י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

משקיעים בתלמידים - לא בישראל: 100 מיליון שקל ללימודי יהדות בבתי ספר בחו"ל

התוכנית החדשה של משרדי החינוך והתפוצות מצטרפת לתוכנית קודמת של משרד התפוצות שעלותה 190 מיליון שקל, ולהשקעה בסך 50 מיליון שקל, המשמשת את משרד החינוך לפיתוח חינוך יהודי בחו"ל מאז 2009

צילום אילוסטרציה: פלאש 90
צילום אילוסטרציה: פלאש 90



משרד החינוך ומשרד התפוצות, בראשות נפתלי בנט, ישקיעו 136 מיליון שקל בתוכנית לפיתוח לימודי יהדות ומורשת ישראל בבתי ספר בחו"ל. זאת הפעם הראשונה שבה מדינת ישראל יוזמת תוכנית לימודים רחבת היקף שאינה מיועדת לבתי ספר בישראל. התוכנית יוצאת לדרך על רקע תוצאות מבחני פיזה וטימס הבינלאומיים שפורסמו אתמול ובשבוע שעבר, שהצביעו שוב על המצוקה הקשה שבה שרויה מערכת החינוך הישראלית. לצורך יישום התוכנית, המשרדים התקשרו עם חברת מט"ח (המרכז לטכנולוגיה חינוכית), ללא מכרז, כשהחברה תשקיע במיזם סכומים נוספים מתקציבה.

בשלב זה התוכנית תתמקד ב-65 בתי ספר יהודים באירופה ובמדינות ברית המועצות לשעבר, שיילמדו שיעורים על ישראל, לימודי יהדות, עברית והיסטוריה יהודית. בנוסף ללימודי יהדות, בתי הספר יזכו גם לליווי צמוד של מומחים, הכשרת מורים, פיתוח תוכניות לימודים וייעוץ פדגוגי ושירותים נוספים שיוענקו לכל בית ספר באופן אישי. לפי משרד החינוך ומשרד התפוצות, מטרת התוכנית היא "חיזוק הזהות היהודית והקשר לישראל בקרב תלמידי בתי ספר יהודיים ברחבי העולם על ידי הבניית אסטרטגיה פדגוגית ומערכתית של התחומים האלה בתוך בתי הספר היהודים".

התוכנית תמשך במשך שנתיים לפחות, כשלמשרדי החינוך והתפוצות יש אפשרות להאריך את ההתקשרות על פי שיקול דעתם למשך שנתיים נוספות. עלות הפעלת התוכנית בשנתיים הראשונות היא 52 מיליון שקל, ועלות יישומה בשנתיים הבאות היא 84 מיליון שקל כשהתקציב יחולק בין משרד החינוך לתפוצות. בשלב זה משרד האוצר אישר למשרדים להוציא 103 מיליון שקל לצורך יישום התוכנית בפטור ממכרז. חברת מט"ח שתבצע את התוכנית תשקיע בו 135 מיליון שקל נוספים מתקציבה. מט"ח היא חברה לתועלת הציבור הפועלת ללא מטרת רווח, ומשמשת בעיקר כקבלן ביצוע של משרד החינוך בתחומים רבים ובחלק מהמקרים בפטור ממכרז.

לפי חוק חובת המכרזים, משרד ממשלתי רשאי לבצע התקשרות ללא ממכרז רק כאשר סכומי ההתקשרות נמוכים מ-50 אלף שקל, אך ניתן לקבל פטור ממכרז בנסיבות מיוחדות. במקרה הזה, משרדי התפוצות והחינוך טענו כי "השותף למיזם צריך להיות גוף בעל יכולת מוכחת של עבודה עם משרד החינוך והפעלה של מיזם חינוכי מערכתי במערכת החינוך הישראלית, הבנה מעמיקה וניסיון בתחום של פיתוח תוכניות לימוד בארץ ובעולם ויכולת פיתוח של לימודים מקוונים ועם זאת שאינו בעל אינטרסים בקהילות היהודיות בתפוצות". לדברי משרד התפוצות "לאחר בדיקה מעמיקה של אנשי היחידה המקצועית נמצא שמט"ח הוא הארגון המתאים ביותר".

בהסבר לתוכנית נכתב כי "המשכיות הקיום של הקהילות היהודיות בתפוצות תלויה אך ורק ברצונם ובחירתם של יהודים לקיים את עצמם כיהודים. כיום רוב מוחלט של הילדים היהודים בגילאי 6-18 אינם לומדים בבתי ספר יהודיים". ישראל משקיעה מאות מיליוני שקלים ביהדות חו"ל וחיזוק הקשר עם ישראל, למשל באמצעות תוכנית מסע ותוכנית תגלית (המופעלות גם הן בפטור ממכרז), שבמסגרתם מגיעים בני נוער יהודים לסיור בארץ אך זאת הפעם הראשונה שבה מושקעים משאבים גדולים בבתי ספר הפועלים מחוץ למדינה, בייחוד לאור מצבם של בתי ספר בישראל, בעיקר בפריפריה.

משרד החינוך השקיע עשרות מיליוני שקלים בשנים האחרונות בפיתוח תכני לימוד בבתי ספר במדינות ברית המועצות לשעבר באמצעות הסוכנות היהודית. לאחרונה המשרד חידש את התוכנית, שבמסגרתה מורים ושליחים מהארץ מגיעים לפעילות חינוכיות בבתי ספר במדינות אלו עד לסוף 2017, בעלות של 7.2 מיליון שקל. מאז 2009 המשרד השקיע כ-50 מיליון שקל בתוכנית.

הממשלה הנוכחית מקדישה משאבים רבים בחיזוק ערכי היהדות בארץ ובעולם. בנובמבר האחרון משרד התפוצות קיבל אישור להשקיע 190 מיליון שקל נוספים בשנתיים הקרובות בתוכנית לחיזוק הקשר עם יהדות התפוצות ולמניעת התבוללות של יהודים מחו"ל. לתוכנית שותפה חברה בשם יוזמת עתיד העם היהודי שהוקמה בעקבות החלטת הממשלה בנושא והיא תממן 380 מיליון שקל נוספים מעלות התוכנית על ידי כספי תרומות. לחברה, הפועלת כחברה לתועלת הציבור, עדיין אין אישור ניהול תקין ובלעדיו לא ניתן למשרדי הממשלה להתקשר עמה, אך משרד התפוצות קיבל לשם כך אישור של היועץ המשפטי לממשלה שקבע כי אין מניעה לבצע את ההתקשרות בתנאי שהחברה תקבל מרשם העמותות אישור לניהול תקין בתוך שנתיים.

במשרד החינוך ציינו בתגובה כי "המשרד משקיע בשורה של תוכניות לשיפור ההישגים, צמצום הפערים וקידום ערכים ורואה בהם חשיבות רבה, וכך גם בחיזוק הקשר עם הקהילות היהודיות בעולם".

קישורים:
מה הסיכוי שלכם לזכות בהגרלות הדירות במחיר למשתכן?
זה מה שקורה כשמנסים בכוח להוריד את מחירי הדיור
פרשת הצוללות מסתבכת: כך יגיע הכסף הישראלי לאיראן
משרד החינוך לימודי יהדות יהודת בתפוצות חינוך יהודי משרד התפוצות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד