ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

דו"ח המבקר: כולם אשמים • ישי: "הדו"ח לא מתייחס לאסון בכרמל"

בדו"ח חמור מאשים מבקר המדינה: "המצב החמיר עד כדי סכנת קריסה בעת חירום" • על שולחן הנאשמים: ארבעה שרי פנים, נציב כבאות והצלה, משרד הביטחון ופיקוד העורף • כצפוי: כולם מגיבים ב"תודה למבקר על עבודתו" • צפו בנאומו של ישי במסיבת העיתונאים

אלי ישי במסיבת העיתונאים. צילום: יצחק לב ארי
אלי ישי במסיבת העיתונאים. צילום: יצחק לב ארי



מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, פרסם היום (ד) את הדו"ח העוסק בהיערכות שירותי הכבאות וההצלה בשעת חירום. הדו"ח בוחן את הטיפול בכשלי מערך הכבאות עליהם הצביע לאחר מלחמת לבנון השנייה.

הדו"ח אמור היה להתפרסם בעוד תקופה, אך ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש מהמבקר להקדים את פרסומו בעקבות האירועים. נתניהו גם ביקש לכלול בדו"ח את אירועי השריפה בכרמל, אך בקשתו, מסתבר, לא נענתה. מבקר המדינה עובד לאט.

מיד עם פרסום הדו"ח, כינס שר הפנים אלי ישי מסיבת עיתונאים בלשכתו שבמשרד הפנים. נדמה, כי הדו"ח היה רק תירוץ לרצונו של ישי לצאת בתגובה הולמת אל מול ההתקפה הבלתי פוסקת כנגדו.



הדו"ח הטרי על שולחן הח"כיםצילום: הדו"ח הטרי על שולחן הח"כים
הדו"ח הטרי על שולחן הח"כים




בראשית דבריו ביקש ישי למסור את תנחומיו "למשפחות הנספים באסון הכבד שפקד את עם ישראל וכן החלמה מהירה בעזרת השם לפצועים".

"בשבוע האחרון ראינו את אחדות עם ישראל בעמיד מול פגעי הטבע, ובהזדמנות זו ברצוני להודות ולומר יישר כוח לכבאים שלחמו בתוך האש, ולכל צוותי החירום וההצלה".

מיד עבר ישי לדו"ח: "אני מבקש להביע את הערכתי הרבה למבקר המדינה ולצוות משרדו על הדו"ח הממצה והמקיף שהוגש היום. "המבקר מדגיש בדו"ח כי מדובר 'במחדל מתמשך של כל ממשלות ישראל לדורותיהם בטיפול במערך הכבאות וההצלה'. דו"ח זה אינו מתייחס לאסון בכרמל.

"הדו"ח מעניק רוח גבית לכל התרעותיי ולפועלי מיום היכנסי למשרד באפריל 2009 ועד היום. המבקר מציין כי לא היה נכון ואין להתנות את העברת תקציב מערך הכבאות בביצוע הרפורמה, כפי שנעשה ע"י האוצר. אסור להפוך את הכבאים לבני ערובה של הרפורמה ובטח לא את אזרחי המדינה.

"כמו כן מציין מבקר המדינה את אשר התרעתי פעמים רבות בפני ראש הממשלה ושר הביטחון, השר המופקד על מערך החירום בישראל, ובפני שר האוצר. נושא מערך הכבאות הועלה על ידי עשרות פעמים בפורומים השונים. מקובל שבעל המאה הוא בעל הדעה, אך שיטת הממשל בישראל היא כי בעל המאה אינו בעל הדעה. אני יכול להביע את דעתי, להילחם ולהיאבק, אך בסופו של דבר, האוצר מתנגד, הממשלה לא מאשרת והאחריות מוטלת על השר ולא על האוצר.

"לצערי הרב, דרישתי ל-672 מיליון ₪ להשלמת פערים וחוסרים בתקציב הכבאות לא אושרה ובמקומה אושרו רק 100 מיליון ₪. יש לציין כי זו פעם ראשונה במהלך השנים האחרונות שהושגו 100 מיליון ₪ למערך הכבאות וההצלה, אך לצערי לא אושרה כל דרישתי. מבקר המדינה ציין אף הוא שזהו צעד משמעותי לשיפור החיוני הנדרש בהיערכות שירותי הכבאות וההצלה. יודגש כי הסכום שהשגתי הנו פי 10 מהתקציב השנתי של מערך הכבאות להצטיידות.

"הגשתי היום שוב את דרישתי לתקצוב שירותי הכבאות בהיקף של 672 מיליון ₪ כפי שהוגשה בעבר למזכירות הממשלה.

"אני מקווה שהאוצר יאשר את הצעתי וכי ממשלת ישראל תתמוך תמיכה גורפת. אם ההצעה לא תאושר על שרי הממשלה יהיה לשאת באחריות.

"יצויין כי בישיבת הממשלה משנת 2002 אשר דנה בנושא הכבאות התרעתי והזהרתי באופן הברור ביותר, שאינו משתמע לשני פנים לא לבטל את מערך הכיבוי מהאוויר.

"אני הראשון שבאתי ואמרתי באומץ לב – איל לי מה להסתיר, בואו ותחקרו מה נעשה ב-20 השנים האחרונות, מי נלחם ללא פשרות למנוע את המפולת בשירותי הכבאות בישראל ומי נרדם במשמרתו".

מיד עם תום נאומו של ישי, התייצב בלשכה נציב שירותי הכבאות רב-טפסר שמעון רומח וטפח לישי על השכם. "ישי היחיד שבאמת דאג לשירותי הכיבוי", אמר הנציב - ופירט.

מי שהתמקד בפניו של אלי ישי, יכול היה לראות את החיוך. זאת, למרות שבאותה שעה התקיימה מחוץ למשרד הפנים הפגנה של אזרחים חילונים הקוראים לו להתפטר מתפקידו.

ובחוץ - הפגנה נגד אלי ישיצילום: ובחוץ - הפגנה נגד אלי ישי
ובחוץ - הפגנה נגד אלי ישי


הכלבים נובחים והשיירה עוברת?

אז מה יש לנו בדו"ח? השופט לינדנשטראוס לא משאיר סימני שאלה וקובע בתחילת המסמך: מחדל הכיבוי "רובץ בראש ובראשונה לפתחם של משרד הפנים והשר העומד בראשו". הדו"ח אינו מפרט לאיזה שר פנים הוא מתכוון ועל פניו נראה כי כוונתו לכל שרי הפנים שכיהנו במדינה בשנים האחרונות, שנות הכשל, והשנים אותן בדק הדו"ח.

שרי הפנים אינם בודדים במערכה. "דו"ח חמור מאוד המעיד כמאה עדים על מנהל בלתי תקין לחלוטין, בעיקר אצל מקבלי ההחלטות בממשל הישראלי", כותב מבקר המדינה ויורה חיצים מנומקים היטב לראש הממשלה, שרי הביטחון והאוצר ולאחראים על תפיסת העורף במערכת הביטחון.

מבקר המדינה טוען, כי "לא זו בלבד שמערך הכבאות לא שופר מאז מלחמת לבנון השנייה, אלא שמצבו אף החמיר עד כדי סכנת קריסה בעת חירום, עניין שעלול לפגוע מהותית בכל מערך החילוץ וההצלה, לגרום לאובדן חיי אדם ורכוש ולפגוע בחוסנו של העורף".

הדו"ח, כאמור, אינו מתרכז רק בשנים בהן נשא אלי ישי באחריות למשרד הפנים, אלא בשנים שקדמו לכך.

בין השאר, מציין המבקר בדו"ח כי בין השנים 2007 ל-2009, התריע נציב שירותי הכבאות רב-טפסר שמעון רומח, בפני שרי הפנים מאיר שטרית ואלי ישי ובפני משרד האוצר על המצב החמור, אולם בשטח לא חל כל שינוי. במאי 2008 החליטה ממשלת אולמרט על הקמת רשות ארצית לכבאות והצלה, כדי לשנות את המבנה הארגוני הקיים, אך ההחלטה לא יושמה עד היום ומשרד הפנים טרם גיבש הצעת חוק ליישום החלטת הממשלה.

ויש גם התייחסות לחתן הימים האחרונים: "ישי, המכהן כשר הפנים מאפריל 2009, אמנם התריע בפני ראש הממשלה על המצב, אך משרדו ומשרד האוצר לא השכילו לגבש תכנית מוסכמת והחלטת הממשלה על "שיפור מערך הכבאות", שכוללת תוספת כוח אדם וציוד בעלות 100 מיליון שקל לשירותי הכבאות ,התקבלה רק ביולי השנה - לאחר סיום תקופת הביקורת. משרד האוצר התנה את המענה התקציבי בשינוי ארגוני של שירותי הכבאות, ואילו משרד הביטחון שקיבל מהממשלה אחריות ל'טיפול בעורף בכלל מצבי החירום' כלל לא היה מעורב בעניין".

מודע היטב ליחס המזלזל של גופי הממשלה לדו"חות הקודמים של מבקר המדינה, כותב לינדנשטראוס כי "ביני לביני, אני יותר ויותר משתכנע שרק בצעדים חריגים ומשמעותיים שלא אמנה כאן, ניתן יהיה לשבור את המוסכמה הוותיקה: 'הכלבים נובחים והשיירה עוברת'".


הדו"ח הטרי על שולחן הח"כיםצילום: הדו"ח הטרי על שולחן הח"כים
הדו"ח הטרי על שולחן הח"כים





מברכים, מודים, מבטיחים לעשות

התגובות לדו"ח לא איחרו לבוא.

מלשכת ראש הממשלה מיהרו לומר כי "ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מעריך את בדיקתו המעמיקה של מבקר המדינה בנושא הכבאות, מאמץ את מסקנותיו ומחויב ליישמן בהקדם האפשרי. הצוות הבין-משרדי שהקים בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, ידון כבר בשבוע הבא בהמצלות הדוח, במטרה ליישמן בהקדם האפשרי. ראש הממשלה, שהעלה השנה את תקציב הכבאות ב-100 מיליון שקל, הנחה את מזכירו הצבאי, האלוף יוחנן לוקר, להניח לפניו בימים הקרובים הצעה להקמת מערך כיבוי אווירי, שרק בכוחו להתמודד עם שריפות ענק כפי שאירע בכרמל".

ממשרד האוצר נמסר: "אנו סומכים את ידינו על דוח המבקר ועל קביעתו החד משמעית בדבר הצורך ברפורמה מקיפה במבנה שירותי הכבאות בישראל. הדוח חייב להוביל לביצוע מיידי של הרפורמה, שתיתן מענה הולם לצרכי הגנת העורף בעת שגרה ובעת חירום ביטחוני גם יחד. משרד האוצר יפעל ליישום הדוח על כל היבטיו ויסייע למשרד הפנים, למשרד הביטחון ולמשרד לביטחון הפנים ביישום מסקנותיו, ובראשן הקמת שירות כבאות ארצי בכפוף להחלטות הממשלה שיתקבלו בעניין".

ממשרד הביטחון נמסר: "משרד הביטחון מודה למבקר המדינה ועובדי משרדו על הכנת דוח הביקורת בנושא היערכות שירותי הכבאות וההצלה לשעת חירום. משרד הביטחון פועל כמתבקש בדוח ויסייע ככל שיידרש למשרד הפנים, האוצר ושאר המשרדים הרלוונטיים על מנת ליישם את החלטת הממשלה להקמת רשות ארצית לכבאות והצלה, במטרה לארגן את מערך הכבאות באופן שיתאים ליעודו".

ובתרגום מעשי: איש אינו מסיק מסקנות, איש אינו מתנצל בפני שר הפנים על שנבחר להיות השעיר היחידי לעזאזל בעוד הדו"ח מופנה גם לנאשמים נוספים. הכלבים נבחו, השיירה מהנהנת כרגע בראשה ומבטיחה לעשות הכול כדי לתקן.



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד