י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

טלטלה ולחץ במבחנים לישיבות הספרדיות

היסטוריה: ראש ישיבה בב"ב החליט, להקדים את מועד הבחינות לקבלת בחורים לישיבתו, אך לא כל ראשי הישיבות יישרו קו עם החלטה זו והתכנסו הערב בי-ם לדון בנושא כל הפרטים על הלחץ בישיבות הספרדיות, מי יצטרף ומי יותיר את המצב על כנו

בחורי ישיבה. ארכיון, צילום: פלאש 90
בחורי ישיבה. ארכיון, צילום: פלאש 90



בחודשים האחרונים נערכו כינוסי הסברה על הסכנה בבחינות מוקדמות לישיבות הליטאיות, מאחר ובחורי הישיבות מתחילים את חופשת 'בין הזמנים' חודש לפני המועד הרגיל - תשעה באב, ובכך נהרס שיעור ג' בישיבות הקטנות, וגם הבחורים עלולים לרדת ברוחניות חס וחלילה. אשר על כן הוחלט פה אחד, לערוך השנה את הבחינות, החל מתאריך י"ח תמוז הבעל"ט.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי היום (ראשון) באחת הישיבות החשובות בבני ברק הוחלט כי הדבר מזיק לרישום ברמה שלא ניתן לשער, שכידוע הישיבות האשכנזיות קורצות לבני עדות המזרח, וברגע שהישיבות גדולות (הספרדיות), יחלו להיבחן רק מי"ח תמוז, אזי בינתיים יש זמן גדול לישיבות קטנות לדחוף ולהכניס עוד ועוד בחורים לישיבות אשכנזיות, ואם היו הספרדיות בוחנות בד בבד, הדבר היה גורם ללחץ בישיבות קטנות ולא היו דוחקים את השעה בישיבות האשכנזיות, ומיד היו סוגרים את המצויינים בישיבה ספרדית נחשבת.

דעה זו, הורמה בקול רעש גדול על ידי ראש ישיבת 'בית שמעיה' בבני ברק הגאון רבי שלמה אנגלנדר שהחליט להקדים את הבחינות. ובכך גרם לטלטלה של ממש, שלא זו בלבד, שהשנה הבחינות יאוחרו אלא הוקדמו לתאריך שמעולם לא בחנו בו, בכל אופן, לא באופן רשמי.



ראש ישיבת בית שמעיה הרב אנגלנדר עם הגרע יוסף זצלצילום: ראש ישיבת בית שמעיה הרב אנגלנדר עם הגרע יוסף זצל
ראש ישיבת בית שמעיה הרב אנגלנדר עם הגרע יוסף זצל


אלא שהערב (ראשון) התכנסו כל ראשי הישיבות קטנות בירושלים, וקבעו פה אחד שלא לעמוד בלחץ של ישיבת בית שמעיה, ולהמתין ליעד שנקבע, או לכל הפחות לראש חודש תמוז בשבוע הבא. מאותן סיבות שהזוכרו לעייל, בפרט שהבחורים עדיין לא התחילו את החזרות למבחנים.

נכון לעכשיו הישיבות הנחשבות המובילות ביותר את הקו הזה, הן: מאור התורה, יסודות לב, דעת חיים, רכסים, אהל יוסף, ועוד ישיבות נוספות שעדיין לא פתחו את שעריהם, ונכון לרגע זה לא התקבלה אצלם החלטה מעשית לתאריך מסוים.

גורמים בעולם התורה הספרדי מסבירים בשיחה עם 'בחדרי חרדים' את דעתו של ראש ישיבת בית שמעיה הגאון רבי שלמה אנגלנדר בנוגע להקדמת הרישום, "זה נובע אף ורק בגלל טענתו שהבחורים הספרדים הם לא סוג ב' - בחורים ספרדים שמגיעים לבחינות בישיבות ספרדיות אחרי שעברו מבחנים בישיבות האשכנזיות הם סוג ב' וזה לא אמור להיות כך".

"כבר אחרי הכינוס שהיה התקשרו הרשמים להזמין בחינות בישיבת 'בית שמעיה'" כך שאין לזה שום משמעות אומר גורם בעולם התורה הספרדי.

אנו ב'בחדרי חרדים' נמשיך לעקוב ולדווח.
בחינות לישיבות בית שמעיה ישיבות ספרדיות רישום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 43 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד