י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

דרמה מאחורי הקלעים: בגור דרשו לתקוף את בג"ץ - גדולי ישראל סירבו

עסקני השבת יזמו מכתב של כל גדולי ישראל לחיזוק שבת קודש וביקורים באתרים שומרי שבת. אלא שמאחורי הקלעים מתחוללת דרמה של ממש עם מסע לחצים וסבב פגישות בבתי גדולי ישראל • הפרטים המלאים בפרסום ראשון ב"בחדרי חרדים"

ליצמן במעונו של הגרי"ג אדלשטיין, היום, ומכתב הרבנים
ליצמן במעונו של הגרי"ג אדלשטיין, היום, ומכתב הרבנים



עסקני השבת, בהם הגאון רבי צבי אודסר, בשליחות ראש ישיבת פוניבז' הגאון רבי גרשון אדלשטיין, סבבו מאז חודש ניסן בבתי גדולי ישראל - כדי להחתימם על מכתב לחיזוק שמירת השבת, ובעיקר לעידוד אתרים שומרי שבת. להחתמות הצטרפו גם מזכירי מועצות גדולי התורה.

המכתב מגיע לנוכח התופעה שמתחזקת באחרונה בה אתרי נופש ובילוי מודיעים כי הם מפסיקים לחלל שבת, מתוך רצון לזכות בנתח השוק של הציבור החרדי - שהפך בשנים האחרונות משמעותי מאוד כלכלית לאתרים הפונים למשפחות וסומנו כמחללי שבת.

אלא שמאחורי הקלעים מתחוללת דרמה של ממש עם מסע לחצים וסבב פגישות בבתי גדולי ישראל. המכתב עצמו עם החתימות לא התפרסם עד כה, בשל הבקשה שהגיעה מחצר חסידות גור - ונתקלה בהתנגדות גדולי ישראל - לצרף אל המכתב גם אמירה בעניין החלטת בג"צ על המרכולים בתל אביב, ולתקוף את בג"צ. כך דווח בשבוע שעבר ב'לדעת'. סביב הבקשה הזו התקיימו דיונים בימים האחרונים.

גדולי ישראל: אין תועלת

ל'בחדרי חרדים' נודע כי חלק מגדולי ישראל לא תמכו ביוזמה לכרוך את הדברים זה בזה ולתקוף את שופטי בג"צ. לדבריהם, "לא תהיה בכך כל תועלת". בשל כך לא התווסף למכתב עניין בג"צ, אך מנגד, עיקרי הדברים במכתב פורסמו כבר ביום שישי האחרון ב'יתד נאמן'.

וכך נכתב בידיעה: "מרנן ורבנן גדולי התורה והחסידות שליט"א, מכל החוגים והעדות, יוצאים בקריאה נרגשת לעם מקדשי שביעי, להתחזק ולהתלכד במצווה נשגבה ונעלה זו של יקרת וקדושת שמירת השבת, לחזק ולהתחזק במעלתה וקיומה, ולעשות כל שבידינו להרבות קדושתה ושמירתה, למנוע את חילולה וחילול שם שמים, רח"ל.



(הידיעה ביתד נאמן ביום שישי האחרון)

"בביקור משלחת חברי ועדת הרבנים למען קדושת השבת בא"י, במעונם של מרנן גדולי ישראל שליט"א, עוררו מרנן ורבנן שליט"א, כי שבת קודש היא אות על היותינו עם סגולה מכל העמים, ועל כן בוודאי מוטל עלינו, ציבור היראים והחרדים לדבר ד', לעשות כל מה שבידינו למנוע חילול השבת וחילול השם, חלילה.

"מרנן גדולי ישראל שליט"א, ביקשו בקריאתם הקדושה לכלל מנהלי המוסדות לבנים ולבנות, ישיבות וסמינרים, וכן לכל מארגני מקומות נופש וקייטנות ולכל אשר יראת השם נוגעת בלבבו, להימנע מללכת לאתרים ומקומות מחללי שבת, על אף הטרחה והוצאות הנוספות הכרוכות בזה, ובוודאי גם אין לילך במקומות שהצניעות שם לא מסודרת כהלכתה".

המכתב נחשף

כעת אנו חושפים ב"בחדרי חרדים" את נוסח המכתב, שכאמור בשלב זה לא פורסם בשל התנגדות גדולי ישראל: "אל עם מקדשי שביעי. הנה שבת קודש היא אות על היותינו עם סגולה מכל העמים, ועל כן בוודאי מוטל עלינו החרדים לדבר השם לעשות כל מה שבידינו למנוע חילול השבת וחילול השם".

בהמשך נכתב: "ולכן אנו באים בזה בקריאה קדושה לכל מנהלי המוסדות לבנים ולבנות, ישיבות וסמינרים, וכן כל מארגני מקומות נופש וקייטנות, ולכל אשר יראת השם נוגעת בלבבו להימנע מללכת לאתרים ומקומות מחללי שבת, על אף הטרחה והוצאות הנוספות הכרוכות בזה.





"ויתרבה על ידי זה כבוד שמיים ובוודאי גם אין לילך במקומות שהצניעות שם לא מסודרת כהלכתה. בטוחים אנו שזכות השבת תעמוד לכל הנזהרים בשמירתה להתברך בברכות מרובות ולזכות לחיים טובים ומאושרים מדושני עונג ויהי רצון שנזכה בקרוב לביאת משיח צדקנו במהרה בימינו אמן ואמן".

כאמור, בעקבות התנגדות גדולי ישראל לכרוך במאבק גם נושא המרכולים בתל אביב, נכנס הערב שר הבריאות יעקב ליצמן למעונו של ראש ישיבת פוניבז', הגאון רבי גרשון אדלשטיין, כדי לנסות ולהביא לפרסום מכתב ה'קול קורא' - עם האמירה נגד בג"צ.

האם יצליח? מה תהיה הכרעת ראש הישיבה? ימים יגידו, בדמות ה'קול קורא' וניסוחו.

יצויין כי גם בעניין פרישת הנציגים החרדים ממועצת העיר תל-אביב, נתגלו בתחילה חילוקי דעות, ודווקא ב'סיעה המרכזית' של חסידי גור, להם נציג בעירייה - נפתלי לוברט, לא תמכו בפרישה מהקואליציה של חולדאי, אך בסופו של דבר הגיעו להסכמה וכולם פרשו.
גור שבת בגץ תל אביב הרב אדלשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד