י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מסר מפרשת גלנט? לברוח מהשקר • טורו של חברון

במשך עשרות שנים, הוא הזיע וטיפס מדרגה אחר מדרגה. הוא הגיע לפסגת ההר וקיבל את תפקיד הרמטכ"ל, אך בעוון סילוף אמת ייאלץ כנראה לוותר • ואיך זה קשור לשמירה על כושר?

מסר מפרשת גלנט? לברוח מהשקר • טורו של חברון



הפעילות הגופנית נודעה מאז ומעולם כאמצעי המומלץ ביותר לשמירה על בריאות גוף תקינה. אינספור מעלות טובות נכרכו סביב חשיבותה. האנשים העוסקים בה בצורה קבועה מצהירים כי באורח פלא לחץ דמם התייצב ומשקל גופם ירד. דווח גם על ערנות יתר, פעילות משגשגת של המוח, יציבות ברמת הסוכר בדם, מצב רוח מרומם - ומעלות רבות וטובות שהיריעה תקצר מלהכיל.

אך אליה וקוץ בה: ככל שמרבים הרופאים והמתעמלים הקבועים להפליג בשבחה של הפעילות הגופנית הסדירה, כך מספר האנשים העוסקים בה בקביעות, הולך ופוחת.

מסקר כלל עולמי שהתפרסם בחודש האחרון עולה, כי רק 2 אחוזים מהאוכלוסייה עוסקים בפעילות גופנית על בסיס קבוע ויומיומי, על אף שאין אדם שאינו מודע לכך כי הדבר יעזור לו לשפר את מצב בריאותו.

הטרדות במלחמת הקיום היומיומית, העיסוק הבלתי נלאה בבית, במשפחה ובעבודה - כל אלה מספקים לנו את כל הסיבות הטובות שבעולם לשקוע ברביצה על הכורסא ולוותר על מסלולי הליכה מייגעים. זאת, למרות שאנחנו מודעים לכך כי פעילות גופנית - ולו כעשרים דקות ביום - רק תיטיב עמנו.

במחקר האחרון, יש חצי נחמה: הקושי מסתמן רק בתחילת הדרך, וככל שנוקפים הימים וגוף האדם מתרגל לפעילות הקבועה, כך דמו ומוחו מתמכרים אליה יותר ויותר, עד כדי מצב שבו האדם לא יכול לעבור יום אחד ללא הפעילות הגופנית.

'מתעמלים מכורים' העידו, כי אינם יוצאים לחופשה של יותר מיומיים אם לא נוכחו לדעת כי במקום חופשתם יעמדו לרשותם התנאים המתאימים לפעילותם הקבועה.

הבה נתרגל ביחד

בשבועות האחרונים פוקדת סערה עזה את הפוליטיקה הישראלית: הרמטכ"ל המיועד, שהוכרז על-ידי הממשלה כמתאים ביותר למעמד הרם ואמור היה להיכנס לתפקידו באמצע החודש האזרחי, נתפס בשקר.

על-פי תמונת המצב בעת כתיבת שורות אלה, היועץ המשפטי לממשלה יורה לגלנט לוותר על התפקיד.

גורם צבאי בכיר הסביר: "אדם שלא אמר אמת, אינו ראוי לשמש בתפקיד הרמטכ"ל".

אמירת אמת - כמוה כקושי הכרוך בפעילות גופנית סדירה.

ככל שספרי המוסר הפליגו בשבחה של מידה זו, ככל שאנחנו יודעים כמה טוב היא גורמת לאומרה ולסביבתו, ככל שאנחנו בטוחים כי אדם שמקפיד לומר את האמת רק טוב וברכה ייראה, אנו מעדיפים לשקוע בכורסת השקר ולא לעשות אפילו את המאמץ המינימאלי ולדייק בהבל פינו.

אמירת אמת, כפי שהמחקרים והמתעמלים הקבועים העידו, ככל שתדבק בה יותר ותקפיד עליה הקפדה יתרה בכל רגע - כך נשמתך וגופך יתמכרו לאמת ואף לא תהיה מסוגל לסלף ולעוות מציאות כי רק האמת תעמוד בראש מעניותיך.

אין אדם מתוכנו שלא חטא מימיו באמירת שקר, בדיוק כפי שאין אדם מהיקום שלא בטוח ויודע שדרך האמת היא הבחירה הנכונה והטובה.

גם אנוכי הקטן חטאתי לא מעט. בפגישות עסקיות נהג יצרי להסיתני בכדי לנפח את היקף עסקיי. אומנם הצלחתי ליצור רושם עז על בן שיחי והתבשמתי מזמן שאול על ידי בניית רושם מנופח, אך ביום שהאמת נחשפת, אתה הופך מאיש עסקים ממוצע ומצליח לאיש קטן קומה ושקרן שעדיף לא לטוות עימו קשרי מסחר. לעומת זאת, כאשר אדם מציג עובדות כהווייתן, גם אם הן לא מרשימות, הוא מתגלה כאיש אמת שכדאי ונכון לעבוד איתו.

בדיוק כפי שעל הצלחות אנחנו יודעים להכריז ולספר, גם על כישלונות אסור לנו לשקר.

ברם, מאז שקיבלתי על עצמי לומר את האמת ורק אותה, גם אם בהתחלה זה לא היה תמיד נעים או מרשים, הרי שהיום אפשר לומר כי אמירת אמת מבחינתי היא הנאה צרופה ולא אילוץ מתפתל.

דווקא בימים אלו, בהם נחשפנו למעשייה מצערת בה אדם שבמשך עשרות שנים הזיע וטיפס מדרגה אחר מדרגה ולאחר עמל רב וכישורים מפליגים הצליח להגיע לפסגת ההר וקיבל את תפקיד הרמטכ"ל, אך בעוון סילוף אמת נאלץ לוותר על המעמד.

בעת הזו חשבתי שמא זה הזמן לעורר ולהתעורר, ללמוד וללמד.

בואו 'נתרגל' ביחד אמירת אמת. נתחיל להתאמן, בדיוק כמו פעילות גופנית: בהתחלה זה קשה, אך ככל שיחלוף הזמן נראה כמה טוב זה עושה לנו ולא נוותר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד