י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

אין כלא: נאשמי פרשת הרב הבלין יצאו בזול

בהסדר טיעון מקל יצאו הנאשמים בפרשת הרב הבלין בעונשים קלים וללא קנס כספי. עורך דינו של הרב הבלין: "רחמיו נכמרו"

צילום: יעקב לדרמן
צילום: יעקב לדרמן



הנאשמים בהתנכלות להרב הבלין בקרית גת, על רקע הסכם חב"ד וצה"ל, יצאו בעונש קל.

כפי שפורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים', הנאשמים הגיעו להסדר טיעון, לפיו תוקן כתב האישום אך לא הוסכם על עונש מוגדר, השופט החליט להקל מאוד עימם והטיל עליהם מאסר על תנאי בלבד ללא עבודות שירות - בניגוד לעמדת הפרקליטות.

במסגרת הסדר הטיעון, הנאשמים הודו בכתב אישום מתוקן, בעבירות של התקהלות אסורה, השגת גבול ופגיעה בפרטיות - אולם זוכו מעבירות של תקיפה, איומים, העלבת עובד ציבור, קשירת קשר לפשע ולעוון וכן הפרעה לשוטר.

על הנאשם המרכזי שלמה זלמן ויספיש (30), השופט חיים נחמיאס מבית משפט השלום באשקלון הסתפק בימי מעצרו, שלושה חודשים ו-20 ימים, והטיל עליו מאסר על תנאי של חצי שנה באם יעבור שוב על אותן עבירות בשלוש השנים הקרובות.

על השניים האחרים, יהודה לייב זילברברג (29) ומנחם מנדל ראובן טעפ (27) השופט הטיל ארבעה חודשי מאסר על תנאי במידה ויעברו שוב על אותן עבירות בשלוש השנים הבאות. על כל השלושה, הוטלו גם התחייבויות כספיות במידה ויעברו שוב על העבירות.

בפרקליטות מחוז דרום שבקשתם לריצוי מאסר בפועל לא מולאה, אומרים ל'בחדרי חרדים' כי ילמדו את גזר הדין, "נשקול את צעדינו, האם לערער או לא".

לאחר גזר הדין, השופט נחמיאס אמר כי התלבט אם אין מקום לקנוס הנאשמים בקנס כספי ובפיצויים להרב משה הבלין ורעייתו. "התלבטתי, שכן מצד אחד ראוי היה לעשות כן, רכיב קנס משמעותי הוא ומכה בכיסו של הנאשם - ואולם במקרה דנן בהתחשב בעובדה שהמדובר בנאשמים בעלי משפחות, שאינם עובדים ומתפרנסים למעשה מלימודיהם בכוללים, סברתי שאין לפגוע בזו הפעם בעקיפין בבני ביתם ובני משפחותיהם שלא חטאו ולא פשעו, הוא הדין לגבי סכום הפיצוי".

השופט הוסיף שאין לו ספק שהרב הבלין ורעייתו נפגעו מהתנהגותם של הנאשמים כלפיהם, "יחד עם זאת, לא נטען בפני בצורה ברורה שיעור הפיצויים הראוי להיפסק במקרה דנן לטובתם, גם בראי דברים שנטענו בתיק זה, אני מחליט להימנע מלחייב הנאשמים בפיצויים למתלונן ולאשתו במסגרת התיק הפלילי, דבר שכמובן איננו גורע מהמתלונן ורעייתו להגיש נגדם תביעת פיצויים ונזיקין, אם ימצאו לנכון לעשות כן ולתבוע מהם את כל הפיצוי עבור הנזקים הישירים והעקיפים שלטענתם גרמו להם".

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי שבעה חודשים לאחר מקרה התקיפה, וחודשיים לפני גזר הדין, הרב הבלין כתב לפרקליטות בתצהיר נפגע עבירה "נפגעתי נפשית ואני נמצא בפחדים בעקבות האירוע, יש לי מאבטח צמוד וכן זקיף, זה מזיק לי בפרטיות שאני מוגבל".

עורך הדין רפאל שטוב, שייצג את שלושת הנאשמים הביע את שביעות רצונו מגזר הדין ואמר ל'בחדרי' כי "בסופו של דבר הגענו להסדר טיעון במסגרתו עיקרו את הסעיפים החמורים מכתב האישום לאחר שלא נמצאו ראיות לכך - אף אחד לא פגע ולא תקף - ולכן בית המשפט ירד מכל העניין של מאסר או עבודות שירות. יחד עם זאת, מאחר והתקיימו עבירות של התקהלות, עבירות קלות יחסית, קיבלו מאסר על תנאי בלבד".



כזכור, כפי שדווח בהרחבה ב'בחדרי חרדים', לפני כתשעה חודשים נעצר שלמה זלמן ויספיש, דמות מוכרת ואהודה בקרב קהילות הקנאים ברמת בית שמש יחד עם שניים נוספים בחשד שהיו חלק מקבוצה של כעשרים מפגינים שפרצו לביתו של רבה של קרית גת ושדרות הרב משה הבלין.

ההחלטה לפרוץ לביתו הגיעה לאחר שהרב הבלין, יחד עם רבנים נוספים, הובילו להסכם מול רשויות צה"ל לפיהם מרבית בחורי חב"ד יתגייסו לצבא לאחר סיום השליחות בחו"ל ושנה נוספת של לימודים בארץ. על רקע הסכם חב"ד עם צה"ל, הגיעו קיצונים מבית שמש לבית הרב, הדפו את הרב בכוח, נכנסו לביתו, השתוללו, תקעו בשופרות שהביאו עימם, זרקו בתוך הבית כרוזים וצעקו שהוא גנב, עוכר ישראל, בושה למשפחתו ולרבי מלובביץ', שהוא מוכר נשמות ומקבל עבורן 600 שקלים לנפש, שהוא מעביר ילדים על דעתם ומוציא אותם לשמד וכיוצא באלה.


האזינו: השיחה למשטרה מתוך הכתבה ב"ערוץ 10"

המשטרה עצרה את ויספיש (30), יהודה לייב זילברברג (29) ומנחם מנדל ראובן טעפ (27) תושבי בית שמש, שהובאו לבית המשפט שם הפנו את גבם לשופט וסירבו להתייחס אליו. בספטמבר האחרון הוגש נגדם כתב אישום על כך תקיפת הרב ואשתו ומעצרו של ויספיש הוארך עד תום ההליכים בגלל שורה של הפרות תנאי מעצר קודמים שלו. בתרגיל מבריק שנחשף ב'בחדרי' שוחרר למעצר בית ללא אזיק אלקטרוני.

במשך זמן מעצרו נרשמו דרמות הקשורות להתנהלותו מול הפרקליטות ובית המשפט, ובמהלך החודשים שחלפו אף שוחרר לרשת סרטון בו נראה בנו הקטן מתחנן על נפשו של אביו, ומשווה את מאסרו לסבל שעברו היהודים מידי הנאצים בתקופת השואה, מה שגרר מחאה רבתי.

כפי שנחשף ב'בחדרי חרדים' לפני כחודשיים בערב פסח, ויספיש חתם על הסדר טיעון הכולל שני הליכים משפטיים נוספים המתנהלים נגדו, אחד מהם סביב הפגנות נגד חילול מערות קבורה. עוד נחשף, כי הפרקליטות לא תתנגד לכך שבית המשפט יתחשב בתקופת מעצר הבית - כך שיתכן וויספיש ירצה עבודות שירות בלבד, וזאת לאחר שכתב האישום יתוקן ויוסרו ממנו מרבית האישומים.

ויספיש שהה במעצר למעלה משלושה חודשים מאז נעצר לראשונה אחר המקרה, ואחר כך כשלושה וחצי חודשים במעצר בית שבחלקם חבש אזיק אלקטרוני. "על פי ההסדר שנחתם, הפרקליטות תדרוש להשית עליו תשעה חודשי מאסר מהם יקוזזו ימי מעצרו", אמר בזמנו ל'בחדרי חרדים' פרקליטו עו"ד רפאל שטוב.

הרב משה הבלין, שמיוצג על ידי עורך הדין חיים הבלין, הביע הסכמה להסדר הטיעון, זאת לאחר שויספיש שלח התנצלות באמצעות גורם שלישי, וכן "כי נכמרו רחמיו על משפחתו".

הבהרה:

בשעות הראשונות לפרסום הכתבה, התנסחנו כי הרב הבלין ביקש להחמיר את עונשם של הנאשמים, וזאת על פי דיווח של מקור בפרשה. מהעמקת הבדיקה עולה, כי אמנם הרב כנפגע עבירה סיפק תצהיר בו הוא סיפר על כאבו וצערו בעקבות המקרה, אך לא ביקש להחמיר את עונשם של העצורים. אנו מתנצלים בפני כבוד הרב על ההתנסחות השגויה.
הרב הבלין סיקריקים ויספייש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד