י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

התופעה שלא מדברים עליה: סמים בחברה החרדית • קריאת השכמה

"הכניסו אותי לישיבה שלא התאימה לי, חיפשתי תעסוקה ונפלתי לסמים" • נושא אחד לא עלה מעולם על גבי המדיה החרדית השמרנית - הסמים בחברה החרדית • כשיפקחו לנו את העיניים בכוח, זה עלול להיות מאוחר מדי • ראיון וידאו מטלטל

התופעה שלא מדברים עליה: סמים בחברה החרדית • קריאת השכמה

תופעת הנוער הנושר בחברה החרדית ידועה ומדוברת בשנים האחרונות מעל כל במה אפשרית. גם התקשורת החרדית השמרנית, עוסקת בה רבות בכל הזדמנות, אם כי במילים "מכובסות" המגלות טפח ומכסות טפחיים.

אבל נושא אחד לא עלה מעל המדיה החרדית השמרנית - נושא הסמים בחברה החרדית.

כולם יודעים שזה קיים וכולם שותקים ואלו שעוד יכולים, גם מכחישים. למרבה הצער, עישון סמים בקרב הנוער החרדי הנושר הינו תופעה ידועה ומוכרת במיוחד למשטרת ישראל.


הראיון

כשאני מדבר על כך עם אנשים שמטפלים בנוער חרדי נושר, הם מספרים שאנשים לא מאמינים להם. רק כשנער חרדי נושר נעצר ע"י המשטרה באשמה של סחר בסמים, מבינים בסביבתו של העצור וחבריו כמה הבור עמוק. התופעה קיימת בכל ריכוז חרדי, בכל עיר חרדית ישנם מוקדים בהם מתקבצים הנערים הנושרים ומעשנים בקבוצות. מכיוון שהיום אנשים מעשנים סיגריות שהם מכינים בעצמם מטבק המוכנס לנייר מגולגל,לא ניתן להבחין בהבדל בין הסיגריות.

הנערים שמעשנים סמים, בדרך כלל לא רוצים להגיע הביתה "מסוממים", אז הם ישנים בלילות במקומות מזדמנים - רבים מהם ישנים באתרי בניה - רק בכדי לא לפגוש את ההורים. בבוקר, כשההורים כבר לא בבית, הם שבים הביתה.

לצד כל הצער שבדבר, כדאי מאד שאנשים יבינו שלעצום את העיניים מול התופעה החמורה והכאובה הזו, זה לא משהו שיסייע, אלא רק יחריף אותה.

ביקשתי מאחד הנערים שנפלו קרבן לשימוש בסמים, שיספר לכל אלו שמשקרים לעצמם ולסובבים אותם את תמונת המצב האמיתית.

מטרת הראיון היא "להזהיר הורים שעוצמים עיניים". פניו של הנער לא צולמו כדי לא לפגוע בו בהמשך ההתמודדות שלו עם הנסיון להפסיק לעשן.

תקשיבו לנער הצעיר הזה שהגיע מ"משפחה טובה". הוא גר בבני ברק בשכונה חרדית למהדרין ולמד בישיבה קטנה מהטובות והמפורסמות בעיר התורה והחסידות. במהלך הראיון נאלצתי לסייע לו להשיב לשאלותיי, הוא היה תחת השפעת הסם ולא היה ממש ב'פוקוס'. לא שאלתי אותו שאלות בשביל לקבל ממנו תשובות ש"יוציאו את החברה החרדית לא טוב", הוא פשוט היה צריך עזרה, תרתי משמע.

לאחר שתצפו בראיון, אני מקווה שתבינו, שלמרות שאנחנו מעדיפים לפעמים לעצום עיניים, במקרה הזה, כשיפקחו לנו אותם בכוח, זה עלול להיות מאוחר מדי.
סמים נוער נושר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 38 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד