י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

החבל סביב חיים כץ מתהדק: "תיק המניות בישורת האחרונה"

בדיון שנערך היום בבית המשפט, הודה נציג רשות ני"ע כי בן ארי חילץ את כץ מאחזקה במניות בבורסה. הוא הודה כי ממצאי החקירה מעלים כי בן ארי רכש ני"ע מהשר כץ בבורסה וכך, על פי החשד נוצרה טובת הנאה לכץ

השר חיים כץ (Ohad Zwigenberg/POOL)
השר חיים כץ (Ohad Zwigenberg/POOL)



רשות ניירות ערך מודה כי תיק החקירה הפלילית שבמרכזו שר הרווחה, חיים כץ, מצוי בישורת האחרונה שלו והוא צפוי לעבור לפרקליטות בקרוב. היום התקיים בבית המשפט השלום בתל אביב דיון בבקשת הרשות להארכה נוספת של תקופת השחרור בערובה של מקורבו של כץ, היועץ הפיננסי מוטי (מרדכי) בן ארי שנעצר לפני כשנה בפרשה. רשות ניירות ערך מייחסת לכץ ובן ארי ביצוע עבירות של שוחד, שימוש במידע פנים ועבירות על טוהר המידות.

בדיון היום הודה נציג הרשות גם, כי בן ארי חילץ את כץ מאחזקה במניות בבורסה. הוא הודה כי ממצאי החקירה מעלים כי בן ארי רכש ני"ע מהשר כץ בבורסה וכך, על פי החשד נוצרה טובת הנאה לכץ.

בדיון בבית המשפט תהה השופט ירון גת מדוע החקירה לא מסתיימת. נציג הרשות, עוה"ד ערן שחם-שביט, הסביר כי "התיק מלווה על ידי הפרקליטות וכן על ידי צמרת משרד המשפטים לרבות היועמ"ש. כתוצאה מכך, כל פעולות החקירה מאושרות בדרגים האלה ולכן מתקיימות התייעצויות בעניין התיק הזה, ולכן התיק בישורת האחרונה לפני העברת התיק לפרקליטות שמלווה אותו". הוא הוסיף כי עשויות להיות עוד מספר פעולות חקירה, שנבחנות על ידי הפורום הזה.

בסיום הדיון קבע השופט גת כי בכל הנוגע לחשד הסביר, רשות ניירות ערך עומדת בנטל להוכיח קיומו של חשד סביר לביצוע שתי עבירות המיוחסות לבן ארי, וזאת גם בהתחשב בשלב המתקדם בו מצויה החקירה. הוא הוסיף כי בכל הנוגע לחשדות ביחס לביצוע עבירות לפי חוק ני"ע, החקירה התקדמה ביחס לחשדות אלו וניתן לומר כי החשד הסביר הלך והתחזק. השופט התייחס גם לחשדות הנוגעים לביצוע עבירות על טוהר המידות ואמר: "הוצגו לעיוני מסמכים שונים, וכן הוצגו לעיוני ראיות גולמיות מתוך חומר החקירה, ולאחר עיון בהם אני סבור כי נכון לשלב זה קיים חשד סביר גם לביצוע עבירות על טוהר המידות".

בן ארי נעצר על ידי הרשות במאי 2016, ובית משפט השלום הורה על שחרורו בתנאים מגבילים ובכפוף להפקדת ערבות של מיליון שקל. בית המשפט קבע, בין היתר, כי בן ארי יתייצב לחקירה בכל מועד שיידרש, כי לא ייצור קשר עם המעורבים בפרשה, כי יפקיד את דרכונו ברשות וייאסר עליו לצאת מהארץ, ובנוסף יפקיד ערבות בנקאית של מיליון שקל.

אשר לבקשת הרשות להאריך את התנאים המגבילים של בן ארי ולקצב התקדמות החקירה, ציין השופט כי החקירה מתקדמת בקצב ראוי אולם עם זאת הדגיש כי לא ניתן להתעלם מכך שהחקירה נמשכת כבר כשנה מבלי שהיא באה על סיומה.

"אני ער לכך שמדובר בתיק מורכב ורגיש, שמחייב חקירה זהירה והתייעצויות עם הגורמים הבכירים ביותר בפרקליטות, אך עדיין, כמצוות בית המשפט העליון, ככל שחולף הזמן והחקירה אינה מסתיימת כך גדל המשקל שעל בית המשפט להעניק לחירותו של החשוד ולפגיעה ביתר זכויותיו לרבות בחופש התנועה שלו ובזכותו לצאת מגבולות המדינה", הסביר. בסופו של דבר האריך את תנאי השחרור של בן ארי ב-60 יום. "הציפייה היא שבמהלך תקופה זו תסתיים החקירה ותתקבל החלטה באשר לכיוון שאליו מועדות פני התיק", סיכם.

במרכז החקירה עומדת עסקת מיזוג משולש הופכי, שעליה דיווחה נצבא לבורסה ב-5 ביולי 2015 ב-9:19. נצבא דיווחה על אישור וחתימה על הסכם המיזוג עם בעלת השליטה בה - איירפורט סיטי, באמצעות חילופי מניות ותשלום מזומן, שבמסגרתו עתידה היתה איירפורט סיטי לרכוש למעשה את החזקות הציבור בנצבא. לפי תנאי המיזוג שפורטו בדיווח, המחיר של מניית נצבא היה גבוה בכ-23% ממחיר השוק, ומכאן שהיה מדובר בדיווח חיובי עבור המחזיקים במניות נצבא. הדיווח אכן גרם לזינוק של 17.5% במניית נצבא.

הרשות טוענת כי כץ רכש מניות של חברת נצבא זמן קצר לפני שהחברה דיווחה שהיא מתמזגת עם חברת איירפורט סיטי ביולי 2015, בעת שכיהן כשר בממשלה. מי שמסר לכץ את מידע הפנים, על פי החשד, הוא מוטי (מרדכי) בן ארי, היועץ הפיננסי של שתי החברות מאז 1999. מדובר בחברות בבעלותו של חיים צוף, מקורבו של איש העסקים קובי מימון. רשות ניירות ערך טוענת כי כץ ובן ארי גרפו יחד רווחים כספיים אסורים בסך של 290 אלף שקל. בנוסף, חושדת הרשות כי כץ קיבל טובות הנאה בתמורה לקידום נושאים הקשורים לקבוצת אקויטל ובן ארי היתר בנוגע להליכי חקיקה של תיקון 444 לחוק ניירות ערך.
חיים כץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד