י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

סבתי אפתה לביבה חמה... • סיפור ומתכון

ריח הסופגניות כבר נישא בחלל - זה בדיוק הזמן להתחיל לטגן לביבות • יש לביבות ויש לביבות - ואנחנו כאן עם מתכון ייחודי • 'לאטקעס' שלא תשכחו

תפוחי אדמה מזן 'רוזנה'
תפוחי אדמה מזן 'רוזנה'



הסבתא שלי, שתחיה עד 120 שנה ובבריאות טובה, מעולם לא ידעה לתת לי מתכונים. לא בגלל שהיא לא רצתה. פשוט היא לא ידעה איך לתמלל את זה. "שימי קצת...ועוד קצת...ותשפכי...", זה כל מה שידעה להגיד.

כמויות? המממ, "כמה קמח שזה תופס", "קצת שמן" – זה בערך כל המידע אותו היא ידעה להגדיר לי. ומה לעשות, תמיד כשניסיתי לעשות במו ידי, לא יצא מזה כלום. כי ה'כמה קמח שזה תופס', תפס אצלה נכון, אצלי ממש לא.

אני לא זוכרת אם היא נהגה להכין סופגניות. כבר שנים שהיא נמצאת בבית אבות, ואפילו לא מסוגלת לאכול את הסופגניות נטולות הסוכר שמחלקים להם שם. נושא עצוב בפני עצמו, נושא בתי האבות לזקנים, אבל נרחיב עליו בהזדמנות אחרת. לא יודעת למה, אבל מראה האוכל שמוגש שם לקשישים מצליח להוציא לי את התאבון לשבוע ימים קדימה.

מה שאני כן זוכרת זה את ה'לאטקעס' שלה. זה היה טעים. ודווקא משום שבהכנת לביבות לא חייבים כמויות מדוייקות, הצלחתי פעם להתגנב ולבחון איך בדיוק היא מכינה את זה.

מאז, אני יודעת להכין לביבות תפוחי אדמה, אולי אפילו מומחית לזה. בזכותה, כמובן, לא בזכותי.

יש רק כמה בעיות קטנות בעסק הזה. האחת: אני אולי יודעת להכין, אבל משום מה לא מצליחה למצוא לזה זמן. השניה: לא לכל בני הבית רצוי, מבחינת קלוריות, קילוגרמים ושאר ירקות, לראות בסביבה לביבות מטוגנות בשמן.

עבורכן הקוראות אצרף את המתכון הסודי. הוא פשוט, הוא קל לביצוע, הוא מן הסתם נמצא במחברות המתכונים של כולכן, אבל לדעתי, רק מי שראתה פעם את הסבתא שלי מכינה, תצליח להכין את זה כמו שצריך!

מתכון ללאטקעס

אני, באופן אישי (וזה לא מהסבתא, בזמנה קנו תפוחי אדמה בלי לבדוק סוגים), אוהבת להכין את הלביבות מזן מיוחד של תפוחי אדמה קטנים המכונים "ג'רמיקופה". אלו הם תפוחי אדמה אדומים מזן 'רוזנה' שפקעותיו גדולות וצבע קליפתו מרהיב בשתי עונות הגידול. מתאים מאוד לטיגון צ'יפס ולהכנת לביבות.

מתכון לביבות מטוגנות:

6 תפוחי אדמה (רצוי מזן "רוזנה") – מגוררים בפומפייה
1 בצל בינוני, חצוי ופרוס דק (למי שאוהב בצל, הסבתא שלי הייתה שמה)
2 ביצים
חצי כוס קמח
מלו ופלפל

אופן ההכנה:

1. יש להשרות במסננת את תפוחי האדמה המגוררים והבצל החתוך כדי לסחוט את הנוזלים (לסבתא היו שיטות סחיטה שאינן מצריכות מסננת בסביבה).
2. לערבב את כל החומרים בקערה. ללבב לביבות ולטגן במחבת, בשמן חם. ולא לקמץ בשמן, הייתה אומרת סבתא.

חברות טוענות כי ניתן להוסיף לתערובת 3 כפות פטרוזיליה חתוכה דק. הסבתא לא הוסיפה, אבל אם תרצו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד