י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

בציפייה לחירות: תמונה ראשונה וראיון בכלא

התמונה הראשונה מזה מספר שנים של האסיר החרדי המפורסם בעולם רבי שלום מרדכי רובשקין, נחשפת לראשונה הבוקר - ערב חג החירות • בני המשפחה והקרובים עדיין לא התייאשו מלראותו משוחרר, בחירות ושמחה • ראיון ורשמים

האסיר רובשקין בכלא
האסיר רובשקין בכלא

הבוקר מתפרסמת תמונה נדירה ומרגשת של ר' שלום מרדכי רובשקין, מאחורי הסורגים בכלא אוטיסוויל האמריקני, במהלך מפגש מיוחד שקיים עם ידיד המשפחה, בנצי ששון, ושתמליל מלא ממנו פורסם במגזין חג הפסח של שבועון 'כפר חב"ד'.

ששון מביא עדות מרטיטה מבפנים, בתיאור נוגע ללב על החיים המורכבים בכלא האמריקני השמור.

לפני קרוב לשבע שנים, בחודש תמוז תש"ע, העולם היהודי בארה"ב בפרט ובעולם בכלל עצר מלכת, כאשר נחרץ גזר דינו של ר' שלום מרדכי רובשקין והשופטת השיתה עליו עונש חמור של 27 שנה בכלא, לאחר שהואשם ב-86 סעיפי אישום.

בכלא אוטיסוויל יש יותר מאלף אסירים. הם מחולקים לבלוקים שונים. בבלוק של רובשקין, למשל, יש 170 עצירים. הבלוק הוא כמין אולם ענק בן שתי קומות ועשרות תאים קטנים הפונים אל עבר מרכז הבלוק. בתוך כל תא ישנים שני אסירים, החולקים ביניהם שירותים הממוקמים בתוך החדר, בלא מחיצות, וחלון התא פונה לפרוזדור!

"אתה כלוא בשירותים כמעט עשר שעות ביום – איך אפשר להתפלל וללמוד עם הטומאה הזו בתוך החדר שלך? ואיך אפשר להרגיש כמו בן אדם במצב כזה?" שאל רובשקין את ששון. הוא המשיך וסיפר: "אחד מהאסירים שהכרתי כאן, איטלקי זקן שנמצא כבר שנים רבות בכלא, אמר לי פעם במילים הללו: 'לאחר תקופה ממושכת בכלא יש דברים שאתה מתרגל אליהם, אבל זה דבר שפשוט אי אפשר להתרגל אליו'". לשמחתו הרבה של רובשקין, שכנו לחדר הועבר משם לפני כשבועיים ומאז הוא לבד, בתקווה שכך זה יישאר.

מידי יום ביומו מתעורר רובשקין בערך בשעה 4:30 בבוקר. הוא מתחיל את יומו בלימוד חסידות עד שדלתות התא נפתחות, בערך בשעה 6:00, זאת לאחר שהן נסגרו ב-9:30 בלילה. או אז הוא הולך למקווה, או נכון יותר למקלחת, ולאחר מכן הוא מתפלל תפילת שחרית.

במהלך היום נספרים העצירים כמה פעמים, ואז התאים שוב נסגרים, מ-9:30 בבוקר ועד 10:30 בבוקר בסופי שבוע, ופעם נוספת ב-3:30 אחר הצהריים עד 4:30. מה שאומר שבכלא ביטחוני כזה, אסיר יהיה נעול בתא זעיר עם מישהו שייתכן שאין לו כל מכנה משותף עמו, במשך תשע–עשר שעות ביממה!

"זה כמעט חצי יום שבו אתה נעול בתוך תא, וגם בזמן שאתה יכול להיות מחוץ לתא, אתה למעשה נעול לכמה שעות בתוך הבלוק בלי אפשרות לצאת", מספר רובשקין. "כלומר רוב שעות היום אתה נעול במקום עם אנשים לא חיוביים, בלשון המעטה, חשוף לריחות, למראות ולדברים לא נעימים וטמאים".

לאחר התפילה הוא מתפנה לארוחת בוקר, אם אפשר לקרוא לה כך, זאת מאחר שהאוכל הכשר המוגש בכלא איננו בדיוק אכיל, ולכן במהלך ימי השבוע האוכל היחיד הנכנס לפיו הוא מצות, טונה וכדומה, שאותם עליו לקנות ב'מזנון'. רק שלוש פעמים בשבוע יש לו אפשרות לאכול אוכל מזין מעט יותר, זאת כאשר מגיעים אליו מבקרים.

המבקרים אינם יכולים להכניס אתם פנימה שום מזון, אולם ביכולתם לקנות מנות אוכל בשריות כשרות למהדרין במכונת המזון הממוקמת בחדר הפגישות. את המנה הם מכניסים לחימום במיקרוגל ויכולים להגיש אותה לאסיר. לאסיר עצמו אסור לגשת לאזור שבו נמצאים המיקרוגל ושאר כלי המטבח.

את שאר זמנו החופשי עד ספירת האסירים הבאה מעביר רובשקין בלימוד נגלה וחסידות, בכתיבת דברי תורה, בהנחת תפילין עם האסירים היהודים ובשיעור רמב"ם קבוע עם אחד האסירים. הוא מתכתב עם יהודים אין-ספור מרחבי העולם הדואגים לשלומו, וכן מוסר שיעור תניא בכל יום רביעי.

לאחר ספירת הצהריים במהלך ימות השבוע, נערכת בצ'פאל – חדר הדת – תפילת מנחה, ולאחריה יושבים המשתתפים לשיעור במסכת מכות, זאת כחלק מיזמה שיזם רובשקין בהתוועדות י"ט כסלו האחרון, כדי להיות חלק מחלוקת סיום הש"ס העולמי.

על הקשר עם המשפחה, סיפר רובשקין: "בכל חודש מקצים לי 300 דקות של דיבור בטלפון, מה שאומר בערך עשר דקות ביום. השיחות הקצרות הללו קשות עלי מאוד, מאחר שהן אינן מספיקות כלל. אתה רק מתחיל את השיחה והיא כבר מסתיימת. ברוך ה' יש לי עשרה ילדים, ולדבר עם כולם שיחה של ממש – זו משימה בלתי אפשרית".

הכתבה המלאה והמרתקת מתפרסמת השבוע במגזין החג של 'כפר חב"ד'.

ערב חג החירות, התפללו עליו - שלום מרדכי הלוי בן רבקה שיח׳ שיזכה לצאת לחירות אמיתית בקרוב ממש.
רובשקין כלא תמונה ראשונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד