י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

האבן הזו לא שלי ולא אתנצל / אלי שלזינגר

האבן שיידה ילד חרדי על אשה בבית שמש, לא באה ממני. אני כמו רוב הציבור החרדי מתנגד למעשים שכאלו, אבל לא אגנה ולא אתנצל. עכשיו ההסבר

אלי שלזינגר
אלי שלזינגר צילום: קובי הר צבי



אתמול אחר הצהרים, סבתא כבת 50 שהלכה לבקר את נכדיה, חלפה סמוך למרכז קניות ברמת בית שמש. ילד שלדעתו הלבוש שלה לא היה לפי כללי ההלכה, יידה אבן לעברה. היא נפצעה ופונתה לבית החולים.

השאלות הצפויות עלו מיד: האם הציבור החרדי מגנה את המעשה? איפה הרבנים שלכם? למה חברי הכנסת לא מתייחסים לזה? על המרכולים שפתוחים בשבת זעקתם, לאן נעלמתם?

אבל אנחנו לא מתנצלים, כי כשם שמצוה על אדם לומר דבר הנשמע, כך מצוה על אדם שלא לומר דבר שאינו נשמע - מי שאינו מוכן לקבל תוכחה אפילו בפעם הראשונה, אין להוכיחו יותר.

הציבור החרדי מונה קהילות וקבוצות רבות, כל אחת ורבניה, כל אחת ומנהגיה וכל אחת והדרך שלה. שבעים פנים לתורה. חשוב לציין שמרבית הקהילות במגזר החרדי אינן אוהדות את הקיצונים, חלקן ממש מתעבים אותם, אחרות לא אוהבות אותם. למעשה, גם אלה שמסכימות עם דעותיהם, אינן מוכנות להשתתף במעשיהם.

הצד השווה של רוב הציבור החרדי - שהוא אינו מסכים עם פעולות קיצוניות כמו פגיעה באנשים. לדעת הרוב, אב שמחנך את בנו לפגוע במזיד באדם אחר, ברכוש, בגוף או בכל צורה אחרת - אינו נשמע לדעת תורה. עם זאת אין לדרוש מאותו רוב לרוץ ולגנות את המעשה.

כמה חרדים מסכימים עם הרצח שביצע ישי שליסל? אולי אולי בודדים. מצד שני, כמה מהם גינו את רצח שירה בנקי? גם בודדים.

כי כאשר אדם שאיני מזדהה עם דעותיו והשקפת עולמו מבצע מעשה, איני חש צורך להתנצל, אני לא האפוטרופוס שלו. יותר מכך, אותו אחד לא רוצה לשמוע אותי.

וכאשר אדם חרדי פונה לתקשורת, איש ציבור, עיתונאי או כל אדם אחר מתנצל על מעשה כזה או אחר שביצע אדם עם לבוש חרדי, הוא מייצג את עצמו, מקסימום את קהילתו. הוא אינו יכול להתנצל בשם כולם היות ואף אחד לא מינה אותו לתפקיד.

גיא הוכמן, כתב 'רשת' הפיק ו'ביים סרטון' שהציג את הציבור החרדי בבני ברק כ'קיצוני' ששובר דגל ישראל. לאחר שנחשף במערומיו, לא לפני שניסה להתחמק מאחריות, התנצל. בהמשך הגיע לבני ברק שוב וראיין אנשים, ש'סלחו לו', שוב, בשם עצמם.

הציבור החרדי אינו גוף פוליטי שמיוצג על ידי חברי מרכז, אלא יהודים הנוהגים על פי כללי ההלכה. אם יש מישהו שיכול להתנצל, אלו רבנים של אותם קיצונים - במידה ויש להם בכלל. גם רב יכול להתנצל בשם תלמידיו, אך לא בשם קבוצה אחרת שאינם סרים למרותו. וכשם שמצוה על אדם לומר דבר הנשמע, כך מצוה על אדם שלא לומר דבר שאינו נשמע.
אלי שלזינגר גינוי תוכחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 42 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד