י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

זה מה שהרס לכם את הדיאטה: אפקט ה'מה זה משנה'

מכירים את תופעת ה'מה זה משנה'? מחקרים מגלים שזה הרעל של ההחלטות החשובות בחיים שלכם

זה מה שהרס לכם את הדיאטה: אפקט ה'מה זה משנה'



נפל דבר! מחקרים גילו מהי הסיבה ההרסנית שבעטיה נהרסות מערכות יחסים: דיאטות, ושאר החלטות חשובות. מכשול זה קרוי: מה זה משנה?

נכשלתי באמצע הדיאטה ואכלתי שורה של סושי? אז מה זה משנה כבר, אם אוכל הכל. כולל גלידה ענקית עם הר קצפת לקינוח.

נכשלתי בזוגיות ואמרתי מילים פוגעות חותכות כסכין? מה זה משנה אם אזניח מעתה הכל.
מה זה משנה. וזה לא סתם כמה מילים . זה מחקר של ממש.

אז מהו בעצם, אפקט ה-מה זה משנה?

חוקרים מאוניברסיטת טורונטו שבקנדה בחנו התנהגויות של אנשים ששומרים על דיאטה וערכו ניסוי מעניין במיוחד: הם הציעו למשתתפים משולש פיצה ולאחר מכן הציעו להם לטעום עוגיות. הטריק היה בכך שכל משולשי הפיצה היו באותו הגודל, אך החוקרים שכנעו חלק מהמשתתפים שהמשולש שהם אכלו היה גדול יותר משל האחרים, ואת החלק האחר הם שכנעו שאכלו משולש קטן יותר משל השאר.

התוצאה המפתיעה – אלו שהאמינו שאכלו משולש פיצה גדול יותר משל השאר, אכלו יותר עוגיות מאשר אלו שחשבו שאכלו משולש פיצה קטן יותר.

מה שגילו החוקרים זה שברגע שאנחנו נהיים מודעים לכך שהפרנו הבטחה שהבטחנו לעצמנו, אנחנו מוותרים לגמרי וחושבים שלא נוכל יותר לעמוד בה לעולם, ולכן מחליטים גם שלא לנסות ואומרים לעצמנו "מה זה משנה?".

גם בזוגיות

האפקט הזה, כפי שאתם מבינים, קורה לא רק לאנשים שמנסים לשמור על דיאטה, אלא בכל מקרה שבו קיימת התנהגות שמושפעת על ידי כוח רצון. לדוגמה, אם הבטחתם לעצמכם שלא תצעקו יותר על הילדים שלכם, הבטחה שמאוד קשה לקיים למשך כל החיים, ברגע שבו תפרו את ההבטחה תתחילו להאשים את עצמכם ותחושת הכישלון תגרום לכם לחשוב שאינכם יכולים לעמוד בשום הבטחה שכזו. זה מה שיגרום לכם לוותר על לנסות לקיים אותה או הבטחות שדומות לה בעתיד.

"נכשלתי שוב, אז מה זה משנה?"

אותו הדבר תקף גם לגבי זוגיות. ברגע שבו בני זוג מגיעים להבנה שהנישואין הם לא הדבר היחידי שיגרום להם להיות מאושרים בהכרח, הם מתחילים לריב לעתים קרובות, דבר שהוא לעתים בלתי נמנע, הם מתחילים לחוש רגשות שליליים ולחשוב שאין שום דבר שהם יכולים לעשות בנידון.

לאחר זמן מה הם מתפייסים ומחליטים להישאר רגועים כל הזמן ולא להיכנע לדחף לצעוק או להאשים. במרבית המקרים הם אכן שומרים על אותה הבטחה למשך מספר שבועות, אך לפתע כאילו משום מקום, מגיע ריב חדש שגורם לכל אחד מבני הזוג לצעוק ולהגיד דברים פוגעניים. המסקנה היחידה שבני הזוג יכולים להסיק ממצב שכזה היא "נכשלנו שוב, אז למה שנמשיך לנסות?".

זה לא משנה אם רק אחד מהם חושב כך או ששניהם ואם המחשבה היא מודעת או לא, מספיק שאחד יגיד "אנחנו שונים מדי ולא מתאימים אחד לשני" על מנת שהמחשבה הזו תחלחל גם למוחו של בן הזוג. לאחר זמן מה בני הזוג מחליטים להתגרש, אפילו שיכלו להישאר ביחד ולהיות מאושרים אם רק היו מודעים לאפקט ה-'מה זה משנה'.

ולהלן הבשורות הטובות:

אפקט ה'מה זה משנה', לא חזק מאתנו כשאנחנו מודעים אליו! למעשה, קל מאוד להתגבר עליו.

הדבר היחידי שאתם זקוקים לו הוא הגישה הנכונה לחיים. אנשים רבים בטוחים שמספיק לעשות החלטה אחת, להבטיח שנעמוד בה ולאחר מכן לא צריך לעשות שום מאמץ נוסף; צריך רק להחליט שלא לאכול יותר מתוקים, וזהו; צריך רק להחליט שלא להתווכח על שטויות עם בן הזוג וזהו.

לצערנו, החיים לא עובדים כך. בין ההחלטה וההבטחה לתוצאה צריך להגיע מאמץ. אי אפשר לשנות התנהגות ברגע אחד, ולכן צריך לעבוד על זה.

נפילה וקימה היא חלק טבעי ונורמלי שקיים בכל תהליך התפתחותי. ילדים קטנים שרק למדו כיצד ללכת למשל, נופלים פעמים רבות וממשיכים לזחול למשך מספר ימים עד שהם נעמדים שוב על הרגליים והולכים שוב.

הפתרון לאפקט

הפתרון לאפקט ה'מה זה משנה', הוא שמירה על שלוות הנפש.

זוכרים את בני הזוג שניסו להפסיק לריב? הנה מה שהם אמורים להגיד אחד לשני ולעצמם מיד לאחר הריב שגרם להם לוותר:

• "כן, רבנו אחרי שבועיים שבהם שמרנו על שלום בית, וכן, הצלחנו להחזיק מעמד רק שבועיים, אבל זה בסדר – לא קל לשנות גישה ברגע. נמשיך להשקיע מאמץ!"

• יעברו עוד שלושה שבועות לפני הפעם הבאה שבה הם יריבו, ולאחר מכן הם יגידו אחד לשני ולעצמם שוב: "נמשיך לעבוד על זה", והם אכן ימשיכו.

• תקופת הרגיעה הבאה תחזיק אולי רק שבוע, ובעוד שזוגות רבים היו מוותרים בשלב זה, הזוג הזה יגיד שוב "נמשיך לעבוד על זה", והם אכן ימשיכו.

• תקופת הרגיעה הבאה תחזיק חודש שלם, וכך הם ימשיכו ללכת מספר צעדים קדימה וצעד אחד או שניים אחורה בכל פעם, עד שילמדו אט אט כיצד לתקשר בצורה נכונה יותר ולהבין אחד את השני טוב יותר.

הדבר החשוב שצריך לזכור הוא ששינויים לוקחים זמן ושעכבות הן חלק טבעי, נורמלי ובלתי נמנע בכל תהליך התפתחותי. זה נשמע פשוט וזה אכן פשוט, ותקף לא רק לגבי זוגיות, אלא לגבי כל דבר אחר שאתם מנסים להשיג בחייכם ומרגישים שאינכם מצליחים. אתם לא צריכים לפחד מאפקט ה-מה זה משנה. רק היו מודעים לו, המשיכו לעבוד ואל תוותרו. התוצאות כבר ידברו בעד עצמן!
ואולי בעצם, אמרו את זה כבר במילים.
מה זה משנה אפקט זוגיות דיאטה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד