י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

ייפוי כוח - לתת אמון בכוח המשפטי

מהעברת הבעלות ברכב, דרך לקיחת המשכנתא ועד לעסקאות נדלן - האמצעי המשפטי הקרוי "ייפוי כוח" פוגש אתנו בצמתים חשובים במסלול החיים . אך למרות שכל אדם בוגר חתם על טופס ייפוי כוח זה או אחר לפחות פעם בחיים, רק המעטים בין האזרחים מן השורה ללא השכלה מקצועית בתחום המשפטי, מבינים את משמעותיו באופן מלא

ייפוי כוח - לתת אמון בכוח המשפטי
pixabay



כמו רוב הסוגיות המשפטיות, כך גם המושג ייפוי כוח נחשב לתחום "יבש" ואפרורי, שלא מעורר ברובנו עניין רב.

ובכן, על פניו אין סיבה מיוחדת להתעמק בנושא. רבים יגידו שהי סך הכל מדובר בעוד חתימה על המסמך הסטנדרטי הנמצא בכל משרד של נוטריונים. אולם למעשה, ייפוי כוח הינו הליך משפטי רגיש בעל משמעויות רבות, אשר מעניק למיופה כוח, בין אם הוא עורך דין, שותף עסקי, חבר או קרוב משפחה, שליטה על כספכם או על רכושכם, לעיתים גם שניים יחד. לכן, כאשר אתם חותמים על המסמך שמבקש מכם לתת אמון באחר, כדאי שתדעו טוב טוב מה מסתתר מאחורי חתימתכם.

ייפוי כוח בלתי חוזר, ייפוי כוח כללי או ייפוי כוח מיוחד – ההבדלים והדקויות

כאמור, ייפוי כוח מאפשר לכם להעניק ההרשאה לאדם אחר לבצע פעולה או מספר פעולות משפטיות כלפי הצד השלישי בשמכם ובמקומכם. על פניו, הגדרה זאת אינה משתמעת לשני פנים. אולם בפועל, מושג ייפוי כוח מכיל בתוכו מגוון סוגי ההסכמים, כל אחד מהם נועד למטרה אחרת ומבוצע באופן שונה.

ניתן לחלק את שלל סוגי הסכמי ייפוי כוח לשתי קטגוריות: ייפוי כוח כללי וייפוי כוח מיוחד. ההבדל בין השניים מתייחס להגבלת תחומי האחריות של ההסכם. ייפוי כוח מיוחד מסמיך את מיופה הכוח לביצוע פעולות מוגדרות מראש בהיקף מצומצם. ייפוי כוח כללי לעומת זאת, נועד להעברת האחריות על ביצוע פעולות בהיקף רחב, ולרוב מצריך אימות החתימה של נוטריון.

בנוסף לייפוי כוח רגילים, מערכת המשפט בישראל מכירה בסוגי כוח מיוחדים, אחד מהם הינו ייפוי כוח בלתי חוזר. בניגוד לייפוי כוח רגיל, שאותו יכול לבטל מייפה הכוח בכל עת, החתימה על ייפוי כוח בלתי חוזר "נועלת" את העסקה. ממש כפי שרומז שמו של ההסכם, אין ממנו דרך חזרה. מסמך זה נועד לצורך העברת הבעלות בעסקאות מקרקעין ונדרש כדי שהבעלים החדש יוכל לרשום את הנכס על שמו בלשכת מקרקעין בטאבו.

יש ייפוי כוח ויש ייפוי כוח בלתי חוזר

מה הופך את ייפוי כוח בלתי חוזר לכה יוצא דופן ? ובכן, הסיבה היא שייפוי כוח זה "עובד הפוך" מאשר הסכמי ייפוי כוח אחרים. אם ייפוי כוח רגיל נחתם כדי להבטיח זכויות של מייפה הכוח, הרי שייפוי כוח בלתי חוזר נוצר כדי לשמור על האינטרס של מיופה הכוח.

כאמור, לייפוי כוח בלתי חוזר אין "תעריך תפוגה". בניגוד להסכמי ייפויי כוח אחרים, אשר תקפים לעד 10 שנים וניתנים לפקיעה גם לפני כן בשל סיבות שונות, ייפוי כוח בלתי חוזר אינו מוגבל בזמן ואינו ניתן לביטול.

ייפוי כח – מרכז מידע
ייפוי כח בלתי חוזר – מידע נוסף
ייפוי כח משכנתא קניית רכב כח משפטי כתבה אינפורמטיבית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד