י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

חברת גט במגעים לרכישת שירות הנסיעות ג'ונו של מייסד וייבר

ג'ונו הושקה ביוני האחרון בניו יורק ומתחרה בשירות של אובר — אך בניגוד לאובר, ג'ונו התחייבה להיות "נחמדה" לנהגיה והציעה להם נתח ממניות החברה • הרכישה תאפשר לגט להתרחב בניו יורק • טלמון מרקו הוא ישראלי ומייסד וייבר, שנמכרה ב–2014 ב-900 מיליון דולר

חברת גט במגעים לרכישת שירות הנסיעות ג'ונו של מייסד וייבר



חברת שירות המוניות גט, המוכרת בישראל כגט טקסי, נמצאת במשא ומתן מתקדם לרכישת פעילות חברת ג’ונו, שהוקמה בניו יורק לפני כשנה בידי היזם הישראלי טלמון מרקו, מייסד חברת וייבר (Viber). ל–TheMarker נודע כי התמורה בעסקה תינתן במניות החברה הרוכשת ולא במזומן, כך ששווי העסקה נגזר משווייה של גט, שאינה ציבורית. ההערכות הן כי גובה העסקה שווה ערך לכמה עשרות מיליוני דולרים. העסקה צפויה להיחתם בימים הקרובים.

ג’ונו (Juno) הוקמה בניו יורק כשירות דומה לזה שמספקת אובר (Uber) בארה”ב, אלא שבניגוד לאובר הגדולה, ג’ונו התחייבה להיות “נחמדה” יותר לנהגיה והציעה להם נתח ממניות החברה. באתר החברה מוצג הכיתוב: “ג’ונו תתייחס לנהגיה טוב יותר, והם ישרתו אתכם טוב יותר”. ג’ונו פעלה כפיילוט במשך מספר חודשים, ואמנם הצליחה להגיע למספר רב של נהגים שהביאו לעלות תפעול גבוהה, אך לא הצליחה להאפיל על שירותיהן של אובר וליפט בעיר.

בעת השקת החברה ביוני האחרון, ציינו נהגים בניו יורק כי בעוד שאובר גובה 25% מההכנסות של נהגים חדשים ו–20% מנהגים ותיקים יותר, ג׳ונו תגבה 10% מהכנסות הנהגים. באירוע טק־קאנץ’ דיסראפט לפני כשנה אמר מרקו כי "הנהגים הם שמניעים את התעשייה. אנחנו מתחילים בזה שנקצה מחצית מהמניות בג׳ונו לנהגים. הם לא רק נוהגים, אלא גם בעלים של העסק. אנחנו נותנים להם חלוקת רווחים טובה יותר ונוהגים בהם בכבוד״.

התלונות של נהגים על כוחניותה של המתחרה אובר הגיעו לפני כשבוע לכך שוועד המוניות והלימוזינות של ניו יורק מסר כי יציע תקנה שתדרוש מתן טיפים לנהגים מחברות שיתוף הנסיעות השונות.

לפי דיווחים בבלוגים זרים, ג’ונו גייסה כ–30 מיליון דולר מכמה משקיעים, בהם מרקו עצמו. לפי מקורות שונים, ג’ונו התקשתה למצוא מימון המשך לפעילותה, וכעת היא תתמזג עם גט, שעבורה יכולה הפלטפורמה של ג’ונו לשמש לה נוכחות מוגברת בתפוח הגדול. עד כה השירות היחיד שמפעילה גט בניו יורק הוא צי המוניות השחורות שלה (Black Car) — מוניות שאפשר להזמין מראש.

בניו יורק פועלות חמש אפליקציות להסעות: אובר, ליפט, ג'ונו, ויה וגט. את רוב השוק תופסת אובר, אך חלקה ירדה מ–91% באביב 2015 ל–72% בסתיו 2016. ליפט מסן פרנסיסקו, שהחזיקה רק ב–4% משוק ההסעות בניו יורק באביב 2015 עלתה ל–12% בסוף 2016, ויה וג'ונו מחזיקות בנתח של 7% כל אחת וגט מחזיקה ב–2%.

הלוואה לצורך התרחבות עסקית

גט הוקמה ב–2010 על ידי שחר וייסר, שניהל בעבר את פעילות קומברס ברוסיה, ורועי מור. בתחילה, התפרסמה החברה כמייצרת פלטפורמה להזמנת נסיעות במונית, ולפני כשנתיים החברה התרחבה גם לתחום השליחויות. עד לפני כשנה בוצעו באמצעות גט כ–50 מיליון נסיעות בעולם.

השווקים העיקריים של גט הם ישראל ורוסיה, שבה היא מספקת שירותי נסיעה במוניות. שווקים נוספים של החברה הם בלונדון, שם גט רכשה במארס האחרון את חברת האחזקות Mountview המחזיקה בחברת המוניות הבריטיות רדיו טקסיס והפכה לספקית המוניות הגדולה בעיר, ובניו יורק. לגט כ-4,000 לקוחות עסקיים בעולם, ובסך הכל כ–50 אלף רכבי מוניות ומוניות שחורות (black cars).

בנובמבר האחרון השלימה גט גיוס חוב בסך 100 מיליון דולר לתקופה של שבע שנים מהבנק הרוסי זברבנק (Sberbank). הכסף, כך נמסר מהחברה, ישמש למימון התרחבות עסקית נוספת של גט ולצורך רכישות של חברות. הגיוס הגיע כמה חודשים לאחר שהחברה גיייסה 300 מיליון דולר מקבוצת פולקסוואגן.

מחברות גט לא נמסרה תגובה. מחברת ג'ונו נמסר: "לא מגיבים לשמועות".
גט טקסי וייבר מוניות תחבורה שיתופית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד