י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הרב ברלנד מדבר: "כלאו אותי, חשבו שאני חולה נפש" • אודיו

בתום שבוע מטלטל, מתייחס מנהיג 'שובו בנים', הגר"א ברלנד, לראשונה לפרשה: "אם לא תוחלף ההנהלה - אעקור לצפון" • "כלאו אותי, חטפתי התקפי לב" • בלעדי: השיחה המלאה

הגר"א ברלנד. למטה: עם בנו נחמן (מימין)
הגר"א ברלנד. למטה: עם בנו נחמן (מימין)

להגיד בימים אלו שקהילת 'שובו בנים' סוערת, זה להעליב את הסערות באשר הן.

הקהילה הברסלבית הוותיקה, מתמודדת בימים אלו עם אחד המשברים הגדולים שפקדו חצר חסידית אי-פעם.

בני משפחת הגר"א ברלנד תכננו לכולאו • חשיפה

אתר 'בחדרי חרדים', שחשף את המהומה, מביא היום, לראשונה, הקלטה נדירה, בה מדבר אביה הרוחני של הקהילה - הגר"א ברלנד בפרוטרוט על המצב שנוצר בעשור האחרון, ללא רצונו.

הדברים החמורים שנשמעו בשיחת ועידה שקיים עם 20 מבכירי החסידות, עוברים בשעות אלו מפה לאוזן, והחסידים אינם יודעים את נפשם מצער ומתדהמה.

אנו מפרסמים לראשונה את ההקלטה המלאה, ותמלול חלקי של השיחה שנערכה אמש (מוצאי-שבת), בשעת לילה מאוחרת:

"הייתי עשר שנים כלוא בבית. ראיתי כל הזמן שמסביבי נותנים מכות רצח לאנשים. זה היה צובט לי את הלב. לא יכולתי ללמוד. לא יכולתי לעשות כמעט כלום, אבל לא נתנו לי לדבר. כלאו אותי. לא יכולתי להגיב.


"הגענו למצב שמונעים מבחורים ואברכים מצוינים להיכנס לבית הכנסת בשבת. זה נמשך כבר שנים ארוכות. מי שסבב אותי אמר עלי שאני חולה נפש. הם לא הבינו שהבריאות שלי זה לצאת החוצה. לא להיות קבור כל היום בבית.

"הם עשו קהילות בשובו בנים. היה שובו בנים א', שובו בנים ב', וכן הלאה. זה לא דרכנו. אנחנו רוצים להרביץ תורה, הקהילה שלנו צריכה להיות סמל לאחדות. אני רוצה להפסיק את האלימות ולהפסיק את הפילוג. להיות כולם ביחד.

"בשנים הראשונות של ההנהגה, הייתי יוצא לחודשים ארוכים מהבית. הרבנית הייתה שואלת אותי לאן אני הולך, אמרתי לה: להרביץ תורה. עכשיו אני גם רוצה לצאת וללמד תורה. כשאני לא יוצא מהבית, יש לי התקפי לב, ואני לא מרגיש טוב. כשאני יוצא החוצה, אני אדם בריא. עכשיו אני רוצה לצאת החוצה.

"אם ההנהלה הנוכחית לא תעשה מהפך, אני לא אחזור. נקים קהילה חדשה. יש לנו כסף ויש לנו תלמידים, ונפתח הכל מחדש באזור הצפון. התקווה שלנו תמיד היא להיות בירושלים, אבל אם לא תהיה ברירה, נפתח בצפון, ובסוף נגיע גם לירושלים.

"השבת, שבתתי ביישוב אמירים. 10 שנים לא הייתה לי שבת כזו נפלאה. לא למדתי ככה 10 שנים. סוף סוף יצאתי לחירות".


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 107 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד