ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

מבצע הרשלר: כך החזירו תושבי אלעד מאות עגלות סופר גנובות

לישראל הרשלר נמאס לשמוע לקוחות רוטנים על מחסור בעגלות סופר, אז הוא מצא רעיון מקורי • "הגיע הזמן שילדים יפסיקו לקחת עגלות, וחמור מכך - שהורים יפסיקו. זה גזל לכל דבר" • שבתי גרברצי'ק, דובר המשטרה למגזר הדתי חרדי: "מעבר לסנקציה הפלילית, שאתה לוקח, סוחב או גונב עגלה, יש כאן עניינים מוסריים ממדרגה ראשונה"

pixabay
pixabay צילום: pixabay



כמה פעמים הלכתם ברחוב וראיתם עגלת סופר נטושה? כמה פעמים צקצקתם בלשון ואמרתם "גזל גמור, כל כך עצוב", והמשכתם הלאה כי לא היה בראש מעיינכם להתחיל לעשות מצוות השבת אבדה ולחפש את הסופר המדובר, או לחפש ב-144 את המספר שלהם לספר על המציאה? ככה זה. כולנו בני אדם, ובקצב המהיר שמתנהלים החיים שלנו – דברים מסוג זה עשויים להתפספס תחת ידינו ללא כוונת זדון.

אחד הדברים שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו היא איך הגענו למצב כזה של גזל. כיצד אדם מרשה לעצמו להוציא מהחנות עגלה, ולא משנה מה שווייה הכספי, ואינו טורח לוודא שהיא שבה למקומה. מה ההבדל בין כל גניבה מסוג אחר? אך אם כבר קרו המקרים, יש מי שחשב על רעיון מקורי שיגרום לכל הפחות שהנזק יהיה נמוך יותר. אולי בהמשך יגיעו גם רעיונות שיגרמו לאנשים להפסיק לגזול עגלות.

היוזמה הנפלאה היא של איש חסד ידוע בעיר אלעד, ישראל הרשלר, שהקים קבוצת ווצאפ בשם "מצאתי עגלת סופר באלעד"– בה התבקשו תושבי העיר לדווח על עגלות שנקרו בדרכם ברחבי העיר. ההיענות היתה מחממת לב, והתוצאות בהתאם.

אלי אדלר, אף הוא תושב העיר, ביקש מהרשלר מעט נתונים והפיץ אותם ברחבי העיר במטרה לעודד את התופעה - וזו לשון ההודעה שניסח:

"לפני שבועיים פתח ישראל הרשלר, היזם ואיש החסד הבלתי נלאה, קבוצת ווטסאפ שכותרת היא "מצאתי עגלת סופר באלעד".

מטרת הקבוצה היא לדווח על עגלות מצרכים, השייכות לחנויות המזון, המתגלגלות נטושות ומופקרות ברחבי העיר. במשך השבועיים הללו דיווחו אנשי הקבוצה על.....163 עגלות נטושות.
פירושו של דבר מניעת נזק של *114,000 ש"ח* לבעלי החנויות, ומה שחשוב לא פחות, תוספת נכבדה של עגלות שתעמודנה לרשות הקונים.

שאפו לישראל!!
ושאפו למדווחים!!"

"מחמם את הלב לראות את ההתגייסות של התושבים", אומר הרשלר, מנהל סופר בעצמו, בשיחה עם 'בחדרי'. "כרגע ממש נמצאים בקבוצה חמישים איש, והיו גם כבר יותר. זה דינאמי".

מהיכן הגיע הרעיון?

"השיתוף החברתי הוא נושא מאוד חזק היום. בנוסף, עשרות אנשים מתלוננים מדי יום על מחסור בעגלות ובעלי הסופרים קונים וקונים ועדיין חסר. הרעיון הוא באמת שאנשים יבינו את דרגת החשיבות שיש לעניין הזה ואולי נצליח גם קצת להעלות את המודעות אצל הורים וילדים - לא לוקחים עגלות! כי יש ילדים שלוקחים ויש גם הורים שלוקחים, שזה נושא כאוב בפני עצמו. המטרה הבאה היא תוך מספר שבועות להתחיל לצלם אנשים שמוציאים עגלות אל מחוץ לאזורי הסופרים. שאנשים גם יראו מי הגנבים. כי מבחינת המשטרה מדובר בגניבה לכל דבר".

האם אכן כך? ואם כן, מהי עמדת המשטרה בנושא?

"עמדת המשטרה בעניין פשוטה לחלוטין", אומר שבתי גרברצ'יק, דובר המשטרה למגזר הדתי והחרדי. "יש חוק במדינת ישראל שאומר בפשטות שאם אדם לוקח ללא רשות משהו שקשור לפרט או לכלל, למעשה בחלק גדול מהמקרים מדובר על עבירה פלילית. לצורך הדוגמה, אם אדם לוקח עגלה מהסופר ועושה בה שימוש ללא אישור, אין הבדל בין זה לבין אם הוא לוקח סוכר מהמדף ולא משלם עליו כי בעלי הסופר רואים את העגלה כחלק בלתי נפרד מרכוש הסופר. אנחנו לא שמים לב שהרבה פעמים נדמה לאנשים מסוימים שעגלה היא רכוש ציבורי. מכיוון שהעגלה חונה מחוץ לכותלי הסופר, אז יש אנשים שחושבים שהיא חלק מגמ"ח, הם יכולים להעמיס מוצרים ולקחת אותה הביתה, או לכל צורך אחר ולהפוך אותה לנחלת הפרט כשהיא שייכת למישהו אחר לגמרי. וההנחה הזו יוצרת הרבה מאוד אנחות לבעלי הסופרים כיוון מדובר בעגלות שהן יקרות מאוד, עולות מאות שקלים כל אחת, והנזק משמעותי. כשמדברים על אלעד, עיר של תורה ומוסר, זה הזמן והרגע להעיר לכולם שהעגלות אינן הפקר ומעבר לסנקציה הפלילית, שאתה לוקח, סוחב או גונב עגלה, יש כאן עניינים מוסריים ממדרגה ראשונה וכיו"ב".
עגלת סופר גזל השבת אבדה קבוצת ווטסאפ חסד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד