ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

מובלי של משה חוגג: מכרנו פטנט לסנאפצ'ט ב-7 מיליון דולר

על פי מכתב שנשלח למשקיעים בחברת מובלי שייסד חוגג, סנאפצ'ט רכשה את הזכויות בפטנט לפילטרים מבוססי מקום • הרכישה נעשתה ככל הנראה כדי למנוע שימוש ביכולות אלו מהמתחרה פייסבוק

משה חוגג. צילום: עופר וקנין
משה חוגג. צילום: עופר וקנין

הדו-קרב בין פייסבוק וסנאפצ’ט נוחת בישראל. מכתב למשקיעים בחברת מובלי שהגיע ל-TheMarker, חושף כי היזם והמשקיע משה חוגג מכר באחרונה לחברת סנאפ את אחד הפטנטים מחברת מובלי שהקים, בסכום של 7.7 מיליון דולר - הנחשב לגבוה עבור פטנט בודד. מדובר בפטנט שמגדיר את השימוש בפילטרים מבוססי מקום שחוגג המציא עבור אפליקציית מובלי, שאינה פעילה כיום, אולם הקניין הרוחני עליו היא מובססת עדיין נמצא ברשות החברה. במהלך השנים הושקע במובלי סכום גבוה של כ-80 מיליון דולר.

הבקשה לרישום הפטנט שנמכר הוגשה כבר ב-2011, ובגוגל מצוין כי הוא עדיין מצוי בבעלותה של מובלי, אם כי האישור הסופי לכך התקבל מהרשויות בארה”ב רק בסוף 2016. הבעלות על הפטנט משותפת לחוגג וליוסי שמש. מחוגג לא נמסרה תגובה.

היריבות בין פייסבוק לסנאפצ’ט, או בין מייסדי החברות - מארק צוקרברג ואוון שפיגל - ידועה מזה כמה שנים. את יריית הפתיחה ניתן לייחס לרגע שבו סירב שפיגל להצעת רכישה בסכום של 3 מיליארד דולר מצוקרברג, מהלך שהתגלגל לכדי מאבק בין החברות ולסדרת העתקות ברורה בפייסבוק ובאינסטגם השייכת גם היא לפייסבוק.

ההערכות הן, כי במהלך המו”מ למכירת הפטנט הוגשו גם הצעות מפייסבוק, אולם לבסוף סנאפצ’ט, שחלק ניכר ממשתמשיה נוטים להדביק פילטרים מבוססי מקום, הסכימה לשלם את הסכום הגבוה יותר. כמו כן, סנאפצ’ט שנפגעה לא פעם מהעתקותיה של פייסבוק, מנסה ככל הנראה לאסוף קניין רוחני רלוונטי, למקרה של הפרות על ידי המתחרה.

פילטרים מבוססי מקום הוזכרו כמקור הכנסה משמעותי פעמים רבות בתשקיף שהגישה סנאפ לקראת הנפקת החברה במארס השנה. סך ההכנסות של החברה ב-2016 היה 404 מיליון דולר, והמודל העסקי שלה פועל כך שחנויות, פסטיבלים, או אירועי ספורט שונים, רוכשים סטים של סטיקרים כמו לוגו של המותג, או סמל קבוצת ה-NBA, שבהם יכולים להשתמש רק אנשים הנמצאים בתחום גיאוגרפי מוגדר.

סיבה נוספת לכך שהפטנט נמכר דווקא לסנאפ, עשוייה להיות ההיסטוריה המורכבת שיש לחוגג עם פייסבוק, הכוללת את היריבות של מובלי ואינסטגרם, וכן חסימת הגישה לאתר Eyelyn מיד כשהוקם. מדובר באתר שצמח במובלי וריכז תמונות וסרטונים שהועלו לחשבונות ברשתות החברתיות בהתאם לקטגוריות של זמן, מיקום גיאוגרפי ונושא.

באשר למובלי עצמה, כיום החברה רשומה כיישות משפטית בלבד המחזיקה בקניין רוחני וכסף, אך אין בה כל פעילות מעשית.
סנאפצ'ט פייסבוק משה חוגג מובלי פילטרים מבוססי מקום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד