י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הפיכה שלטונית במצרים? "הכל אחיזת עיניים" • ראיון

ד"ר גיא בכור, ששידר פסימיות בנוגע להפיכה שלטונית, לא חוזר בו • "דמוקרטיה? מובארק התפטר, אך 'שלטון מובארק' שולט ביתר עוז" • "העם המצרי יחזור בקרוב לכיכרות"

הפיכה שלטונית במצרים? "הכל אחיזת עיניים" • ראיון

הפיכת השלטון במצרים, הותירה את מנהיגי העולם עם פה פעור.

גם בעת המהומות שהתרחשו בשבועות האחרונים, אף אחד מהם לא האמין כי מנהיג בסדר גודל של מובארק, שאחז בשרביט השלטון במשך שלושה עשורים, יודיע אי-פעם על התפטרותו.

ימים ספורים חלפו מאז התרוצץ ד"ר גיא בכור, ראש חטיבת המזה"ת במרכז הבינתחומי הרצליה, ועמית מחקר של אוניברסיטת הרווארד, בין אולפני הטלווזיה השונים והסביר מדוע ההפיכה לא תתממש אף פעם בצורה מלאה.

כעת, אחרי שהצבא המצרי נטל את מושכות השלטון לידיו, טוען ד"ר בכור בראיון נוסף ל'בחדרי חרדים', כי המהלך שהתרחש במצרים רק מחזק את דבריו.

"הבעתי את דעתי שהמשטר של מובארק לא ייפול והוא אכן לא נפל", פותח בכור. "האנשים שעומדים בראש השלטון הם אותם אנשים. אז הקריבו את מובארק כי ארה"ב כפתה עליהם, אבל זה לא אומר שההפיכה הושלמה. המצב רחוק מכך. הכל אחיזת עיניים.

"מדובר בממסד צבאי של מיליוני אנשים, שלא יתנו למעמד שלהם להיפגע".

• במה זה מתבטא?

"הם לא מוכנים לבטל את מצב החירום במדינה, לשחרר את האסירים או לבטל פסקי דין מהשנים האחרונות, כי כל זה פוגע במעמדם. היום דווח כי הצבא פיזר את בתי הפרלמנט ואישר את החוקה, כי זה לא פוגע במעמדם.

"כל זה נעשה בגלל הלחצים מארה"ב. שר ההגנה האמריקני התקשר חמש פעמים לשר ההגנה המצרי כדי לדרוש ממנו שהצבא המצרי ידיח את מובארק, ובשביל לשמור על מעמדם כצבא מצרים הם עשו זאת.

"המצב הנוכחי עלול שלא לספק את המפגינים. אני חושב שהעם יחזור לכיכרות כבר בימים הקרובים כי בשלב מסוים יבינו המפגינים שזה שלטון כמו של מובארק, אך בלעדיו".

לסיום אומר בכור, כי הוא לא מבין "איך אפשר לדבר על דמוקרטיה? מובארק אמנם התפטר מתפקידו, אבל הצבא שלו ממשיך לשלוט ביתר עוז".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד