ט' ניסן התשפ"ד
17.04.2024

ההתייצבות בלשכת הגיוס לקבלת דיחוי: דעת הרבי מ'תולדות אהרן'

על רקע הטענות כי אין להתייצב בלשכת הגיוס, נחשף קטע מעניין בנושא מצוואתו של האדמו"ר מ'תולדות אהרן' זצ"ל, ובו כותב האדמו"ר כי על אף שבני החסידות נוהגים להתייצב בלשכת הגיוס לקבלת פטור, אם יהיה צורך יתייצבו החסידים גם לקבלת דיחוי

לשכת הגיוס בתל השומר. צילום: קובי הר צבי
לשכת הגיוס בתל השומר. צילום: קובי הר צבי



ההתייצבות בלשכת הגיוס - דעת האדמו"ר מ'תולדות אהרן' זצ"ל: על רקע הטענות כי אין להתייצב בלשכת הגיוס, נחשף קטע מעניין בנושא מצוואתו של האדמו"ר מ'תולדות אהרן' זצ"ל, ובו נכתב כי על אף שבני החסידות נוהגים להתייצב בלשכת הגיוס לקבלת פטור, אם יהיה צורך, כותב האדמו"ר, הרי שהוא מורה להתייצב גם לקבלת דיחוי.

הרעיון של אי התייצבות כלל בלשכות הגיוס אינו חדש, כבר בראשית ימיה של המדינה טענו אנשי נטורי קרתא כי ההסדר של ועד הישיבות עם הצבא יש בו הסכמה למרידה באומות של המדינה וכו', במודעה שפירסמו באותם ימים אנשי "נטורי קרתא" נכתב: "אבל בני הישיבות בעוה"ר, לא כן עשו. אלא שמחו בהמציאה שהמציאו להם המלחכי פינכי של המשתלטים הכופרים: כי בן ישיבה, אחרי שיתיצב בתור חיל של הצבא הציוני, להרים יד בתורה"ק, יחונן. ויתנו לו פטור בתור בן ישיבה". ומשום כך במשך השנים העדיפו להשיג פטור על רקע רפואי.

איש נטורי קרתא הנודע לייבלה וייספיש אף נעצר ונכלא ל-3 חודשים בגין כך שלא התייצב באותם שנים לרישום בצבא.

למרות זאת, כפי שנחשף בדבריו של הרב שלמה יהודה הירש שפורסמו ב'בחדרי חרדים', כבר בשנת תשכ"ז נסע הרב הירש לחו"ל וקיבל אישור מהצבא לצאת לזמן מוגבל (הגבלה שקיימת עד היום - הגבלה הקיימת רק על מקבלי דיחויים, מה שמלמד שכחסיד סאטמר, היה במעמד של "דיחוי" ולא פטור. הרב הירש מספר שנכנס עם קוויטל לאדמו"ר וסיפר לו שקיבל אישור לצאת לכמה שבועות לחו"ל ודן עמו על שאלת ההתייצבות ועל ההתנהלות מול הצבא. "הוא שאל אותי אם בכוונתי לחזור, עניתי לו שכן", הוא מספר "האדמו"ר זצ"ל השיב לי בלשון קדשו "מען דארף נישט טשעפענען מיט זיי", כלומר לא להתגרות בהם ולחזור ולא להישאר בחו"ל יותר ממה שהתירו, והוסיף "אם ראית רשע שהשעה משחקת לו אל תתגרה בו".



הרבי מצילום: הרבי מ
הרבי מ'תולדות אהרן' זצל


בשנת תשל"ד החליט הצבא על עריכת בדיקות חוזרות לכל בעלי פטור על רקע רפואי, משום שעלו טענות על הענקה של פטור כזה שלא כראוי, מה שהביא את העדה החרדית למחאות גדולות על "גיוס בני ישיבות".

במסמך שאנו חושפים עתה מתברר כי האדמו"ר מתולדות אהרן זצ"ל בעל ה'דברי אמונה' ואביהם של האדמו"רים מ'תולדות אברהם יצחק' ו'תולדות אהרן' חשש מאוד מהמשך הגישה שמעדיפה "פטור" על פני דיחוי, ובצוואתו בה ערך בפרוטרוט את הנהגת החסידות אחר מותו, ראה צורך לנכון להורות לבני עדתו שבאם יהיה צורך כזה, יקחו דיחוי כנדרש ולא יעדיפו פטור, שיש בו בעיות. (כמובן שאי הסדרת מעמד בצבא כלל לא היה אופציה).



צוואת האדמו"ר מ'תולדות אהרן' זצ"ל

יצויין כי בתקופה האחרונה הגיש מבקר המדינה את דו"ח המבקר ובו נתונים לפיהם הציבור החרדי מקבל "פטורים" פי 3 מכלל הציבור מה שמעלה חשש לקבלת פטורים שלא כדין, מה שהביא ביקורת קשה על הצבא ומעורר חשש באשר להמשך הסדר זה.

כפי שצויין אי הסדרה של המעמד בכלל, לא פטור ולא דיחוי מעוררת תמיהות קשות אודות הבעיות החוקיות בהן מסתבכים אותם בחורים צעירים העושים מעשיהם לעיתים בבלי דעת וללא ידיעת הוריהם.
התייצבות תולדות אהרן דברי אמונה גיוס ועד הישיבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד