י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

ומי יכהן כמנכ"ל בתי הדין הרבניים? המנכ"ל הנוכחי

לאחר מסע לחצים ובחישות פוליטיות נבחר המנכ"ל הקבוע של בתי הדין הרבניים: הגר"ש דיכובסקי, המנכ"ל הזמני • שרי רוט עם כל הפרטים מאחורי הקלעים

הגר"ש דיכובסקי עם הגר"ש עמאר. צילום: יעקב כהן
הגר"ש דיכובסקי עם הגר"ש עמאר. צילום: יעקב כהן



הוועדה למינוי הדיינים התכנסה הערב (ג') בלשכתו של שר המשפטים, יעקב נאמן, ואישרה את מינויו של הגר"ש דיכובסקי לתפקיד מנכ"ל בתי הדין הרבניים.

הרב דיכובסקי פרש מתפקידו כדיין בבית הדין הגדול בירושלים לפני כשנתיים, עקב גילו.

מנכ"ל בתי הדין הרבניים, הרב אליהו בן דהן, סיים את תפקידו לאחר כעשרים שנה. אחריו מונה הגר"ש דוכובסקי באופן זמני, והערב אושר תפקידו כקבוע.

הזזתו של בן דהן מהתפקיד עוררה תרעומת רבה בחוגים הד"לים, שחששו מפני מועמד 'חרדי מדי'. רבים חששו מפני דילים שונים הנרקמים ברקע.

בסופו של דבר הצביעו כל חברי הוועדה בעד ההחלטה, "לאחר שהתברר כי כל הספקולציות על דילים שונים הם עורבא פרח", כפי שהתבטא אז ח"כ עתניאל שנלר מ'קדימה'.

בארגון רבני 'צהר' מיהרו לדרוש משר המשפטים לעמוד בהבטחתו לבל יהיה המינוי החדש 'פוליטי'.

מחוץ למשרד המשפטים עמדו באותו יום חברות מארגון 'מבוי סתום' וחברים בתנועת 'נאמני תורה ועבודה' והפגינו בדרישה למנות דיינים שלא על פי "דילים פוליטיים".

"עמדנו כאן היום כדי לדרוש מחברי הוועדה, לשים בצד את החלוקה המפלגתית ואת הדילים הפוליטיים ובזמן שהם ממנים דיינים להעמיד לנגד עיניהם את האינטרס של כלל הציבור", אמרה מנכ"לית 'מבוי סתום', עו"ד בתיה כהנא דרור.

"כתפיים רחבות"

אל מול הקונספירציות השונות עמד שר המשפטים איתן בדעתו, כי סיום כהונתו של בן דהן התחייב כחלק ממדיניות ממשלתית כוללת להגביל את משך כהונתם של בכירים בשירות הציבורי.

עם זאת עשה השר נאמן הכול כדי להוכיח קבל עם וארגונים, כי אכן המועמד החדש אינו חלק מדיל פוליטי כזה או אחר, והתנגד לכל הצעה של מועמד, שהיה לו קשר כזה או אחר לתנועה כלשהי, ובעיקר לתנועת ש"ס.

כך נפסלה מועמדותם של הרב דני אדרי, בוגר כולל 'יחווה דעה' ומי שמתפלל במניין של הגר"ע וקשור עמו, מועמדותו של הרב בנימין אטיאס, דיין בבית הדין הרבני בתל-אביב ומועמדותם של עוד רבים וטובים.

אם בתחילה חשב נאמן למנות לתפקיד את הרב ישראל וייס, הרב הצבאי הראשי לשעבר ומי שנמנה על החוגים הדתיים לאומיים, הרי שהצורך לקבל את הסכמתו של הגר"ש עמאר למינוי הביא לכך שהיה עליו לתמוך במועמד כזה, שיהיה מוסכם על שניהם.

בחוגים החרדיים יש גם מי שאינם מברכים על המינוי, שכן פסיקותיו של הרב דיכובסקי לא תמיד נעמו לגורמים חרדיים שונים.

כך הגיעו שני הצדדים לתמיכה במועמדותו של הרב דיכובסקי, הנחשב כדיין בכיר וככזה שמאחורי פסיקותיו עומדות 'כתפיים רחבות'.

נזכיר כי בעבר אף הוצע לו לשמש כשופט בבית המשפט העליון, והתפקיד לא יצא לפועל בשל סירובו להיענות להצעה.

התוצאה: התפקיד שהחל כתפקיד זמני של כחודש ימים בלבד, הוארך שוב ושוב, עד כי הערב הוא נקבע לפרק זמן כמעט בלתי מוגבל.

בג"צ לא יתערב

ברקע עומד בג"ץ, שעתיד לדון בעתירות שונות של ארגוני הנשים, אך הסבירות היא שכאשר עומד מינוי קבוע, בכיר ונחשב בראש המערכת, בג"ץ לא יתערב בכך.

יתכן, ולקראת הבחירות הבאות, שייערכו בעוד מספר שנים עם פרישתו של הרב דיכובסקי, יחילו השופטים שינויים כאלו ואחרים לבחירת שופטים, יתכן ויהיו אלו כללים שיסללו את הדרך לבחירת מנכ"לית אישה, לראשונה בתולדות בתי הדין הרבניים.
קודם לאישור המינוי הקבוע ניסו ארגוני נשים לפנות לבית המשפט העליון ולמנוע את ההחלטה. אלא שהשופט עוזי פוגלמן סירב לדרישתן להוציא צו הביניים נגד מינוי מנהל לבתי הדין הרבניים.

ארגוני הנשים טענו כי על בחירת המנכ"ל החדש להמתין להכרעה בעתירתן הדורשת מינוי אישה לתפקיד.

השופט פוגלמן הסתמך על דבריו של שר המשפטים לבית המשפט ואשר על פיהם "אם יוחלט על מינוי מנהל חדש קבוע לבתי הדין הרבניים, יובהר בהחלטה שתתקבל – וכן יובהר למועמד שייבחר – אודות היותה של העתירה הנוכחית תלויה ועומדת, וכן כי סופיות המינוי מותנית בדחייתה או במחיקתה של העתירה הנוכחית".

מה שהופך, מחד, את המינוי החדש לספק זמני ספק קבוע, תלוי בהכרעת בג"ץ. אך הסבירות היא כי המינוי יהיה קבוע, וכי בג"ץ לא יתערב בעניין.

"הצהרה זו" של שר המשפטים, פסק השופט פוגלמן, "מבטיחה את היכולת ליתן סעד אפקטיבי בעתירה זו, אם יימצא כי קיימת עילה לכך".



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד