י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

המאבק על הזכות להשתמש בשם חב"ד • מאחורי הקלעים

לאחר הצגת המיתוג החדש של חב"ד, נחשף: למשרד המשפטים הוגשה בקשה לרישום המילים 'חב"ד' ו'ליובאוויטש' כסימן רשום • דובר חב"ד הודף את הביקורת על המהלך

הרב יוסף יצחק אהרונוב לצד המיתוג החדש
הרב יוסף יצחק אהרונוב לצד המיתוג החדש



רק לפני שבוע ימים הוצג המיתוג החדש של חב"ד בכנס השלוחים בישראל, אבל מתברר שמתחת לפני השטח רוחש מאבק על הזכות להשתמש בשם חב"ד.

חסידות ממותגת: כך תראה חב"ד מהיום

לפני כחצי שנה הוגשה למחלקה לרישום סמלים מסחריים במשרד המשפטים בקשה לרישום המילים "חב"ד" ו"ליובאוויטש", כסימן רשום השייך ל'אגודת חסידי חב"ד' ול'צעירי אגודת חב"ד'. אלה שתי עמותות מרכזיות בחב"ד, ובראשן עומד הרב יוסף יצחק אהרונוב.

בקשת הרישום הוגשה לאור המצב שבו אנשים לא מורשים משתמשים בשם חב"ד, ולא אחת נאלצה חב"ד להסביר כי גורמים כאלה אינם פועלים בשם חב"ד ואינם מוסמכים לשאת את שם חב"ד.

אבל לא כולם בחב"ד אהבו את הרעיון. לטענת המבקרים, בעקבות הרישום - הבעלות הרשמית על המילים 'חב"ד' ו'ליובאוויטש' תהיה שייכת לגופים אלו, וכל אדם שיבקש להדפיס את המילה חב"ד או ליובאוויטש ולהשתמש בהם, לא יוכל לעשות זאת ללא אישור מפורש.

"נדהמתי לגלות את הפניות למשרד המשפטים"

הבוקר הגיש עורך הדין הרב יוסף בלוי, תושב שכונת נחלת הר חב"ד בקרית מלאכי, פניה דחופה למנהלת מחלקת סימני המסחר במשרד המשפטים, בבקשה לדחות על אתר את הפניה.

"למותר להאריך ולהסביר את משמעות המונח 'חב"ד' עבור מיליוני אנשים, יהודים ולא יהודים, בארץ ובכל רחבי העולם.

"הבקשה המונחת לפניכם אינה אלא ניסיון נואל של שתי עמותות להן יו"ר אחד, המנסה לנכס לעמותות את השם 'חב"ד' השייך לכלל חסידי חב"ד בעולם.

"הגבלת השימוש במילה חב"ד ומסירתה לידי קבוצה קטנה מכלל חסידי חב"ד... מאבדת את כוחה של החברה כולה ופוגעת ביכולת הפיקוח על שימוש הולם ומכובד של מילה זו".

עו"ד בלוי מסיים את מכתבו: "אין כל עילה לאשר בקשה זו, ולגרום בכך גניבת שם חב"ד מכלל חסידי חב"ד".

עו"ד בלוי אומר בשיחה עם 'בחדרי חרדים', כי מדובר בניסיון להשתלט בצורה מתוחכמת על חב"ד. "נדהמתי לגלות את הפניות למשרד המשפטים. זה מראה כי אין תום לב במהלך הזה של המיתוג. אין כאן מיתוג, אלא ניסיון השתלטות".

ממשרד המשפטים השיבו לו כי מכתבו הוכנס אל תיק הבקשה. ל'בחדרי חרדים' נודע, כי עלותה של כל בקשה כזו מסתכמת בעשרות אלפי שקלים.



"מרכיבי המיתוג אינם זקוקים לרישום"

דובר חב"ד, הרב מנחם ברוד, מסר בתגובה:

"תחילה חשוב להבהיר כי אין כל קשר בין בקשת הרישום של השם חב"ד כסימן רשום במשרד המשפטים, לבין המיתוג החדש שעליו הוכרז בכינוס השלוחים – מנהלי ופעילי בתי חב"ד בארץ. בקשת הרישום הוגשה כבר לפני חודשים רבים, בעקבות שימוש לא תקין שנעשה בשם חב"ד על ידי מתחזים שונים. לעומת זה, מרכיבי המיתוג אינם זקוקים לרישום, מכיוון שיש עליהם זכות יוצרים טבעית, והם מוגנים מעצם הווייתם.

"הטענה כאילו מטרת הרישום היא 'לנכס' את השם 'חב"ד' לעמותה אחת או שתיים – אין לה שחר. הרישום לא ישלול כמובן משום מוסד חב"די מורשה לשאת בגאון את שם חב"ד, אבל הוא בהחלט ימנע ממי שאינם מורשים להשתמש בשם חב"ד.

"יש לזכור כי כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש בעצמו הטיל סייגים על השימוש בשם חב"ד. כאשר גורם בלתי רשמי פרסם דברים בשם חב"ד באחד העיתונים בארץ, שלח הרבי איגרת בהולה לאגודת חסידי חב"ד והורה לה לשכור עורך דין מומחה כדי שידרוש התנצלות של העיתון ולהבטיח שהדבר לא יישנה.

"ב'זאת חנוכה' תשנ"א כתב הרבי כי 'תוקף והנהגת וענין אנ"ש שיחיו באה"ק הוא בידי אגודת חסידי חב"ד ובראשם (ועד) רבני חב"ד', ובכרכי אגרות הקודש של הרבי מופיעות אין ספור איגרות בנושא זה, שבהן הרבי הטיל אחריות ברורה וחד משמעית על אגודת חסידי חב"ד לשמש מעין אפוטרופוס על השם חב"ד ועל עניינה של חב"ד כתנועה.

"הרישום רק נועד לבסס את הוראות הרבי"

"לפיכך ברור כי הרישום הוא אינטרס של כל חסיד חב"ד ושל כל מוסד חב"די, והוא בא להגן על חסידי חב"ד ועל מוסדות חב"ד מצד אחד, ומן הצד האחר הדבר נועד למנוע את הונאת הציבור הרחב מפני מתחזים.

"וכי יעלה על הדעת לאפשר לתחנת מוניות להיקרא 'מוניות חב"ד', או לקבלן שיפוצים לקרוא לעצמו 'שיפוץ חב"ד' וכיו"ב?! האם יש לאפשר מצב שבו אדם בלתי מורשה מחליט לשכור חנות ולקרוא לה 'בית חב"ד', תוך השגת גבול ופגיעה בבית חב"ד הרשמי והמוסמך?

"רישום השם "חב"ד" כסימן-מסחרי רשום אינו פוגע בשום חסיד חב"ד באופן אישי וחברתי. הוא נועד להבטיח שלא יהיה ניתן לעשות שימוש מסחרי וייצוגי בשם חב"ד על ידי מי שאינו מורשה לכך. לעומת זאת, גוף שמורשה לשאת את שם חב"ד, ימשיך לשאת את שם חב"ד.

"חסידי חב"ד יודעים כי בשנים שקודם הסתלקותו הורה כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש לרשום בכל מקום ומקום את מוסדות חב"ד בדרך חוקית. הרבי גם עשה פעולות ונתן הוראות כדי להבטיח את ההתנהלות המסודרת של מוסדות חב"ד, בדרך שתמנע השגת גבול ואי סדרים.

"כאן בארץ ביצר הרבי את מעמדה של אגודת-חסידי-חב"ד כמוסד העליון המתאם בין כל מוסדות חב"ד והמוסמך לייצגם. כמו-כן מינה הרבי את צעירי-אגודת-חב"ד לגוף העליון שתחתיו פועלים בתי-חב"ד. כל מי שרצה להקים מוסד חב"די הופנה על-ידי הרבי לאגודת-חסידי-חב"ד, ומי שרצה לפתוח בית-חב"ד הוכפף למרותה של צעירי-אגודת-חב"ד.

"הרישום רק נועד לבסס את הוראות הרבי, ולתת בידי המוסדות הראשיים כלים חוקיים כדי להבטיח את הסדרים שהרבי קבע. מי שמערער על כך, מערער למעשה על הוראותיו הברורות והמפורשות של הרבי, וכמובן שאדם הפועל נגד רצונו הברור של הרבי אינו ראוי להיקרא חסיד חב"ד.

"לצערנו יש מי שרוצים באנרכיה ובהרס המוסדות המרכזיים שהרבי הקים. הם ממרים את החלטות בית-דין רבני חב"ד ופועלים לערעור סמכותו. הם שנזעקו כביכול 'להגן' על חב"ד, בשעה שכל מטרתם ליצור תוהו ובוהו ולהרוס את כל המבנה שהרבי בנה וביסס. חב"ד כבר גברה על גורמים רבים שניסו לפגוע בה, ותעמוד גם נגד מעשי החבלה של האנשים האלה".
















תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 45 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד