ט' ניסן התשפ"ד
17.04.2024

ואם הוא ערבי? התנגדות הגר"ח לחוק השמיטה

פרסום ראשון: מזכיר מועצת גדולי התורה הרב אברהם רובינשטיין מסביר מדוע הגר"ח קנייבסקי מתנגד ליוזמה לחיזוק שומרי שביעית וייסוד קרן ממשלתית עבורם: "כשהמדינה אחראית - לא ברור מה הקריטוריונים - אולי יעודדו היתר מכירה"

הרב אברהם רובינשטיין. צילום: יעקב נחומי
הרב אברהם רובינשטיין. צילום: יעקב נחומי



מדוע מתנגד הגר"ח קניבסקי לחוק השמיטה? כפי שדווח לראשונה ביום שישי ב'בחדרי חרדים', שר התורה מתנגד ליוזמה לשנות את מערך התמיכה בחקלאים בשנת השמיטה, ולהקים עבורם קרן ממשלתית שתאפשר להם להפריש מכספם במשך שש שנים, ולקבל משכורת בשנה השביעית, בשל התנגדות הגר"ח קנייבסקי, שבנו הגאון רבי יצחק שאול פרסם מכתב בנידון.

מזכיר מועצת גדולי התורה, מ"מ ראש עיריית בני ברק הרב אברהם רובינשטיין, המקורב לגר"ח קנייבסקי והיה מעורב בפרשה מסביר: "הרעיון עצמו בוודאי מבורך ואני מאמין שהוא מגיע ממניעים טובים. כולנו חפצים שלחקלאים, גיבורי הכוח שמשביתים את שדותיהם בשנת השמיטה, יהיה ממה להתפרנס, אבל אנחנו חוששים מכך שהתכנית הזו לא תהיה יישומית".

"צריך להבין שבכל ערב שמיטה מחדש, יש חקלאים רבים שמצטרפים לשומרי השביעית ברגע האחרון, כלומר – הם שומעים הרצאה מחזקת בעניין או שארגוני קירוב מצליחים לשדל אותם, והם מקבלים את ההחלטה – להשבית את השדות. חקלאים כאלו יפסידו לכאורה את התמיכה, שכן הם לא הפרישו כלל מכספם במשך כל השנים.

"יש גם בעיה נוספת", מוסיף הרב רובינשטיין, "מי שמכיר את סגנון החיים של החקלאים יודע שהחיים שלהם מאוד לא מסודרים. זה לא כמו עובד הוראה שמקבל בכל חודש סכום קבוע ומסודר. חקלאי יכול להרוויח בחודש אחד משכורת גבוהה מאוד, ובחודש השני להיות בהפסדים ולחיות מהכסף שנכנס לחשבונו בחודש הקודם. אין להם סדר בחיים, ואי אפשר לדרוש מהם שיפרישו סכומים קבועים בכל חודש מחדש?"

הבעיה אינה רק טכנית, אלא גם רוחנית, מדגיש הרב, כי ברגע שהמדינה היא זו שאחראית לצרף את החקלאים לקרן, לא ברור מה יהיו הקריטריונים שיגובשו כדי לאפשר לחקלאים להצטרף.

"ניקח לדוגמא חקלאי שמחליט להשבית רק שדה אחד ואת שאר שדותיו לעבוד - האם הוא יקבל תמיכה או לא? או למשל חקלאי שימכור את שדותיו דרך היתר מכירה – מה יהיה דינו? ואפילו ערבי שיחליט לשמור שמיטה, הרי לכאורה המדינה אמורה לצרף אותו להסכם, לא?"

"הדברים, כפי שניתן להבין הם מאוד מורכבים, שכן בנושא זה מגיעים כמובן לשאלה המתבקשת – מי יהיה הגוף הרבני שיקבע עבור המדינה מיהם חקלאים שומרי שביעית? אם תהיה זו הרבנות הראשית, ייתכן שהקריטריונים שייקבעו, יהיו מנוגדים לדעת הציבור החרדי. אנחנו מאוד חוששים מכך שקרן כזו שתקום אולי תסייע לחלק מהחקלאים, אך מאידך, תגרום להיחלשות שמירת מצוות השמיטה בצורה המסורה לנו, שקיבלנו מרבותינו".

הרב רובינשטיין מדגיש: "שקלנו ובדקנו במשך מספר חודשים את הנושא, כי מאוד הסתפקנו בכך. ברור שהתכנית במהותה נועדה כדי להיטיב עם החקלאים, אבל כשהעלינו אותה לפני הגאון רבי חיים קנייבסקי, ועשינו זאת פעמיים – הרב פסק באופן ברור שאין לקחת חלק בכזו תכנית, ולכן מבחינתנו זהו פסק חד משמעי, איננו שואלים שאלות".

- אם יעשו שינויים בתכנית, היא תתקבל?

"קשה לי להאמין שייעשו שינויים אני משער שהדבר עדיין לא יתאפשר, ובכל מקרה, כאשר התכנית מוגשת באופן הקיים, אנחנו מתנגדים לכך לגמרי. אנחנו מתכוונים לפעול בכל דרך אפשרית כדי להותיר את מערך התמיכה לחקלאים שומרי שביעית, כפי שפעל עד היום. נתנגד להקמת קרן ממשלתית חדשה". מסכם רובינשטיין.
חוק השמיטה הגרח קנייבסקי אברהם רובינשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד