י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

מנדלבליט בבג"צ: דרעי לא העביר מסמך חתום

היועה"מ לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע לבג"צ, כי שר הפנים אריה דרעי לא העביר מסמך חתום לידיו לפני החלטת בג"צ בשאלת פתיחת המרכולים בשבת בת"א - אך עדיין מבקש דיון נוסף בנושא. דרעי ייאלץ להגיש עמדה משלו לבג"צ

צילום: הדס פרוש, פלאש90
צילום: הדס פרוש, פלאש90



מנדלבליט נגד דרעי: בעקבות עתירת התאחדות הסוחרים והעצמאים בתל אביב, לקיים דיון נוסף ומורחב בבג"ץ, סביב סערת פתיחת המרכולים בשבת וכפי החלטת שופטי בג"ץ - המדינה הודיעה היום (שישי), לבית המשפט, כי היות ועמדתו של שר הפנים אריה דרעי שונה מעמדת היועמ"ש אביחי מנדלבליט, הרי שביום ראשון, המדינה תעביר לבג"ץ את עמדת דרעי בהודעה נפרדת.

בתשובת המדינה לבג"ץ, ישנה התייחסות לטענות של דרעי, שהעביר ליועץ המשפטי לממשלה את החלטתו לפסול את תיקון מספר 2 בחוק העזר העירוני בת"א – עוד קודם פרסום החלטת בג"ץ שמתבססת בין היתר על הטענה שדרעי לא השיב למדינה בנושא.

"לטענת המדינה, השר דרעי אכן העביר את החלטתו בנושא חוק העזר העירוני בת"א, עוד קודם להחלטת בג"ץ, אך המסמך לא היה חתום", טוענת המדינה לבג"ץ.

"לאחר מכן", ממשיכה המדינה, "זמן קצר טרם מתן פסק הדין, ביום 18.4.2017, אכן הודיע שר הפנים ליועץ המשפטי לממשלה, לראשונה, כי כבר ביום 9.4.17, בא לכלל החלטה בדבר פסילת תיקון מספר 2'. נוכח רצונו של היועץ המשפטי לבחון את ההחלטה, הועבר לידיו ביום 19.4.2017 בצהרים העתק מנוסח לא חתום של ההחלטה, וכי ההחלטה המקורית עצמה, אשר נחתמה כאמור בידיו של השר כבר ביום 9.4.17, לא נמסרה ליועץ במועד זה".

"עוד בטרם הושלם השיח בין גורמי המדינה בעניין החלטה זו, נתקבלה הודעה ממזכירות בית המשפט הנכבד בפרקליטות המדינה, לפיה פסק הדין עתיד להתפרסם תוך כשעה ומחצה. נוסח פרק הזמן הקצר אשר נותר אותה שעה עד פרסום פסק דינו של שבת המשפט - סברה המדינה כי לא יהא זה ראוי באותה עת כי תועבר לעיריית ת"א החלטת שר הפנים בנושא", נכתב בנוסף.

כאמור, בניגוד לעמדת השר דרעי כי יש לקיין דיון מורחב ונוסף בנושא, המדינה הודיעה לבג"ץ כי עמדתה היא ש"דין הבקשה לקיום דיון נוסף להידחות, שכן טעמי - הערעור מובהקים שם", כמו"כ, נטען כי "עמדת המדינה היא כי ניתן לראות בקביעת בית המשפט הנכבד בסוגיה זו משום החלטה חדשה, המצדיקה דיון נוסף בה, בצד זאת, עמדת המדינה כי יש לדחות את טענות העותרים באשר ליחס שבין חוק עבודה ומנוחה לבין פקודות העיריות".

על עצם פסק הדין בבג"ץ להתיר פתיחת המרכולים בשבת, כתבה המדינה לשופטים כי "המדינה סבורה, כפי שכבר הוצג, כי לא נפל כל פגם בהכרעת בית המשפט אך נוכח חשיבותה הציבורית של סוגיית הסדרת המסחר בשבת, אין המדינה רואה מקום להתנגד לדיון נוסף", נכתב.

בעקבות חילוקי הדעות בין מנדלבליט לדרעי, המדינה כותבת לבג"ץ כי "נבקש לציין כי שר הפנים ביקש להגיש עמדה עצמאית מטעמו בשאלות שעל הפרק, וזאת לאור החשיבות הרבה שהוא מייחס לנושא ובהינתן שעמדתו שונה היא מעמדת המדינה המשתקפת כאמור להכרעת היועץ המשפטי לממשלה.

בנסיבות אלו ומשניתן בשעתו לשר הפנים בהיותו שר הכלכלה לצרף עמדה מטעמו לתגובת המדינה מיום 8.1.15, התיר היועץ המשפטי לממשלה לשר הפנים להגיש את עמדתו בנושא שעל הפרק. בניסות שנוצרו, תבקש המדינה להגיש לבית המשפט הנכבד את עמדתו של שר הפנים ביום ראשון הקרוב בהודעה נפרדת", נכתב.

כזכור, השבוע הודיעו סיעות ש"ס ויהדות התורה, כי היות והיועץ המשפטי מנדלבליט "גורר רגלים" בסוגייה, הרי שבכוונתם לקדם במיידי את הצעת החוק הפרטית שייזם יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, שנחשפה לראשונה ב"בחדרי חרדים", שמבקשת לקבוע באופן רטרואקטיבי משנת 2014, כי סמכות חוקי העזר ברשויות המקומיות יהיו בידיו של שר הפנים, ובכך לבטל את החלטת בג"ץ, לפתוח את המרכולים בת"א, בשבת.

כפי שנכתב בהרחבה ב"בחדרי חרדים", החלטת הסיעות החרדיות לקדם בכל מחיר את הצעת החוק של גפני – עלולה לגרום למשבר אמיתי בין החרדים לשאר מרכיבי הקואליציה, וזאת לאחר שהסבירות היא ששר האוצר משה כחלון, יתנגד אליה, לאחר שלמרות משחקי המילים, היא באה לעקוף את בג"ץ.
מרכולים בג''צ אריה דרעי אביחי מנדלבליט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד