ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

הישיבה עומדת בפני שוקת שבורה • הסיפור הטראגי של 'דרך חוכמה'

לפני מספר שנים הוקמה ישיבת 'דרך חוכמה' שכבשה מקום מכובד בכותל המזרח של עולם הישיבות הליטאי, וכבר נקלעה למפולת כלכלית • התורם ה'כבד' - איבד את הונו, הר"מ שסייע - מקים ישיבה חדשה ונוטל את התמיכה הכלכלית והעירייה רוצה לפנות את הישיבה • ומה מתכננים הבוגרים?

הגר"י וילנסקי, ראש ישיבת דרך חוכמה בחתונת תלמיד. צילום ארכיון
הגר"י וילנסקי, ראש ישיבת דרך חוכמה בחתונת תלמיד. צילום ארכיון



ישיבת 'דרך חכמה' בשכונת הר נוף בירושלים, נחשבת לאחת הישיבות הטובות בציבור הליטאי. למרות שהישיבה הוקמה לפני מספר שנים לא רב, היא הספיקה לכבוש את מקומה בכותל המזרח של עולם הישיבות הליטאיות.

בראשות הישיבה עומדים הגר"י וילנסקי והגר"א סילבר, שידועים בלמדנותם המושכת בחורים רבים לספסלי הישיבה.

אלא שעם פריחתה ושגשוגה של הישיבה, החל מצבה הכלכלי להתדרדר. המשבר בכלכלה עולמית הביא את מנהליה בפני שוקת שבורה, ובחודשים האחרונים נקלעה הנהלת הישיבה מכה נוספת, לאחר שאחד מהתורמים ה'כבדים' של הישיבה, איבד את הונו.

בהנהלת הישיבה החליטו להיכנס למשטר חירום, והמנהל – הרב משה בר עזר, הודיע לבחורים כי הישיבה נכנסת למשטר צנע. המים החמים במקלחות – הוגבלו לשעות מסוימות והארוחות צומצמו למינימום. בנוסף, רבני הישיבה לא קיבלו משכורת מזה כחודשיים, ולאור המצב הכלכלי שממשיך להתדרדר שוקלים בישיבה קיצוצים נוספים.

ואם לא די בצרות אלו, הרי שבימים אלו מנהלת עיריית ירושלים מאבק כנגד הישיבה, בטענה שהמבנים בהם ממוקמת הישיבה אינם חוקיים.

המאבק שהחל עוד בזמן היועץ המשפטי הקודם (יוסי חביליו), יכול להביא בסופו של דבר לפינוי הישיבה מהמבנה בו היא ממוקמת היום. לטענת העירייה, השטח הוקצה לחסידות ויז'ניץ שבנתה שם קומפלקס בניינים ענקיים. לאחר הבנייה התברר כי החסידות לא זקוקה למבני הענק, והללו הושכרו לישיבת 'דרך חוכמה'. לטענת העירייה, המבנים מוקצים לבתי ספר ולא לישיבה, ולפיכך דינם להתפנות.

בית המשפט אמור להכריע בסוגיה בתחילת הקיץ ובהנהלת הישיבה עוקבים בדריכות אחר ההתפתחויות שיכריעו את גורל הישיבה לשבט או לחסד.

הבוגרים יוזמים: תוכנית הצלה

לא שבעתם עדיין משלל בשורות האיוב? הנה עוד אחת.

הגר"י רובינשטיין, המשמש כר"מ בישיבה, הודיע כי הוא עוזב את הישיבה ומקים ישיבה חדשה בבית שמש. המכה לישיבה היא כפולה: מלבד עזיבת הר"מ, שנחשב לר"מ כריזמטי ומוצלח הרי שחמיו הגר"מ שיינרמן, מראשי הקהילה החרדית בניו יורק, היה אחד מהספונסרים העיקריים של הישיבה, וכעת צפוי להעביר את תמיכתו הכספית לישיבה החדשה של חתנו.

מי שימונה במקום הרב רובינשטיין הוא הרב יוסף גולדשטיין המשמש היום כ'משיב' בסדר ב'. הרב גולדשטיין הוא חתנו של הגאון רבי חנוך העניך קרלנשטיין זצ"ל.

בעקבות המצב העגום של הישיבה, שוקדים מספר בוגרים על 'תוכנית הצלה' במהלכה יוקם מאגר בוגרים וידידים שיחתמו על הוראת קבע למען הישיבה, בכדי לנסות ולשקם את המצב הכלכלי הרעוע אליו נקלעה הנהלת הישיבה.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 93 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד