י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

החסד של האבא הביא את המיליון לבן • טור מיוחד

שותפות בין שני חברים שאמורה הייתה להניב רווח נאה של מיליון ש"ח, התפרקה לאחר גירושי אחד השותפים • אז איך הצליח מעשה חסד של האבא להציל את הבן מהכלא?

החסד של האבא הביא את המיליון לבן  • טור מיוחד



אומנות הכתיבה נחלקה לשני אופנים.

הראשון, בו מתאר הכותב רק את אשר שמע מאנשים שנכחו באותו מקום והשני, בו מתאר הכותב את אשר ראה במו עיניו. בשני המקרים נדרש הכותב לאחוז באמנות הכתיבה, אך אינו דומה הכתיבה המבוססת על שמיעה, לחדוות היצירה שאופפת אותו בשעה שמביא לקוראיו את אשר ראה וחזה במו עיניו.

סיפורים רבים זכיתי להביא בפניכם במהלך השנים שחלפו, חלקם אומתו על ידי ראשי הקהילה שבתוכה התרחשה המעשייה, חלקם אומתו על ידי קרובי משפחתו של האיש שעימו התרחשה המעשייה וחלקם אומתו באופן אישי על ידי מול בעל המעשה בכלי ראשון.

אין דומות אצבעותיי המתופפות על המקלדת בשעה שאני מנסה להביא בפני קוראיי סיפור שאומת על ידי קרובי משפחה, לחדוות האמנות והמעוף בשעה שאני מעלה על הכתב סיפור ששמעתי מפיו של בעל המעשה ממש כששמו המלא, כתובתו ומספר הטלפון שלו נמצאים באמתחתי.

פגשתי אותו השבוע, אברך בתחילת שנות השלושים לחייו, הוא ישב וסעד את ליבו בלובי הקפיטריה שבבית החולים "מעיני הישועה", אני, סובבתי באולם הגדול, תוך כדי סידור השולחנות והכיסאות. הוא קם ממקומו, ניגש לעברי ולאחר שוידא עימי כי אני האיש אותו הוא מחפש, הוא ביקש בנימוס כמה דקות מזמני.

דוד, בעל המעשה, לקח אותי כמה שנים אחורה. הוא היה אברך כולל, כשלפתע מוחו החריף הגה רעיון עסקי מבריק, לצורך העסקה היה צריך לגייס חצי מליון שקל כשהתוצאה אמורה להניב רווח של מליון שקל.

לאחר גיוס כספים שהועידו מחותנו והוריו לקניית דירה, הלוואות מחברים ומכרים, הצליח לגייס 250 אלף שקלים. בלית ברירה החליט האברך לשתף את חברו לספסל הלימודים, יהונתן, ברזי העסקה, וביקש ממנו להביא את יתרת הסכום. החבר התלהב, ניסה אף הוא את כוחו בכה ובכה, והצליח לגייס 250 אלף ₪.

שניהם ידעו כי הרווח לא יגיע ביום אחד, אך הם היו בטוחים כי בסופו של תהליך יכפילו את סכום ההשקעה.

הבית התפרק, והשותפות הסתבכה

אלא שאז העניינים התחילו להסתבך, יהונתן, השותף, פירק את ביתו, והשותפות שהייתה רשומה על שם רעייתו, המשיכה להתנהל דרך האשה הגרושה. לאחר תקופה קצרה, הבחין דוד כי השותפה החדשה מתעלמת מקיומו, ולאחר בירור נודע לו כי בעצת קרובי משפחתה החליטה האישה כי עליו להחזיר לה לאלתר את כספי ההשקעה בתוספת הרווח שאמור היה להניב.

כל הסבריו כי התשואה עדיין לא הגיע ואין לו דרך לסיים את השותפות, נפלו על אוזניים ערלות תוך איום מפורש מצידה כי באם לא ימלא אחר דרישותיה היא תדווח לשלטונות האוצר על פרטי העסקה תוך עיוות המציאות. האיום היה ברור: באם האשה תלך לשלטונות, דוד ייאלץ לשבת תקופה לא קצרה בכלא.

ומאיומים לביצועים. דוד החל לקבל לביתו מכתבים משלטונות האוצר בו הואשם כי העסקה הנמצאת בתהליך אינה חוקית והוחלו לפתוח כנגדו בחקירה גלויה כשבסופה יאלץ לשלם קנס גבוה ועונש מאסר בפועל.

הוא לא ידע נפשו מצער, אב צעיר לשלושה פעוטות בביתו ובהמתנה לשמחה נוספת, מוצא עצמו מואשם בעבירות פליליות, חקירות משטרה וחשש לכתב אישום. כל העסקנים בהם נועץ, משכו כתפיהם והודיעו לו כי נבצר מהם לסייע לו.

לאחר עבודת תחקיר מקיפה שערך התברר לו כי המפתח לגורלו נמצא בידיו של פקיד בכיר, ראש מחלקה במשרד האוצר שתיקו נמצא על שולחנו והוא- הוא אמור להחליט על גובה הקנס הכספי שיושת עליו, ובידו ההחלטה האם להגיש כתב אישום אם לאו.

בצר לו ובנקיטת צעד אחרון של "אין לי מה להפסיד" החליט דוד לעשות מעשה: לעלות לירושלים למשרד האוצר, בליווי רעייתו ושלושת ילדיו ולהתחנן על נפשו.

החליט ועשה. בבוקר אחד התייצב האברך עם רעייתו ושלושת ילדיו בפתח הבניין וביקש להיפגש עם
האיש, דרך חתחתים ותחקורים פתלתלים עבר בדרכו, אך נחישותו הרבה לפגוש את הפקיד פנים מול פנים, הגיעה לסיומה הטוב, ולאחר כארבע שעות המתנה הורשה להיכנס ללשכתו המפוארת של הפקיד הבכיר שבסמכותו הבלעדית לחרוץ את דינו לטוב או לרע.

"אביך הציל את חיי"

לאחר כמה מילות נימוס ולאחר שהציג את שמו המלא בפני "רם הדרג", נשאל בקול רך האם יש לו קשר עם "פלוני אלמוני מהעיר אלמונית". דוד, מופתע מעט, השיב, כי האיש הוא אביו.

"האם אביך כיהן כחבר מועצה בעיר אלמונית" שאל שוב הפקיד בקול נינוח וידידותי, לאחר שדוד השיב שוב בחיוב, קם הפקיד מכורסתו העמוקה, ניגש לעבר האברך הרועד, הושיט שני זרועות על כתפיו וחבקו ארוכות תוך שהוא ממלמל "אביך הציל את חיי, אני חב לו את כל חיי, מה אתה רוצה? כל שתבקש תקבל".

לאחר התאוששות מההלם שפקד את שני האישים, סיפר "הדרג הבכיר" כי בהיותו איש צעיר לימים הסתבך עם רשויות המס, על כתפיו הצעירים רבץ מתן כופר של סכומי עתק ומאסר בפועל "יום אחד" מספר הפקיד בהתרגשות "בעודי מיואש ובסתר ליבי מקוננות מחשבות אבדון, הגעתי לביתו של אביך שהיה חבר מועצה בעיר מגוריי ועסקן מקושר בקנה מידה, התחננתי לעזרה ואף איימתי כי אם מהבית הזה לא תגיע הישועה, אקפוץ מהחלון הדירה ואשים קץ לחיי, ימים ולילות הקדיש אביך לפתרון הבעיה שלי אל אף שכמעט ולא הכירני ולבסוף- בעקבות קשריו הענפים עם הרשויות הצליח לסיים את הסתבכותי בקנס כספח פעוט וכול התיקים הפליליים נסגרו"

האיש השתתק מעט ואח"כ הוסיף "בזכותו אני חי והנה הגיע השעה כרגע לשלם לו, מה שתגיד ומה שתבקש אני כאן לשירותך"

לאחר כשעה יצא דוד עם משפחתו מהבניין, כשהוא מברך "ברוך שעשה לי נס במקום הזה" נפעם ונרגש בדיוק כפי שיצא פקיד "רם הדרג" מבית אביו לפני כשלושים שנה- קנס כספי פעוט וזניח והוראה החתומה על ידי הפקיד הבכיר, על ביטול כתב האישום וסגירת כל התיקים שעומדים נגדו.

שלח לחמך? טובה תחת טובה? גלגל חוזר בעולם? תגידו מה שתגידו, אני עדיין לא מעכל!

טורו של חברון גרנביץ' מופיע ברשת "קו עיתונות" ובאתר "בחדרי חרדים"

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד