"כ מטעם הליכוד שעשתה מהפכה בתחום התרבות, בכל הנוגע לתרבות המזרחית, לא חששה לצאת מול כולם. בחודש מרץ היא הבהירה בראיונות לתקשורת כי תטפל בעולם הקולנוע: "אני רוצה לראות שם אנשים מהפריפריה, מזרחיים וחרדים, אין מספיק, וכמעט אין נשים". במשרד התרבות והספורט, בראשו היא עומדת, הביאה עמה מיד תוכנית עבודה שנתית שכללה רפורמות מרחיקות לכת המבוססות על צדק חלוקתי. אין ספק כי רגב הצליחה לעורר בשנה החולפת שיח רב, לטוב ולמוטב, בכל הנוגע לתרבות.



השרה מירי רגב. צילום: מרים אלסטר/פלאש90

מקום 1 - איילת שקד
שרת משפטים של ישראל, ח"כ מטעם 'הבית היהודי' מובילה ללא ספק ולוקחת בקלות את המקום הראשון ברשימת חברות הכנסת שהובילו את השנה. היא ביססה את מעמדה בצורה כל כך טובה עד שאפילו המתנגדים לדרכה, מתפעלים מההתנהגות הממלכתית שלה. מקדמת רעיונות בלתי נלאית ואפשר לומר עליה שהיא אוחזת בתפקיד בכיר מנפתלי בנט, יו"ר המפלגה. היתה שותפה במינוי דיינים והיתה נתונה לביקורת על יחס מועדף כביכול - כלפי החרדים. בחודש אוגוסט האחרון הקריאה בנאום במליאת הכנסת, את מאמרו של השר אורי אורבך ז"ל, "הטובים לתקשורת", ופנתה בדבריה לשר אריה דרעי, שטען שחרדים מקופחים בכל הנוגע להשתלבות בכלי תקשורת כלליים: "את המאמר הזה אני רוצה להקדיש לציבור החרדי. אני קוראת לציבור החרדי לאמץ את המאמר. תקשיבו לאורי אורבך ז"ל ותשתלבו בתקשורת. אתם מספיק חכמים ומוכשרים".



השרה איילת שקד. צילום: נתי שוחט/פלאש90
סיכום שנה חברות כנסת איילת שקד מירי רגב נשים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד