י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

השגריר של טראמפ בישראל: איש הימין דיוויד פרידמן

הנשיא הנבחר הודיע כי ימנה לתפקיד את עורך דינו ויועצו לענייני ישראל, שמזוהה עם הימין בארץ. פרידמן: מצפה לחזק את יחסי ישראל-ארה"ב "משגרירות ארה"ב בבירת ישראל הנצחית, ירושלים"

דונלד טראמפ ודוד פרידמן. באדיבות המצולם
דונלד טראמפ ודוד פרידמן. באדיבות המצולם



נשיא ארה"ב הנבחר דונלד טראמפ ימנה את דיוויד פרידמן לשגריר בישראל, כך הודיע היום (חמישי) צוות המעבר שלו. פרידמן אמר כי הוא מצפה בכיליון עיניים לחזק את יחסי ישראל-ארה"ב "משגרירות ארה"ב בבירת ישראל הנצחית, ירושלים". פרידמן הוא איש ימין ותומך נלהב בהתנחלויות. בעבר אמר כי אנשי השדולה היהודית ג'יי סטריט "גרועים מאנשי הקאפו", וכי טראמפ יתמוך בסיפוח חלקים מהגדה המערבית לישראל אם ייבחר.

"פרידמן הוא חבר שלי מזה זמן רב ויועץ מהימן. היחסים הטובים שלו עם ישראל יהוו את הבסיס למשימה הדיפלומטית שלו ויהיו נכס אדיר לארה"ב, במטרתנו לחזק את הקשרים עם בנות בריתנו ולחתור לשלום במזרח התיכון", צוטט טראמפ בהודעה.

פרידמן, יהודי אמריקאי בן 57, מלווה את טראמפ כבר 15 שנה, במהלכן שימש כעורך דינו. הוא מתמחה בנדל"ן ובפשיטות רגל וייצג את איל ההון במאבקים המשפטיים שניהל על בתי הקזינו בבעלותו באטלנטיק סיטי. לפני כמה חודשים, במהלך קמפיין הבחירות, הכריז טראמפ כי פרידמן, יחד עם היועץ המשפטי של קונצרן טראמפ, ג'ייסון גרינבלט, ישמשו כיועציו לענייני ישראל.

פרידמן מזוהה עם הימין העמוק בישראל. הוא מעורב בפעילות פילנתרופית בישראל, שחלק משמעותי ממנה נוגע להתנחלויות בגדה המערבית. בין השאר הוא משמש כנשיא ארגון הידידים האמריקאי של ההתנחלות בית-אל, שהעביר בשנים האחרונות מיליוני דולרים להתנחלות.

במאמר שפרסם בגרסה האנגלית של אתר ערוץ 7 ביוני כתב פרידמן כי אנשי השדולה היהודית-אמריקאית ג'יי סטריט גרועים מאנשי הקאפו: "האם תומכי ג'יי סטריט גרועים כמו אנשי הקאפו? התשובה היא, למען האמת, לא. הם הרבה יותר גרועים מאנשי הקאפו – יהודים שהסגירו את אחיהם היהודים במחנות ההשמדה הנאציים. אנשי הקאפו התמודדו עם אכזריות יוצא דופן ומי יודע מה היה עושה כל אחד מאיתנו תחת אותן נסיבות כדי להציל אהוב? אבל ג'יי סטריט? מהספות האמריקאיות הבטוחות שלהם הם שתדלנים זחוחים להרס ישראל – קשה לדמיין מישהו גרוע מהם". באותו מאמר כתב גם כי נשיא ארה"ב אובמה סובל מ"אנטישמיות בוטה".

בראיון שהעניק לברק רביד ב"הארץ" בסוף יוני העריך פרידמן כי אם טראמפ ינצח בבחירות הוא יתמוך בסיפוח של חלקים מהגדה המערבית לישראל. הוא ציין אז כי טראמפ לא צפוי לאמץ את העמדה לפיה מדינה פלסטינית היא אינטרס לאומי עבור ארה"ב, בה החזיקו שני הנשיאים הקודמים, ג'ורג' בוש וברק אובמה. לדבריו, טראמפ אינו מודאג מהאפשרות של מדינה דו-לאומית. "אף אחד לא יודע כמה פלסטינים גרים שם בכלל", הוא אמר אז.

על שאלת המראיין, האם טראמפ תומך בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית, ענה אז פרידמן: "התשובה היא – לא בלי הסכמתה של ישראל. זהו נושא שישראל צריכה לעסוק בו לבדה, כיוון שהיא זו שתצטרך לשאת בהשלכות. הגישה שלו כלפי ישראל היא שזו דמוקרטיה חזקה. הישראלים הם אלה שצריכים לקבל את ההחלטה אם לוותר על חלק מהשטח כדי ליצור מדינה פלסטינית או לא. אם ישראל לא רוצה לעשות זאת, אז טראמפ לא חושב שהם צריכים לעשות זאת. זו הבחירה שלהם... הוא לא סבור שהקמת מדינה פלסטינית עצמאית צריכה להיות עניין מחייב עבור ארה"ב".

פרידמן הוסיף כי "אם הישראלים יחליטו שהם צריכים לעשות זאת (להקים מדינה פלסטינית, ב"ר) כדי לחזק את ביטחונם לטווח הארוך – דבר שלגביו יש לנו ספקות רבות – אנחנו נכבד את ההחלטה שלהם...אם הנסיבות ישתנו ותהיה סיבה לאופטימיות אז נהדר, אבל העובדות הנוכחיות לא הופכות את זה (הקמת מדינה פלסטינית, ב"ר) להכרח עבור ארה"ב".

באוגוסט האחרון ביקר פרידמן בישראל ונפגש עם בכירים בלשכת ראש הממשלה.
דיוויד פרידמן דונלד טראמפ שגריר בישראל שגרירות ארה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד