י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

שיעור מימות ה'חזון איש' • סדר היום של ראש הישיבה זצ"ל

איזה שיעור קיים הגרמ"י עוד מימי החזון אי"ש? • עם מי למד הגרמ"י חברותא? • מתי הוא מצא זמן להניח תפילין דר"ת? • כך נראו ימיו של ראש הישיבה זצ"ל • מיוחד

שיעור מימות ה'חזון איש' • סדר היום של ראש הישיבה זצ"ל



בחג הסוכות יזם אתר 'בחדרי חרדים' פרויקט מיוחד, במסגרתו הגשנו טעימות לציבור הגולשים מסדר היום העמוס של גדולי ישראל.

היום, רגעים לאחר פטירתו של הגרמ"י, אנו מביאים בשנית את סדר יומו. סדר היום שנגדע באחת.

כך נראה יומו של הגרמ"י

סדר יומו של הגרמ"י ליפקוביץ השתנה בשנתיים האחרונות, מאז חדל למסור את שיעורו היומי בישיבת פוניבז' לצעירים. אך הינו עדיין עמוס באירועים ובהרבצת תורה.

5:00: קם ממיטתו ופותח את סדר הלימוד היומי.

6:30: אל הבית ברחוב וילקומירר בבני ברק מגיע הנהג הרב יאיר אשקלון. השניים יוצאים במכונית להיכל הישיבה לצעירים של פוניבז', בראשה עומד הגרמ"י.

הגרמ"י נכנס לחדרו בישיבה ומתכונן לתפלת שחרית. אל היכל הישיבה הוא נכנס, עטור בטלית ותפילין.

בימים בהם לא קוראים בתורה, מוסר הגרמ"י מיד לאחר התפילה שיעור הלכה לתלמידי הישיבה בספר 'חיי אדם', ואילו ביום רביעי לאחר התפילה, הוא מוסר שיחת חיזוק שבועית במקום.

8:00: חוזר לביתו. בתו הבכורה, הרבנית קורלנסקי, מגישה לשולחן פת שחרית.

8:15: פונה ללימודו ומכין את השיעור היומי לאברכים, הנמסר כיום בבית משפחת אלישיוב ברחוב בעל שם טוב בעיר. בשיעור משתתפים אברכים חשובים.

11:45: אל הבית מגיע תלמידו הרב אינפלד הגר, תושב קרית הרי"ם בתל אביב ובנו של הרב נתן אינפלד מכולל חזון איש. הוא לוקח ברכבו את הגרמ"י לבית משפחת אלישיוב.

12:00: מוסר את השיעור היומי בבית משפחת אלישיוב.

13:00: תפילת מנחה.

13:30: שב לביתו ומקבל קהל רק במקרים דחופים. בשעה זו, הוא מניח תפילין של רבינו תם כמנהגו בשנים האחרונות ומאריך באמירת תהילים לטובת אלו הזקוקים לישועה וכן קורא שניים מקרא ואחד תרגום. הגרמ"י מחלק את קריאת שמו"ת לשבעה ימים בשבוע.

14:00: אוכל ארוחת צהריים ופורש למנוחה קלה.

16:00: לומד בחברותא עם נכדיו, הרב אליהו פלאי המשמש כיום כר"מ בישיבת פוניבז' הקטנה ונכדו נאמן ביתו המופקד על עניני הבית, הרב יוסף שלמה קורלנסקי. הגרמ"י מכין יחד עם נכדיו את השיעור הקבוע אותו הוא מוסר מדי ערב.

19:15: מגיע ברכבו של הרב בורר, בעל הקורא בישיבת פוניבז' לצעירים, למסירת השיעור בבית הרב טוביה שכטר ברחוב האדמו"ר מגור. מדובר בשיעור הנמסר מפי הגרמ"י זה למעלה משישים שנה עוד מימי חייו של ה'חזון איש' זצ"ל. כששמע החזון איש את השיעור, התבטא: "ר' מיכל יהודה יודע איך להעביר שיעור לתלמידים". שיעור זה לא התבטל מעולם, גם לא בימים בהם השיא בעל הבית את צאצאיו.

20:30: מתפלל ערבית ושב לביתו לארוחת הערב וקבלת הקהל לעצה וברכה.

22:30: מוסר שיעור, כל יום בנושא אחר, על פי סדר קבוע.

ביום חמישי מוסר שיעור במדרשי חז"ל, שבו משתתפים הנגיד הרב ישכר קנול וכן המגיד מישרים הרב שלמה לוינשטיין.

בימי שישי מוסר הגרמ"י שיעור בפרשת השבוע בבית משפחת אלישיוב. לאחר מכן שב לביתו, שם ממתין לו מדי יום שישי בנו, הגאון רבי משה דוד ליפקוביץ, השוהה עמו עד כניסת השבת.
בשעת הדלקת הנרות, אומר הגרמ"י 'שיר השירים' מתוף קלף בהתרגשות עצומה. לאחר מכן פונה לתפלת מעריב בבית מדרש 'אהבת חסד', שם הוא מתפלל גם תפילת שחרית. לאחר תפילת הבוקר, עורך קידוש מצומצם למקורביו.

בסעודות השבת מרבה לדבר בעניני פרשת השבוע.

תפילת מנחה של שבת מתפלל בביתו, שם מתקיים מנין עם ספר תורה חדש שנתרם לאחרונה לביתו.
בהבדלה אינו שותה הגרמ"י יין, ומי שמבדיל הוא נכדו הרב אליעזר שטיינמן.

במוצאי שבת מוסר הגרמ"י שיעור משניות בסדר זרעים עם פירוש הר"ש.

נאמני ביתו: הרב יוסף שלמה קורלנסקי, הבחור חיים אסחייק מישיבת פוניבז', נכדו הרב יחזקאל שוורץ והרב אלימלך הרשקוביץ המשמש כנהגו בעיתות שמחה וכינוסים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד