י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הרב אברהם יוסף הורשע בהפרת אמונים

כארבע שנים לאחר פתיחת החקירה בלהב 433, בית משפט השלום בתל אביב הרשיע הבוקר את רב העיר חולון, הרב אברהם יוסף, בגין שתי עבירות הפרת אמונים

הרב אברהם יוסף הורשע בהפרת אמונים
יעקב כהן, פלאש 90

כארבע שנים לאחר פתיחת החקירה בלהב 433, בית משפט השלום בתל אביב הרשיע הבוקר (א') את רב העיר חולון, הרב אברהם יוסף, בגין שתי עבירות הפרת אמונים. הרב מואשם שקידם את בד"ץ בית יוסף, השייך למשפחתו, בעת ששימש כרב העיר חולון.

בהכרעת הדין קבע סגן נשיא בית המשפט צחי עוזיאל כי התנהלותו של הרב אברהם יוסף בנו של הגר"ע זצ"ל, בנוגע לאישור שימוש בבשר המושגח על ידי כשרויות מהודרות, בכל הנוגע לבד"צ בית יוסף הנמצא בשליטת בני משפחתו, לקתה בניגוד עניינים חמור.

"העובדה שלא הובאו ראיות ישירות לאופיו של הקשר בין הנאשם לבין אחיו (הרב משה יוסף א.ש.), כפי שגרסה ההגנה בסיכומיה, אינה שומטת הקרקע תחת קיומו של הקשר בין הנאשם לבד"ץ בית יוסף, שכן, כאמור, מדובר בקרבה מדרגה ראשונה ולכך, לטעמי, משמעות כמעט מכרעת" כתב השופט.

בסופו של דיון, לאחר שהוכח היסוד העובדתי להרשעה ומשנדחתה הבקשה לביטול כתב האישום בשל הגנה מן הצדק, אמר סגן נשיא בית המשפט השופט צחי עוזיאל "לא נותר אלא להרשיע הנאשם בשתי עבירות של הפרת אמונים".

החקירה החלה בשנת 2012 בעקבות חומרים שהועברו ליועץ המשפטי לממשלה ממשרד מבקר המדינה ולאחר בחינתם בפרקליטות המדינה. במהלך החקירה נגבו הודעות רבות, נחקרו באזהרה מעורבים שונים, ונתפסו מסמכים רלוונטיים.

כתב האישום שהוגש בדמצבר 2015, מפרט כי הרב אברהם יוסף שכיהן כרב העיר חולון מאז תשנ"ח, החל מתחילת כהונתו כרב העיר חולון ועד סוף 2013, הוא הנחה את הכפופים לו, בכתב ובעל פה, כי בעלי עסקים לממכר בשר בחולון, המבקשים לקבל תעודת כשרות 'מהדרין' מהרבנות, חייבים לעבוד עם אחד משלושה בד"צים בלבד – בד"צ בית יוסף, בד"צ העדה החרדית או בד"צ הרב לנדאו. כאשר הרב יוסף מונה כממלא מקום רב העיר אור יהודה, הוא מסר הנחיה זהה לכפופים לו.

משמעות הנחייתו הייתה חיובם של בעלי עסקים לקבל פיקוח ולשלם רק לאחד הבד"צים הנ"ל, כתנאי לקבלת תעודת מהדרין מהרבנות, בעוד שקודם לכן לא הייתה כל הנחיה מגבילה כאמור, ובפועל, עד תחילת כהונתו של הרב יוסף, פיקחו בערים אלו בד"צים נוספים על מכירת הבשר. בהתאם להנחיה, ניתנה הודעה לבעלי עסקים בחולון ובאור יהודה כי עסק לממכר בשר אשר לא ימלא אחר ההנחיה, לא יקבל תעודת כשרות מסוג 'מהדרין' מהרבנות.

ככלל, רב עיר יכול להתנות תעודת כשרות מסוג "מהדרין" בפיקוח של בד"צ פרטי כלשהו, אך הרב יוסף במעשיו, ניתב למעשה את בעלי העסקים בעיר דווקא לבד"צ בית יוסף ולמעשה לא הותיר להם בחירה ממשית בין הבד"צים השונים.

בד"צ העדה החרדית ובד"צ הרב לנדאו מזוהים עם העדה האשכנזית, כאשר רוב ציבורי צרכני הכשרות בערים אלה הוא ספרדי, ובנוסף, מחירי הבשר בהכשרים אלה יקרים משמעותית ממחירי הבשר בהכשר בד"צ בית יוסף ובד"צים אחרים המזוהים עם העדה הספרדית. על פי כתב האישום, הרב ידע זאת ולמרות זאת נתן את ההוראה האמורה תוך שהוא נמצא בניגוד עניינים. כתוצאה מההנחיה, ועל מנת לשמור על תעודת הכשרות מסוג 'מהדרין' אשר ניתנה להם מטעם הרבנות, החלו בעלי העסקים, בלית ברירה, לשלם לבד"צ בית יוסף עבור שירותי הפיקוח שלו.

בכתב האישום נטען גם כי במעשיו הפר הרב אברהם יוסף אמונים ופגע פגיעה מהותית באמון הציבור, בטוהר המידות ובתקינות פעולותיהם של עובדי השירות הציבורי, עקב כך שפעל בניגוד עניינים, בתחום הכשרות, ומתוך אינטרס אישי – משפחתי וכלכלי מובהק, בהיות בד"ץ בית יוסף בבעלות משפחתו.

כן נכתב כי קידם את בד"ץ בית יוסף, הנמצא בבעלות משפחתו, תוך ניצול מעמדו הרם כרב העיר חולון ואור יהודה, והפלה לרעה בד"צים אחרים, אשר נתנו השגחה לעסקים לממכר בשר בחולון ואור יהודה עד למתן ההנחיה, וכי הנאשם מנע תחרות חופשית בעסקי הבשר בחולון ובאור יהודה, ובכך פגע פגיעה כלכלית בבעלי העסקים.

לרב יוסף התקיים שימוע בפני פרקליט המדינה אך טענותיו נדחו. לאחר סיום חקירת המשטרה והמלצתה להעמידו לדין, פרקליטו, עו"ד נבות תל-צור, מסר בתגובה, כי "הרב יוסף כיבד את החקירה ודחה בתוקף את הטענות שהועלו בפניו. הרב פעל כדין, בתום-לב ובשקיפות, והוא סמוך ובטוח כי לכשיבחנו הדברים בפרקליטות, יובהר כי לא דבק רבב במעשיו".
הרב אברהם יוסף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד