י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

כהנא עם קנייטש: הכירו את החרדים שעוקפים את המגזר מימין

הם תומכים ביישוב ארץ ישראל בכל חלקיה, מתנגדים לרפיסות הממסד החרדי והשתיקה בסוגיה וחולמים על מדינת הלכה: הכירו את ארגון הימין החרדי 'קדושת ציון' • הרב רפאל ספייער, ממייסדי הארגון, בראיון בלעדי לבחדרי חרדים

הרב רפאל ספייער. צילום: קובי הר צבי
הרב רפאל ספייער. צילום: קובי הר צבי

לפני זמן לא רב סערו הרוחות בארץ סביב סוגיית פינוי היישוב 'עמונה' וחוק ההסדרה שבא בעטיו. מימין ומשמאל נשמעו להן הקריאות לכאן ולכאן, וכמעט שלא היה אדם בארץ הקודש שלא היה לו מה לומר. בהמשך הגיעה החלטת מועצת הביטחון של האו"ם כי כל ההתנחלויות אינן חוקיות, החלטה שעברה פה אחד, כולל ארצות הברית שנמנעה מלהטיל וטו, והביאה את יחס הממשל האמריקאי לישראל לשפל ששנים לא זכור כמותו.

ככלל, קולן של המפלגות החרדיות כמעט ולא נשמע. נסיונות כאלה ואחרים להוציא תגובה ממי מהן, נתקלו בהפניית עורף, חוץ מאשר ההצבעה יחד עם הממשלה כחלק מהמשמעת הקואליציונית. אי ההתייחסות לסוגיה מהווה חלק אינטגראלי של הסטטוס קוו בממסד החרדי שלא לבצע מעשים אופרטיביים בכל מה שקשור לסוגיית ארץ ישראל. מצע 'יהדות התורה' למשל, מעולם לא כלל יחס כלפי הנושא. שתיקתם - אומנותם.

בניגוד לחלונות הגבוהים, לחרדי הפשוט ברחוב יש ועוד איך מה לומר בסוגיה. לא יהיה אמיץ מידי לומר כי החרדים, ברובם, נוטים לצד ימין של המפה הפוליטית. ניתן לראות את בחורי הישיבות נוסעים לשבתות בהתחלויות למיניהן, וגם בכנסי כהנא וארגון להב"ה תזהו כיפות שחורות בקלות.

לפני כשנה וחצי התכנסה לה קבוצת חרדים לא גדולה, על מנת לדון בדיוק בנושא הזה. אחרי אין ספור שיחות סרק ודיבורים באוויר, הוחלט להקים ארגון, "קדושת ציון" שמו, שיקדם את המטרה הבאה: חרדים למען ארץ ישראל. לא עוד התעלמות מתפוח האדמה הלוהט הזה, אלא ביצוע פעולות של ממש: כנסים, עלון חודשי ונסיון לפרוץ לתודעה.

עד כה, ניתן להניח כי רוב המגזר החרדי לא שמע על הארגון. הם אינם מתכוונים לחדש תפיסה ולשנות סדרי עולם, אלא להמשיך על פי דברים שנכתבו בעבר על ידי לא מעט רבנים וגדולי ישראל, ובעיקר נתלים הם בעליה של תלמידי הגאון לארץ ישראל, בבחינת "גאולתן של ישראל מגיעא קמעא קמעא".

על הכנס שהתקיים בירושלים לפני מספר שבועות, וסוקר כאן ב'בחדרי חרדים', רובכם לא שמעתם. לא רבים היו המשתתפים שם, אולם הדברים נאמרו בצורה חדה וברורה וללא משוא פנים. "כן, אנחנו חרדים ואנחנו בעד יישוב ארץ ישראל. כל הארץ. השאיפה היא שלא יהיו גויים בארץ כלל, ערבים כנוצרים". המשתתפים, או החברים בארגון, מגיעים ממקומות רבים בסקאלה החרדית, אולם הרעיון האידיאולוגי מאגד אותם תחת אותה המטריה.

הם אולי לא יודו בכך, אבל אם תרצו למפות את "קדושת ציון" על קשת הפוליטית, הוא יהיה בצד ימין של צד ימין. 'ימני קיצוני', יהיו שיאמרו. כהנא עם כובע קנייטש. ההזדהות של חלקם הגדול עם תפיסת העולם שלו, היא כמעט אבסולוטית. הביקורת שלהם היא בעיקר כלפי חוסר היחס של המגזר החרדי לארץ ישראל. מבחינת 'קדושת ציון', זו מצווה ככל המצוות ויש להקפיד בה כמו שבודקים אתרוג, למשל.

אחד ממייסדי הארגון הוא הרב רפאל ספייער, אברך משי משכונת נווה יעקב בירושלים. בשעת לילה מאוחרת ובמזג אוויר חורפי במיוחד אני מגיע לביתו לשיחה אודות הארגון. ספייער, רק בן שלושים, משנתו סדורה על פיו. יודע ספר, מלמד בחיידר למחייתו ופושט את תפיסת העולם שלו כמונה מעות. ספייער מתייחס בנועם לכל הסוגיות הבוערות ש'לא מדברים עליהם': יישוב וכיבוש ארץ ישראל, דעתו של הרב שך זצ"ל, חוק המואזין ועוד.

הוא מדגיש מספר פעמים במהלך הראיון שגם בתוך הארגון עצמו יש לא פעם חילוקי דעות אודות המרחק שצריך ללכת עם הדעות הללו, ומתי יש לעצור ולחשוב אם בטעות לא שופכים את התינוק עם המים. הראיון עם ספייער לא יוכל להשאיר אתכם אדישים. להסכים או להתגד - שתי התגובות תתקבלנה, במקרה הזה, במידה שווה.

קדושת ציון רפאל ספייער ארץ ישראל ימין ארגון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 51 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד