י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

לבטל את כרטיסי הטיסה? כל מה שצריך לדעת בעקבות פשיטת הרגל של אליטליה

האם ביטוח כרטיסי טיסה מכסה גם מקרה של פשיטת רגל של חברה, האם לבטל כרטיסים שכבר הוזמנו, ומה המשמעות של פשיטת הרגל • שאלות ותשובות

מטוס אליטליה. צילום: יח"צ
מטוס אליטליה. צילום: יח"צ



מה המשמעות של פשיטת הרגל?

הבקשה לניהול מיוחד לחברה היא מקבילה למינוי מפרק לחברה ולתהליך של הקפאת הליכים. המנהל המיוחד קיבל אשראי להכריע על עתידה של החברה, תוך שהחוק האיטלקי, מחייב את הממשלה לספק לחברה הלוואות גישור להמשך הפעילות לתקופה של חצי שנה, עם אפשרות הארכה לחודשים נוספים – בכפוף להחלטת המנהלים שימונו.

זאת, לאחר ניסיונות בין הנהלת החברה לעובדיה להגיע לתכנית הבראה שתמנע את ההכרזה על הליך של פשיטת רגל, שנדחתה על ידי העובדים כי חייבה קיצוץ במצבת העובדים. בעקבות כך ולאור קשייה של חברת אליטליה להתמודד עם התחרות הגוברת בענף התעופה ולהפוך לרווחית, החליטו ביום שלישי האחרון גם בעלי המניות להפסיק את הזרמת הכספים לחברה ולפיכך הוחלט להגיש בקשה רשמית לניהול מיוחד.

כדי לאפשר את קיומה של החברה, יצטרך המנהל המיוחד של החברה להציג תוכנית הבראה חדשה ויצירתית, שעשויה לכלול מכירת נכסים, צמצום הפעילות וקיצוץ במצבת כוח האדם תוך שמירה על מחויבויות החברה לנוסעים, לבעלי המניות ולספקים. תוכנית ההבראה תצטרך להיות מקובלת על העובדים, ומצב זה יהיה האידאלי להבטחת המשך קיומה. הקושי טמון בצורך ההכרחי לצמצם את מצבת כוח האדם, מהלך שהעובדים מתנגדים אליו ומביעים אי אמון בהנהלת החברה. תרחיש נוסף יהיה מכירת החברה לבעלי הון או לחברת תעופה אחרת. התרחיש ה"נורא" ביותר - יהיה הוראה על פירוק וסגירת החברה ומכירת נכסיה, בהם מטוסים וזכויות על הפעלת הקווים.

בטווח הקצר, ישנה השפעה מיידית על מכירות הכרטיסים, לאור אווירת ההיסטריה המתלווה להודעת החברה על תהליך של פשיטת רגל, אך לפי הערכות של מומחים בתחום – אליטליה תחזור למכור ולשווק כרטיסים תוך זמן קצר וגם קהל הנוסעים יענה למי שידע להציע לו מחיר נמוך לפחות בטווח "המובטח" של החצי שנה הקרובה.

האם טיסות אלאיטליה יימשכו כסדרן בחודשים הקרובים?

לפי ההערכות, כן. כרגע החברה לא הודיעה על ביטול או שינוי של לוחות הטיסה לטיסות שנמכרו לחצי שנה הבאה, וכל עוד הממשלה ממשיכה להזרים כספים לחברה – כפי שהתחייבה לעשות בששת החודשים הבאים, לא אמורים להיות שינויים כלשהם בלוחות הזמנים של החברה ויכולתה להפעיל את הטיסות.

"יתרה מזו", מוסיף גדי מור, מנכ"ל אמדאוס ישראל, "החברה מוכרת בשלב זה כרטיסי טיסה גם לתאריכים שמעבר לחצי שנה שבה היא מקבלת סיוע, מתוך תקווה שיימצא סידור שיבטיח את המשך פעילותה גם מעבר לששת החודשים הקרובים". לדבריו, "אף גורם המעורב בעניין לא ישמח להביא לסגירתה של החברה ופיטורם של מאות ואלפי עובדים, ולכן סביר שיעשו מאמצים להבטיח את המשך פעילותה בענף שבו הביקוש והתחרות רק גוברים. אליטאליה תאלץ להצדיק את הקיום שלה ולהתאים עצמה לשוק התעופה האירופאי המתפתח".

יאט"א, ארגון המסחר הבינלאומי של חברות התעופה, דרש מאליטליה להפקיד ערבויות בעבור כרטיסי הטיסות שנמכרו. יאט"א דיווחה שקיבלה את הערבויות מהחברה וממשלת איטליה, ולפיכך הטיסות שנמכרו עתידות להתקיים כסדרן.

כרטיסים שנמצאים תחת עננת אי וודאות הם כרטיסים שנמכרו לתאריכים בטווח של מעבר לחצי שנה – כשלא ידוע עדיין איך יפעלו המנהלים המיוחדים והאם תימשך הזרמת כספים לחברה. בתרחיש בו החברה מתקרבת לסוף החצי שנה (חודשים אוקטובר ונובמבר) ולא הוסכם על תוכנית הבראה או נמצא רוכש, אז יעמדו הטיסות בספק, אך הסברות הן שהמנהלים המיוחדים ובעלי המניות בחברה יעשו כל שביכולתם כדי למנוע הגעה לנקודת הזמן הזו בלא הכרעה. עם זאת, מסבירים גורמים שונים כי בין שלל החובות של החברה, החובות ללקוחות הקצה הם "משניים" ביחס לחובות לבנקים, ולכן בתרחיש הגרוע ביותר בו החברה לא תצליח להפעיל טיסות – היא תשאר עם חובות כלפי הנוסעים.

יש לי כרטיסי טיסה של אליטליה ליולי/אוגוסט – האם כדאי לבטל אותם ולהזמין בחברה אחרת?

"לפי מהלך העניינים הנוכחי אנחנו מבינים שבחצי השנה הקרובה לא צפויה בעיה בהפעלת הטיסות. כל לקוח יחליט אם הוא אוהב סיכון או שונא סיכון ויפעל בהתאם לשיקול דעתו", מסבירה חני סובול, מנכ"לית התאחדות סוכני הנסיעות בישראל. "באופן עקרוני, הלוואת הגישור שקיבלה החברה מוערכת בשווי שבין 300 ל-400 מיליון יורו והם יאפשרו את הפעלת טיסות החברה בששת החודשים הקרובים". על פי הודעת לשכת סוכני הנסיעות, הטיסות ימשיכו לפעול כסדרם וערבויות מצד החברה הועברו ליאט"א כך שאין גם שום סכנה מוחשית לנוסעים בשלב זה.

עם זאת, חלק מהסוכנים ממליצים לנוסעים שתנאי הכרטיס שלהם מאפשרים קבלת החזר באחוזים ניכרים מגובה מחיר הכרטיס – לבטל ולרכוש דרך חברה אחרת כדי שלא לאחוז בכרטיס שנמצא בסיכון מסוים. לעומת זאת, אם לפי תנאי הכרטיס הנוסע לא זכאי לדמי ביטול – לא כדאי לבטל, ובטח שלא עכשיו – כאשר יש זמן עד אוגוסט, אז ודאי הדברים יתבהרו.

מה עושות חברות התיירות והנסיעות השונות?

החברות מבקשות לא להיכנס לפאניקה. עם זאת, חברת קרוז תור שמתמחה בטיולי שייט מאורגנים הפסיקה את העבודה ואת הזמנת הטיסות מאליטליה. סימן עובדיה, מנכ"ל קרוז תור, אומר כי "כרגע עושה רושם שהחברה מנסה למצוא פתרון למשבר שנוצר, במידה ולא יימצא פתרון אני מעריך כי תחול השפעה על השוק, וככול הנראה המחירים ליעדים באירופה ובעיקר לאיטליה צפויים לעלות. צריך לזכור שאליטליה היא חברה ותיקה שחוותה בעבר משבר דומה ונחלצה ממנו, אני מאמין שגם הפעם היא תצליח להתגבר על הקשיים. הייתי ממליץ לנוסעים להמתין ולראות כיצד הנושא מתפתח היות והחברה מנסה לאתר פתרונות"

כמו עובדיה, לא מעט חברות ממליצות ללקוחותיהם שלא לרכוש כרטיסי טיסה מאיליטליה בנקודת הזמן הזאת, במיוחד אם יש אלטרנטיבות אחרות, ואף לבטל אם הכרטיסים נרכשו בשבועיים האחרונים ועדיין כפופים לחוק הגנת הצרכן. סוכני הנסיעות וחברות התיירות עושות זאת בעיקר כדי למנוע לעצמן כאב ראש במידה והחברה תגיע למצב קיצון בו היא משבשת את לוחות הטיסה שלה. לפי ההערכות, חלק מסוכני הנסיעות אף יחתימו את מי שירכוש כרטיסים דרך אליטליה על מסמך המבטיח שהנוסע לוקחת על עצמו את האחריות במידה של ביטול הכרטיס, ולא תובע מהסוכן החזר כספי או מציאת הסדר חלופי.

אם החלטתי לבטל את הכרטיס, אני זכאי להחזר כספי מלא?

כל עוד החברה לא הודיעה שאין ביכולתה להפעיל את הטיסות – אין מצד הנוסע שום עילה לקבל החזר כספי מלא. אם בכל זאת נוסעים מסוימים מעדיפים לעבור לטוס עם חברה שהילת הסכנה לא מרחפת סביבה – הם כפופים לדמי הביטול ולמדיניות הביטול שמופיעה בכרטיס שרכשו. מי שתנאי הכרטיס שלו כוללים אפשרות של החזר במקרה של ביטול – יקבל את ההחזר הנקוב בהתאם לתנאי הכרטיס. מי שקנה כרטיס ללא-החזר בגין ביטול, כמו הרבה מכרטיסי הטיסה הזולים שמכרה לאחרונה החברה כדי להיות תחרותית ביחס לחברות הלואו-קוסט – לא יוכל לקבל החזר כספי בגינו.

נכון להזכיר את חוק הגנת הצרכן בהקשר הזה: לפי החוק, אם רכישת הכרטיסים נעשתה בעסקת מכר מרחוק ב-14 הימים האחרונים ובתנאי שמועד ביטול העסקה חל בתוך 7 ימים שאינם ימי מנוחה לפני מועד מתן השירות: ניתן לדרוש לבטל את הכרטיס. הצרכן רשאי לבטל את העסקה בעלות דמי ביטול של 5% או 100 שקל – הנמוך בניהם. ביטול העסקה אפשרי רק אם מועד ביטול העסקה חל בתוך 14 ימים שאינם ימי מנוחה, קודם למועד שבו השרות אמור להינתן. אחרת התנאים לביטול עסקה הם התנאים שנקבעו ונמסרו לצרכן לפי חוזה ההתקשרות עם חברת התעופה או סוכן הנסיעות שדרכו נרכשה הטיסה.

אם לא אבטל את הכרטיסים ובסופו של דבר הטיסה שלי לא תצא לפועל – האם סוכן הנסיעות יהיה מחויב לדאוג לי לטיסה חלופית?

סוכן הנסיעות מחויב לתת ללקוח את השירות שהלקוח רכש, בהתאם לתנאי הרכישה עליהם סיכמו הצדדים. באופן עקרוני, במקרה של ביטול טיסה, סוכן נסיעות טוב אמור לסייע לנוסע למצוא חלופה הולמת או לפצות את הנוסע, בכפוף להסכם ההתקשרות הנהוג. גם הסוכן כפוף לחוקי הגנת הצרכן ולתנאי הכרטיס המוכתבים מול חברות התעופה.

האם ביטוח כרטיסי טיסה מכסה גם מקרה של פשיטת רגל של חברה?

תלוי בביטוח שנרכש. ביטוחים שמבטחים את כרטיסי הטיסה באופן ייעודי, כמו חברת הפניקס, שמשווקת מוצר כזה בשיתוף עם חברת טריפ גרנטי (Trip Guaranty), ואלו יכסו כל מקרה של ביטול. באתר החברה המבוטח יכול לבטל מכל סיבה ביוזמתו ולקבל החזר של 80% והביטוח תקף עד 12 שעות לפני מועד ההמראה של הטיסה שבוטחה. הביטוחים הנפוצים של ביטוח נסיעות לחו"ל שכולנו מכירים במקרה של בעיה רפואית או אובדן כבודה, מתייחסים בחלק מהמקרים גם למקרים של ביטולי שניתן לקבל בעבורם החזר אך לא בכל מקרה וגם כאשר החברה היא זו שביטלה את הטיסה, יש סייגים המשתנים מחברה לחברה ומפוליסה לפוליסה.

קרי, מי שמעוניין לרכוש כרטיס לאליטליה אך חושש כדאי שידאג לביטוח ייעודי לכרטיסי הטיסה וייבחן את מדיניות הביטוח בנושא.

כדאי לקנות כרטיס עכשיו?

"כל עוד החברה לא הודיעה אחרת – כל נוסע יעשה את ההחלטה האחראית תוך הפעלת שיקול דעת ושכלול הסיכונים הכרוכים בדבר. "אנחנו יכולים רק להתריע בפני הסכנה המרחפת מעל ראשה של החברה למי שמתלבט לגבי רכישה", אמר גורם בענף התיירות. "עם זאת, חשוב להגיד כי על סמך אירועי העבר, ניתן ללמוד שהחברה לא תאפשר לטיסות להתבטל בקלות. גם המעורבות של אתיחאד אירווייז, חברת התעופה של אבו-דאבי, שרכשה ב-2014 כ-49% מאליטליה, לא תאפשר לה להיעלם בקלות ממפת התעופה".

מהן החלופות לאליטליה?

הקו המרכזי של החברה הוא קו ת"א-רומא ולשם פועלות טיסות ישירות גם עם חברת אל על. קו ת"א-רומא של אליטליה אף תוגבר בחורף האחרון כדי לאפשר גם טיסות המשך ליעדים כמו ניו יורק ומרוקו וגם ליעדי המשך בתוך אירופה. איזיג'ט, וויאלינג, אירופלוט וטורקיש מפעילות גם כן טיסות ליעדים באיטליה, עם עצירת ביניים ביעדים שונים באירופה.
אליטליה כרטיסי טיסה פשיטת רגל ביטוח טיסה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד