י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

גם הח"כים רוצים למנות שופטים: "נשיא העליון ייבחר בכנסת"

ההערכה היא ששרת המשפטים איילת שקד תתמוך בהצעת החוק של ח"כ קיש על רקע המחלוקת בינה לנשיאת העליון, מרים נאור, המבקשת לבחור בשופטת אסתר חיות כמחליפתה

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90



יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יואב קיש (ליכוד) הגיש היום (ה') הצעת חוק לתיקון והסדרת הליך בחירת נשיא בית המשפט העליון. הצעתו של קיש הוגשה בעיצומו של משבר שפרץ בעניין בין נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, המבקשת לבחור בשופטת אסתר חיות כמחליפתה, לבין שרת המשפטים איילת שקד, המבקשת לקיים תחילה דיון עקרוני בסוגייה.

שקד לא מסרה את עמדתה להצעת החוק, אבל בכנסת מעריכים כי היא לא תתנגד לה. ממלא מקום יו"ר ועדת השרים לחקיקה שר התיירות, יריב לוין, הודיע שיתמוך בהצעת החוק של קיש.

קיש אמר כי "למעשה ההליך כיום אינו מוסדר בחוק באופן מובנה ומסמיך את הועדה לבחירת שופטים למנות נשיא חדש. הוועדה, הלכה למעשה, איננה מפעילה שיקול דעת בשאלת מינויים אלו, אלא ממנה באופן אוטומטי את הנשיא לפי ותק הכהונה על כס השיפוט בבית המשפט העליון (שיטת הסניוריטי).

הליך זה פגום במידה מסוימת מאחר שהדין מחייב הפעלת שיקול דעת ובחינת התאמה לתפקיד ולא קיים בהכרח קשר בין ותק לבין התאמה. יש לציין כי במדינות שונות בעולם נשיא בית המשפט העליון נבחר בהליך דמוקרטי מסודר על ידי בית הנבחרים. בימים בהם אמון הציבור במערכת המשפט בכלל, ובפרט בבית המשפט העליון נפגע באופן משמעותי, ראוי כי הנשיא יבחר בהליך דמוקרטי ומסודר".

ח"כ קיש הוסיף כי "הליך בחירת נשיא בית המשפט העליון כיום פגום מאחר והופך את הוועדה לבחירת שופטים לחותמת גומי על פי שיטת הסניוריטי. מטרידה אותי העובדה שהשיטה הזו פוסלת הפעלת שיקול דעת בעיקר כשמדובר במינוי תפקיד כל כך חשוב. אם כנסת ישראל יכולה לבחור מבקר מדינה ונשיא מדינה, היא יכולה גם לבחור את נשיא בית המשפט העליון".
מינוי שופטים יואב קיש מרים נאור איילת שקד אסתר חיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד