י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

מאבק השבת: הסוחרים החילונים הפתיעו את שופטי בג"ץ

התאחדות הסוחרים והעצמאים הכללית בת"א הצטרפה היום לדרישתו של שר הפנים אריה דרעי לקיים דיון נוסף "בהרכב מורחב ככל האפשר", בפסק הדין שהתיר לפתוח מרכולים בת"א בשבת • הסוחרים לבג"ץ: "יהודים סבלו מחרפת רעב בגלל שמירת השבת"

צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90
צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90



מאבק השבת: התאחדות הסוחרים והעצמאים הכללית בת"א הצטרפה היום לדרישתו של שר הפנים אריה דרעי לקיים דיון נוסף "בהרכב מורחב ככל האפשר", בפסק הדין שניתן על ידי הנשיאה מרים נאור והשופטות אסתר חיות ודפנה ברק ארז, שהתירו לפתוח מרכולים בת"א בשבת.

לטענתם, "פסק הדין מהווה חקיקה שיפוטית קיצונית המשנה סדרי עולם ועומד בסתירה מוחלטת לכל ההלכות שנקבעו בכל בתי המשפט ולמצב המשפטי השורר הידוע והרווח מאז קוּם מדינת ישראל ועד הנה".

עוד טוענים נכתב בדרישה ששלחה על ידי התאחדות הסוחרים, כי "נוצרה בתיק זה סיטואציה ייחודית ונדירה, שבית המשפט הנכבד קבע שהחלטתו נובעת מכך ש"אין מקום להוסיף ולהמתין ששר הפנים יחליט בעתיד אם יש לאשר את תיקון מספר 2 אם לאו, וזאת במועד לא ידוע שקצב לעצמו... כאשר מיד לאחר פרסום פסק הדין, פורסם בכלי התקשורת שממש באותה שעה הייתה החלטה חתומה ומחייבת של שר הפנים".

הסוחרים שלא מגדירים את עצמם כאנשים דתיים טוענים כי "משמעות פסק הדין היא ריסוק עקרון יום המנוחה השבועי שהוא ערך חברתי כלכלי אוניברסלי שאינו שנוי במחלוקת ונועד בעיקרו להעניק הגנה לחלשים בחברה. ערך זה משמעותי במיוחד במדינת ישראל ובעניין זה".

לדבריהם, "ההיסטוריה והספרות היהודית רצופות מקרים רבים לאין ספור שבהם יהודים נאלצו לסבול חרפת רעב, אך ורק משום שביקשו לשמור על ה"דיבר" הרביעי בעשרת הדיברות העוסק בשמירת השבת. הדברים התרחשו לא רק בארצות טוטליטריות אלא גם בארצות נאורות כמו ארה"ב. שם, במאה הקודמת, איבדו יהודים את פרנסתם, משום שנדרשו לבחור בין עבודה בשבת ובין שמירה על ערכיהם".

עוד הם מוסיפים כי "משקמה מדינת ישראל נראה היה שלפחות לסוגיה זו נמצא פתרון. לא עוד מצב בו יהודים נאלצים לאבד את פרנסתם, רק משום שהם מעוניינים לכבד ולהוקיר את השבת ולנוח בה", לטענתם, "למותר לציין לעניין זה, שהשבת היא אחת התרומות התרבותיות החשובות ביותר שהיהדות תרמה לאנושות".

"עמדה זו, שהיתה ברורה למייסדי המדינה ולמקימיה, באה לידי ביטוי הן ככלל במגילת העצמאות והן בפרט ביחס לשבת, כאשר סעיף 18,א,א בפקודת סדרי השלטון והמשפט, תש"ח- 1948, שקבע, כי "מנוחה שבועית" ביחס ליהודים היא בשבתות ומועדי ישראל, היה דבר החקיקה הראשון שחוקק עם קום מדינת ישראל. ראשי המדינה היהודית החדשה לא הסתפקו אף בכך, אלא החילו את החוק רטרואקטיבית לשעת ההכרזה על המדינה, כדי לשוות לו ערך סמלי".

לסיום כתבו כי "נראה שלא צריך להיות אדם שומר מצוות, על מנת לקבל את העיקרון הסוציאלי הכמעט מובן מאליו שיש להקפיד על קיום יום מנוחה שבועי ללא מסחר, אשר יוקדש לפנאי, לבילוי משפחתי ולמנוחת הגוף והנפש, איש איש בדרכו –שלו".

הנתונים החמורים שהוצגו בפני בית המשפט

העותרים לא הסתפקו בסיסמאות אלא הציגו לבית המשפט נתונים מזעזעים על השלכות התופעה. לפי נתונים שהתפרסמו לפני כעשור, %15 מכלל העובדים במדינת ישראל עובדים בשבת, כאשר %75 מתוכם הינם יהודים. מכיוון שהמחקר נערך לפני כעשר שנים, במהלכן פרצו מתחמי המסחר ורשתות ה-24/7 את כל הגדרות, ואין ולא יכול להיות ספק שהמצב כיום חמור בהרבה.

נתונים נוספים שהוצגו: 65% מהעובדים המועסקים בשבת אינם מקבלים יום מנוחה חלופי בקביעות; %57 מהעובדים המועסקים בשבת לא זוכים לכל יום חלופי בכלל; מרבית העובדים המועסקים בשבת מגיעים מהעשירונים הנמוכים והלא משכילים בחברה הישראלית; למעלה מ 63% מהעובדים המועסקים בשבת הם בני שלושים וחמש ומעלה; רוב העובדים המועסקים בשבת הם אנשים נשואים ובעלי משפחות; למעלה מ %58 מהעובדים המועסקים בשבת מגדלים ילדים מתחת לגיל 81 - מדובר ברבבות ישראלים הנאלצים לוותר על היום המנוחה היחידי במחיצת משפחתם; 54% מהעובדים המועסקים בימי המנוחה הן עובדות; 90% מהעובדים המועסקים בשבת מרוויחים שכר שאינו עולה על השכר הממוצע במשק; %64 מהעובדים המועסקים בימי המנוחה מרוויחים שכר מינימום או למטה מכך!

עוד הוצג מחקר נוסף שערך משרד הכלכלה בשנת 2012, ממנו עלה כי לפחות שני שלישים מכלל העובדים בשבת אינם מעוניינים בכך. רובם עושים זאת מחוסר ברירה: אם מאיומי פיטורין באם לא יעבדו בשבת ואם בשל הצורך הדחוף בכסף מחמת מצוקה.

כזכור, גם שר הפנים אריה דרעי פנה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לקיים דיון נוסף בפרשה. מנדלבליט הבטיח להשיב בנשוא, אולם עד עתה זה לא קרה.

כפי שפורסם ב'בחדרי חרדים', קודם לכן הבוקר, ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ראשי המפלגות החרדיות, השרים אריה דרעי, יעקב ליצמן וח"כ משה גפני, יחד עם השר יריב לוין ודן עימם באופציות שונות במטרה לפתור את משבר השבת שפרץ בסערה לאחר שבג"ץ קבע כי ניתן לפתוח מרכולים בשבת בעיר ת"א.

האופציות העיקריות שעלו בפגישה עם ראש הממשלה: הצעת החוק שיזם ח"כ גפני הדורשת לבטל רטרואקטיבית את החלטת בג"ץ וכפי שנחשף ב"בחדרי חרדים" וגם: דרישת החרדים החדשה - הצעת מחליטים שקובעת להעביר את סמכויות האכיפה של חוק שעות עבודה ומנוחה משר העבודה והרווחה חיים כץ לידיו של שר הפנים אריה דרעי.

עוד בהצעת המחליטים: הוראה להגברת אכיפת הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה, הגדלת קנסות, ומתן סמכות להוצאת צווי סגירה מינהלים למעסיקים המפרים את החוק באופן חוזר ונשנה.
כמו כן, הצעת המחליטים תכלול הוראה להנחות את שר האוצר, להקצות תוספת של 100 תקני כח אדם נוספים בשנים 2-017-2018 בפריסה ארצית למינהל אכיפה וזרים ברשות האוכלסין.


שבת מרכולים בגץ סוחרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד