י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

על פורים, מאכלים ומה שבינהם

אין הרבה מאכלים הנקשרים לחג הפורים, אבל ד"ר יעל טוקצ'ינסקי מנסה לעשות קצת סדר: מה בריא יותר, מה בריא פחות • ויש גם שני מתכונים מיוחדים לכבוד החג

על פורים, מאכלים ומה שבינהם



דברים שנוהגים להשתמש בהם בפורים מנקודת מבט בריאותית:

פרג

50% מהפרג זה שומנים חיוניים. שומנים אלה מטיבים עם הבריאות שלנו, אבל לא כל-כך זמינים לגוף: במילים אחרות, קשה לאדם לעכל אותם. חוקרים גרמנים מצאו, שפרג לא טוב לבריאות. הוא מכיל כמות גדולה (חמישית ממשקלו!) של חומרים בשם מורפין וקודאין. אלה הם חומרים נרקוטיים, שגם מזיקים לבריאות וגם גורמים להתמכרות בשימוש מתמיד. חוקרי המכון הגרמני שערך את המחקר עשה חישובים והגיע למסקנה, שכמות מורפין שאינה מסכנת את גוף האדם היא 6.3 מק"ג לקילוגרם ממשקל האדם. כלומר, ילד ששוקל 20 קילו יכול לצרוך עד 126 מק"ג מורפין, מבוגר שמשקלו 80 ק"ג - 504 מק"ג של מורפין מבלי לגרום נזק לבריאות. לשם השוואה: עוגת פרג מכילה כ-114 מק"ג מורפין. זאת אומרת, ששוב אנחנו מגיעים למסקנה: מותר הכול, אבל אסור להיסחף עם הכמויות. במקרה שנחרוג מכמות המורפין שצויינה, אנחנו עלולים לחוש ישנוניות, בלבול דעת, בחילה, סחרחורת ובעיות בזרימת הדם.

שעועית

שעועית הינה מזון הקשור לבריאות. 20% ממנה זה חלבונים, 2% שמנים החיוניים לבריאות האדם, כ-60% זה פחמימות עם אינדקס גליקמי נמוך. השעועית מכילה גם כמות גדולה של ויטמין E וכן ויטמיני PP, A, K, C, 1B, 2B ו-6B, חומצת לימון והמון מינרלים: K, Fe, Ca, P, Mg, Na, I, Zn, Cu. השעועית חיונית לאנשים עם לב חלש וכן במחלות כבד, כיס מרה וסכרת. עם זאת, לא מומלץ לאכול שעועית לאנשים שסובלים ממחלות כליה, גאוט (שגדון) וכן לאנשים עם דלקת בקיבה ו/או מעיים.



יין

היין ידוע ונמצא בשימוש המון זמן. 60% ממנו זה מים, 8-15% - כוהל. חוץ מזה, היין מכיל סוכרים, חומצות אורגניות שונות, חומרים ארומטיים שונים, חומצות אמינו, פרוטאינים, מלחים, ויטמיני 1B,2B, 3B, 12B, PP, 24 מינרלי קורנט. כמות החומרים החיוניים לגוף האדם גדולה יותר ביין אדום מאשר ביין לבן, וביין צעיר יותר מאשר ביין ישן (משובח ויקר). ההשפעה הסינרגטית של חומרים אלה מטיבה עם האדם. אמרו חכמים, שיין ישמח לבב אנוש. אמרו גם, שביכולתו לשחרר סודות. בנוסף לכך, מחקרים מראים, שצריכה מתונה של יין אדום (100 מ"ל ביום) מקטינה את הסיכוי למות ממחלות לב ב-15-60%. לעומת זאת, שתייה מוגזמת של יין (500 מ"ל ויותר) מגבירה בהרבה את הסיכויים למות ממחלות לב. שתייה יותר מ-200 מ"ל יין ביום מגבירה את הסיכוי לחלות בסרטן.

בנוסף לזה נמצא, שכוסית (100 מ"ל) יין ביום מגבירה את רגישות תאי הגוף לאינסולין, מרחיבה את כלי הדם, מדללת את הדם ומעודדת יצירת מלחי מרה בכיס המרה. בנוסף לכך, כמות כזו של יין אדום גם עוזרת להוריד משקל ואף עוזרת לא להידבק ממחלות ווירליות ולהתגבר על מחלות שנגרמו ע"י גורם פטרייתי ו/או חיידק סטרפטוקוקוס. באחד המחקרים נמצא, שיין אדום הורס וירוסים של פוליו אפילו לאחר מיהולו. בכלל, נמצא שהיין הוא בעל סגולות רפואיות רבות. היום קיים תחום טיפולי שעוסק בטיפול בבעיות שונות בעזרת יין בלבד. הרכב היין משתנה בהתאם לסוגו. לכן, סוגים שונים של יין משמשים לטיפול במחלות שונות. ישנם חומרים – סולפיטים – שנמצאים בכל סוגי היין ואינם מזיקים לאדם בכמויות בהם הם נמצאים ביין. עם זאת, ישנם אנשים, שרגישים אליהם ויכולים לתת תגובה אלרגית חזקה. זה נכון במיוחד לחולי אסתמה ולאנשים הרגישים לתפוזים ומשמשים.

חז"ל אומרים, ששתיית יין בפורים הינה סגולה להמתקת דינים, ויש לקיים מצוות שמחת פורים דוקא ביין ולא בשאר משקאות חריפים – ורק מי שיין מזיק לו או מי שאביו ציווה עליו שלא להשתכר, לא ישתו יין.



ממתקים

כבר נאמר רבות על הנזק שגורמת צריכת ממתקים לגוף האדם. הנזק כל-כך רב ומגוון, שלגמרי לא ברור, למה על כל שקית סוכר – שלא לדבר על כל סוכריה וחבריה – עדיין אין אזהרה של משרד הבריאות? תמוה בעיניי, למה סיגריות זכו באזהרה כזאת, ואילו ממתקים לא. הנזק ממתקים כולל פגיעה בהתנהגות, פגיעה ביכולת השכלית, פגיעה בפוריות (גם זו של הגבר וגם זו של האישה), פגיעה בשיניים, פגיעה בחניכיים, גרימה להתרבות והתפשטות פטריות בגוף, פגיעה בלבלב... סוכר ודברי מתיקה הינם גם גורמי סיכון להתפתחות סרטן המעיים, סכרת, השמנה, אלרגיות, הפרעות עיכול.

לא לאכול ממתקים – זה לא אומר לא לאכול דברים מתוקים. אפשר למצוא תחליפים בריאים יותר לדברי מתיקה הנמצאים היום בשוק, למשל, כאלה העשויים מחומרים אורגניים. חלבה, בקלאווה, רחת-לוקום (רק אותנטי, כמובן, ולא התחליפים שיש היום בשוק, שלא כוללים בכלל שומשום כלל) , עוגת גזר, עוגת תמרים, שרבט... כל הדברים האלה הרבה יותר בריאים מעוגות שמרים, סוכריות על מקל וכו'. אבל גם אותם יש לצרוך בכמות קטנה בלבד! אפשר להחליף ממתקים מקובלים לדברים אחרים, גם הם מתוקים, אך גם בריאים, כמו פירות! כמובן, מוצרים אורגניים עדיפים. והעובדה שהם יקרים יותר תעזור לא להגזים בשימוש בהם ולשמור על מידה.

מתכון לחג: עוגה לפורים

המצרכים::
ריבת תפוזים – 3 כוסות
יוגורט – 150 גר' (או מעדן סויה)
ביצים – 3
סוכר חום – כוס 1
שקית אבקת אפיה
3/4 כוס שמן
תפוז – 1
פרג

אופן ההכנה:
לחמם את התנור ל-160 מעלות.
להקציף את הריבה יחד עם היוגורט.
להוסיף שמן, סוכר וביצים ולערבב היטב.
בקערה נפרדת לערבב את הקמח עם אבקת אפיה.
להוסיף תערובת לחה, להוסיף קליפת תפוז מגורדת ופרג ולערבב היטב עד לקבלת עיסה אחידה.
להעביר את העיסה לתבנית ולכסות.
לאפות כשעה.
להכנת הציפוי, לחמם את ריבת התפוזים עם מיץ התפוז תוך כדי עירבוב – ולקרר. שוב לחמם – ושוב לקרר. וכך עד לקבלת תערובת סמיכה ואחידה.
את העוגה המוכנה לקרר כ-10 דקות ולשפוך עליה את הציפוי בעודה חמה.

מתכון לחג: סוכריות

מצרכים:
לכף אחת של דבש צריכים
100 גר' שזיפים מיובשים
100 גר' משמש מיובש/תאנים/תמרים – לפי הטעם (וסבלנות לבדיקה...)
100 גר' צימוקים
ו-100 גר' אגוזים/שקדים/קשיו/פקאן

אופן ההכנה:
לבדוק, לשטוף היטב ולנקות מהגרעינים את כל הפירות המיובשים.
להשרות אותם לשעה במים.
לשפוך את המים. לסחוט את הפירות, לערבב עם האגוזים (סוג אחד או תערובת של הסוגים) ולטחון.
להוסיף דבש ולערבב היטב עד לקבלת תערובת אחידה לחלוטין.
גלגלו כדורים מהתערובת. אפשר גם לגלגל אותם באבקת קקאו או באבקת קוקוס. להכניס לפריזר לפחות לשעה.

והעיקר להיות בשמחה

מתכון שלישי ואחרון להיום זה - שמחה. זה גם מתכון, גם מנהג, גם מצווה...

לפעמים קשה מאד לשמוח, כמו השנה, אחרי אסון באיתמר. אבל אנחנו מצווים ואנחנו נשתדל. כפי שהשתדלנו למרות כל האסונות שפקדו את עמינו לאורך כל ההסטוריה שלנו. זה גם יפה לבריאות. כפי שפתגם מזרחי עתיק יומין אומר: "תעלולן אחד שיודע לשמח אנשים מטיב לבריאות העיר יותר משיירה שלמה של תרופות". כפי שנאמר במשלי: "ֵלב שָׂמֵחַ יֵיטִב גֵּהָה, וְרוּחַ נְכֵאָה תְּיַבֶּשׁ גָּרֶם".
עד כדי כך חשובה שמחת החג, שאף אבל תוך 12 חודש רשאי להשתתף בסעודת פורים.

שמחה משפרת את זרימת הדם, מחזקת את מערכת החיסון, משפרת את לחץ הדם, משחררת שרירים תפוסים, מורידה את רמת העייפות, משפרת ביצועים בכל סוגי העבודה והלימוד, משפרת את פעילות המעיים ועוזרת בהורדת משקל יתר. מחקרים מראים על השפעה חיובית של שמחה וצחוק על מהירות ההחלמה מכל המחלות, על צמצום ימי אשפוז (אולי זאת הסיבה לכך, שליצנות רפואית קיבלה תמיכה כל-כך יפה במוסדות הרפואה)

חג שמח והמון ישועות!


ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, אבחון וטיפול בשיטות טבעיות ע"י נטורופתיה, הומאופתיה, דיקור, פרחי באך, צמחי מרפא, צבע, קריסטלים ותמציות קריסטלים, נרות הופי וטיפולים אנרגטיים של מחלות שונות: מצבים דלקתיים, בעיות שינה, הצטברות נוזלים באוזניים, חוסר איזון הורמונלי בכל הגילאים אצל גברים ונשים, בעיות פרוסטטה ועוד. מסייעת לטיפול בבעיות וסוגיות שונות הקשורות בפיריון (איזון הורמונאלי, סיוע בקליטת הריון, שמירת הריון), הריון ולידה. טיפול טבעי בבעיות ומיחושים שמופיעים בהריון ולאחר הלידה. התאמת תזונה ייחודית ואישית, טיפול למניעת נשירת שיער, בעיות עור ודיכאון הקשורים להריון ולידה. טל.לתגובות ושאלות ולהזמנת תור בקליניקה: 054-845-01-03

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד