י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מרבין עד שלום עכשיו • כך המציא השמאל הישראלי את הכינוי "סרטן"

מאמרו החריף של חיים ולדר שהתפרסם ב'בחדרי חרדים' בו כינה את השמאל "סרטן", גרר תגובות נזעמות - ובראשם של ח"כ יחימוביץ', מה שהביא את ולדר להתנצל • 'בחדרי חרדים' יצא למסע בעקבות הביטוי המסית, תתפלאו: הימין הצטרף מאוחר

הפגנת שמאלף מי הצבוע? צילום: הדס פרוש, פלאש90
הפגנת שמאלף מי הצבוע? צילום: הדס פרוש, פלאש90

מאמרו של הסופר חיים ולדר שהתפרסם ב"בחדרי חרדים" שבו הוא מכנה את השמאל "סרטן" – גרר סערה רבתית, שבסופה נאלץ ולדר להתנצל על דבריו ולחזור בהם.

קודם לכן, הוא הותקף על ידי ח"כ שלי יחימוביץ וכתב 'הארץ' ברק רביד, "מאמר שכולו חילול השם. חיים ולדר תעשה תשובה", כתב רביד. יחימוביץ צייצה בתגובה: "יש לך ד"ש מ-1933 חיים ולדר (סופר, מחנך, חתן פרס ראה"מ לשלום הילד במאמר ב'בחדרי חרדים')".

כאמור, ולדר נסוג לאחור והבהיר ל"בחדרי חרדים" כי "אני מבקש לחזור בי מהביטוי מהשוואה כלשהי של קבוצת אנשים לסרטן. הציבור החרדי סובל רבות מביטויים מכלילים ומה ששנוא עליך לא תעשה לחבריך".

לא ניכנס לוויכוח האם היה על ולדר לחזור בו או לא. אולם נראה כי צריך להזכיר ל"נפגעים" משמאל כי מי שיצר את האופציה לדמות חלקי אוכלוסייה כ"סרטן", הוא לא אחר מאשר ראש הממשלה המנוח יצחק רבין.

בהקלטות משנת 1976 הגדיר רבין את תנועת "גוש אמונים" כ"תנועה התיישבותית, שהיא בבחינת סרטן לרקמה החברתית-דמוקרטית של מדינת ישראל", את ההתנחלות הגדיר רבין: "מקום מחורבן שאין לו שום משמעות", עוד הוסיף: "לא יאומן...מה זה בכלל התיישבות? איזה מאבק זה? איזה אמצעי? 'קדום' זה נאד נפוח".

למרות הטענה שרבין אמר את הדברים באופן שהוא "לא לציטוט", בספרו "פנקס שירות" שפורסם מאוחר יותר ב-1979, הוא כתב זאת במפורש: "בגוש אמונים ראיתי תופעה חמורה ביותר – סרטן בגופה של הדמוקרטיה הישראלית".

מרבין ועד היום, מייצגי ומנהיגי השמאל בישראל מרבים להשתמש במונח "סרטן" בכל הקשור למתנחלים ולהתנחלויות, כשאף אחד מחבריהם לא קם להקים קול זעקה.

ח"כ אחמד טיבי אמר בשנת 2009 בראיון לרזי ברקאי ב'גל"צ', כי "הפלשתינים רואים זאת כסרטן בגוף או כגרורות סרטניות בגוף האדמה הפלשתינית שאמורה להיות מדינה".

גם יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון אמרה דברים דומים בשנת 2012, בראיון לברקאי בגל"צ, "ראינו שבמשך כל הקדנציה שלו ראש הממשלה נתניהו פעל בשירות המתנחלים: הם שותפיו הטבעיים, כל המתנחלים והגרורות שלהם בליכוד, הקיצונים בליכוד שרוצים לעשות כאן אפרטהייד ולספח שטחים ולא את אנשים".

פעיל השמאל יריב אופנהיימר כתב בשנת 2008 בעת ששימש כמזכ"ל 'שלום עכשיו': "כמו בפרסומת לסיגריות כך גם בתשדיר של מועצת יש"ע יש מרחבים של נוף שליו, אווירה כפרית ותחושת התעלות. הכל מושלם, רק האזהרה בסיום חסרה: המשך ההישארות בשטחים והרחבת ההתנחלויות הם סרטן בלב האומה, העלול לגרום להתפרקותו של המפעל הציוני".

בכנס של 'שלום עכשיו' כינתה טליה ששון נשיאת הקרן החדשה לישראל ולשעבר ראש המחלקה לתפקידים מיוחדים בפרקליטות המדינה, את ההתנחלויות 'סרטן'. "צריך להקים מערך הסברה בקרב הציבור הרחב כדי שיבין, למה ההתנחלויות הן הסרטן של המדינה, ומדוע הן מאיינות את המפעל הציוני שסבא וסבתא שלי היו שותפים בהקמתו", אמרה.

בשנת 2010, לאחר ששב מסיור אווירי עם ח"כים, מעל יהודה ושומרון, תיאר המחזאי והסופר יהושע סובול את ההתנחלויות כך: "אני מרגיש כמו בבדיקת MRI - זה נראה כמו גידול שהגרורות שלו מתפשטות לכל עבר", סובול הוסיף לתאר: "אני רואה פה בכל מקום את הכפרים הפלסטינים, וצמוד להם את המאחזים. זה נראה ממש כמו הכלב והקרציות שלו".

גידי אורשר, מבקר הקולנוע של גל"צ שהתבטאויותיו נגד מזרחיים גרמו להדחתו, כתב ברשת החברתית, על קצין צה"ל חובש כיפה: "הנה היבלית שחדרה לצבא וגדלה בתוכו. זה הסרטן האמיתי - מי שמטנף את המדים שלו בעמדה פוליטית ומשרת מטרה מתועבת".

נכון, גם השרה מירי רגב אמרה משהו דומה על המסתננים בדרום ת"א, אבל מי שייצר והפך את השימוש ב"סרטן" ככינוי לאוכלוסיות שונות – הוא השמאל הישראלי ומנהיגיו. כעת, ולדר, שקול שוב את התנצלותך.
סרטן מירי רגב חיים ולדר מתנחלים סרטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד