י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

טראמפ החליט: שגרירות ארצות הברית לא תעבור לירושלים

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, החליט לחתום על כתב ויתור שדוחה את העברת השגרירות של ארצות הברית לירושלים בחצי שנה, כפי שנהגו קודמיו בתפקיד. זאת בניגוד להצהרותיו במהלך הבחירות. האם ההחלטה מתואמת עם נתניהו?

טראמפ וביבי. צילום: רויטרס
טראמפ וביבי. צילום: רויטרס



שגרירות ארה"ב לא תועבר לי-ם כך הוחלט סופית: הנשיא טראמפ כמו קודמיו בתפקיד, החליט לחתום על כתב ויתור שדוחה את המהלך בחצי שנה, כמו הנוהל שכל נשיא בבית הלבן עשה. זאת בניגוד להצהרותיו החוזרות ונשנות לפני הבחירות בארה"ב, לפיהן יעביר את השגרירות לירושלים.

כזכור שלושה סנאטורים מהמפלגה הרפובליקנית, מרקו רוביו, טד קרוז ודין הלר, הגישו הצעת חוק בקונגרס שתאלץ את נשיא ארצות הברית הנבחר, דונלד טראמפ, להעביר את השגרירות האמריקאית בישראל מתל אביב לירושלים.

חוק השגרירות בירושלים נחקק על ידי הקונגרס של ארצות הברית בשנת 1995, בחוק נאמר כי יש להכיר בירושלים כבירת מדינת ישראל, ושגרירות ארצות הברית בישראל תועבר לירושלים לא יאוחר מסוף מאי 1999. עם זאת, החוק מאפשר לנשיא לדחות את ביצוע מעבר השגרירות בחצי שנה בכל פעם, ובפועל נכון ל־2017 החוק טרם יושם.

בלחץ נשיא ארצות הברית ביל קלינטון דאז, הוכנס בנוסח החוק סעיף המאפשר לדחות את מימוש החוק עקב שיקולים ביטחוניים. וכאמור נשיא ארצות הברית דוחה את ביצוע החוק בחצי שנה בכל פעם.

ביולי 1999 ניסה הסנאט להגיש גרסה מתוקנת של החוק, המחייבת את העברת השגרירות לירושלים, ומנכה 100 מיליון דולרים מתקציב מחלקת המדינה של ארצות הברית אם לא תיישם את החוק. אהוד ברק ראש הממשלה אז ביקש מהסנאטורים שתמכו בהצעת החוק למשוך אותה, מחשש שתפגע בתהליך השלום הישראלי-פלסטיני

בספטמבר 2016 נפגש דונלד טראמפ עם בנימין נתניהו, ואמר שאם ייבחר, ארצות הברית תכיר בירושלים כבירתה של ישראל, וכחלק מהכרה זו תועבר השגרירות האמריקנית בישראל לירושלים. במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2016 חזר טראמפ על הצהרה זו מספר פעמים. לאחר בחירתו אמרה היועצת שלו קליאן קונוויי: "העברת השגרירות לירושלים - בעדיפות עליונה של טראמפ. זה משהו שישראל, החברה שלנו במזרח התיכון, תעריך מאוד.

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי בממשל אובמה אמר שהחלטה כזו עלולה להביא להתלקחות אלימה באזור: "יהיה פיצוץ מוחלט באזור. לא רק בגדה המערבית ואולי גם בתוך ישראל, אלא בכל רחבי האזור. יש בעולם הערבי התעניינות עצומה במה שקורה בהר הבית, זה אתר קדוש עבור העולם הערבי, אם פתאום ירושלים תוכרז כמקום מושבה של השגרירות שלנו, תהיה לכך השלכה על סוגיית הריבונות ועל סוגיות של חוקיות.

בשיחה מיוחדת ל'בחדרי חרדים' מספר עיתונאי בבית הלבן, "אחד השיקולים של ההחלטה שלא להעביר את השגרירות לירושלים, היא מחשש להתלקחות מהומות בעולם הערבי, הנשיא טראמפ יודע שצעד כזה יכול להכניס לכאוס אדיר את המזרח התיכון בפרט ואת העולם המערבי בכלל, טראמפ רוצה לקדם הסכם בין ישראל לפלסטינים, והוא מבין שצעד כזה רק יזיק".

עוד הוסיף: "קל לפני הבחירות להבטיח דברים, אבל כשנלקחים כל השיקולים משנים את החלטות, לא שווה חיים של אדם אחד שילקחו כתוצאה ממהומות שיפתחו על ידי הפלסטינים בארץ ובעולם".

עם זאת לטענת נציג המפלגה הרפובליקנית בישראל עו"ד מרק צל, ראש הממשלה בנימין נתניהו, היה זה שמנע בזמנו מטראמפ להודיע על העברת השגרירות.
טראמפ ביבי נתניהו ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד