י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הממשלה מרעיפה עוד 180 מיליון שקל על מובילאיי: תסבסד מערכות בטיחות לאלפי מכוניות ישנות

הממשלה תסבסד התקנת מערכות בטיחות גם ב-120 אלף כלי רכב משומשים - ולא רק במכוניות חדשות - עד לסכום של 1,500 שקל להתקנה • במשרד התחבורה הדפו רמיזות על תפירת הסובסידיה למובילאיי, וטענו כי תסייע גם למערכות מתחרות

ישראל כץ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ישראל כץ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



משרד התחבורה יממן התקנה של מערכות התראה קוליות מפני התנגשות, מתוצרת מובילאיי ומתחריה, ל–120 אלף כלי רכב משומשים. הממשלה הקצתה תקציב של 180 מיליון שקל למימוש התוכנית שיזם שר התחבורה, ישראל כ"ץ. ההטבה תינתן באמצעות הנחה של 1,500 שקל במחירי אגרות הרישוי השנתיות, לבעלי מכוניות שיתקינו את המערכות ברכבם.

הסכום המרבי שיוכלו יבואני מערכות הבטיחות לגבות עבור התקנתן בכלי הרכב יהיה 2,100 שקל, כך קבע משרד התחבורה. לפי הערכות תקרת המחיר הזאת גבוהה ב–500–600 שקל מהמחיר הסיטוני שבו מוכרת מובילאיי, השחקנית העיקרית בענף, את המערכת ליבואני הרכב. במשרד התחבורה הסבירו את ההפרש בקביעת התקרה בכך שאם הרף היה נמוך יותר, חברת אייווקס, שמייצרת מערכות בטיחות גם היא, לא הייתה יכולה להשתתף בהטבה. מחיר המערכת בשוק הפרטי נע סביב 3,000 שקל, כך שעדיין מדובר בהנחה של כ–80% לצרכן, אחרי החזרים מהמדינה. במחיר זה, ההכנסה הצפויה לספקיות של מערכות הבטיחות בעקבות ההחלטה החדשה, מוערכת ב–250 מיליון שקל, באופן חד פעמי.

החלטה זו מצטרפת להחלטתה קודמת של שר התחבורה, לחייב כל כלי רכב חדש להצטייד במערכות אלה החל ב–2018 — ששווה לחברות הפועלות בשוק זה עוד כ–225 מיליון שקל בשנה. משרד התחבורה חייב גם התקנת טכנולוגיות דומות באוטובוסים ובמשאיות.

ההטבה החדשה בהתקנת מערכות הבטיחות תינתן לכלי רכב פרטיים ומסחריים עד 3.5 טון, משנת ייצור 2000 ומעלה שנרשמו בארץ עד ל–1 במאי 2017.

חלק מחברות הביטוח מעניקות כיום הנחות בביטוח לבעלי רכב שהתקינו מערכות בטיחות ברכבם, כך שלהערכת משרד התחבורה, בעל הרכב יוכל לקבל את החזר מלא עבור התקנת המערכות.

על פי התקנות, נהג שיתקין ברכבו את המערכת יהנה מהנחה של עד 1,500 שקל באגרות רישוי הרכב, שתתפרש על פני שלוש שנים. בשנתיים הראשונות יקבל בעל הרכב הנחה בגובה של עד 700 שקלים באגרות הרישוי בכל שנה, ובשנה השלישית יקבל הנחה של 100 שקלים נוספים. רשימת מערכות הבטיחות המקנות את ההטבה ומחיריהן לצרכן יפורסמו באתר האינטרנט של משרד התחבורה.

כבר ב–2015 ניסה כ"ץ לאשר בממשלה תוכנית לחלוקת מערכות בטיחות, חינם לכל דורש, למי שבבעלותו רכב משנת 2000 ואילך — שעלותה נאמדה בעד 1.5 מיליארד שקל. משרד האוצר התנגד בזמנו למהלך, בטענה שאין אפשרות להעניק סבסוד מלא למערכות הבטיחות, ואף הזהיר כי מימון התוכנית יחייב דווקא ייקור של אגרת הרישוי.

לבסוף השיג כ"ץ את מבוקשו, גם אם בהיקף מצומצם מכפי שקיווה בתחילת הדרך, כאשר חתם בחודש שעבר שר האוצר משה כחלון על התקנות שיעניקו הנחה למתקיני מערכות הבטיחות. כ"ץ הודיע כי בכוונתו לבקש ממשרד האוצר תקציב נוסף, שיאפשר להגדיל את מספר כלי הרכב שבהם יותקנו המערכות.

מערכות בטיחות אלה מתריעות בפני הנהג באמצעות צפצוף והבהוב ברכב במקרה של אי־שמירת מרחק מלפנים או סטייה מנתיב הנסיעה ללא איתות. "מדובר במערכות חדישות התורמות לבטיחות בדרכים ומאפשרות לצמצם באופן משמעותי את מעורבותם של כלי הרכב בתאונות הדרכים", אמר כ"ץ. למעשה, מדובר בדור הקודם של מערכות הבטיחות הקיימות כיום בשוק. בשנים האחרונות, יותר ויותר מכוניות חדשות מגיעות מהמפעלים עם טכנולוגיות מתקדמות לבלימת חירום אוטומטית והיגוי אקטיבי. אלא שמערכות חכמות אלה אינן מתאימות להתקנה מאוחרת (אפטר־מרקט) בכלי רכב משומשים.

טראומת האפוד הצהוב

בדיון שנערך אתמול בוועדת הכספים של הכנסת, אושרו פה אחד התקנות החדשות שהציע משרד התחבורה לסבסוד התקנת מערכות הבטיחות. ואולם, ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) הקשה על נציגי משרד התחבורה בשאלה אם ההחלטה אינה משרתת בעיקר את חברת מובילאיי. "אני זוכר את האפוד הצהוב, זה טראומה בשבילי", הזכיר רוזנטל פרשה מהעשור הקודם, שבה משרד התחבורה קבע כי רכב שאין בו אפוד זוהר לא יעבור טסט. בדיעבד התברר כי המהלך שירת אינטרסים מסחריים של חברה פרטית, שלכאורה קידמה את הליך החקיקה.

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד), הצטרף אל רוזנטל ואמר: "צריך לוודא שיש תחרות. זה מהלך חשוב, וצריך לוודא שכל השחקנים בתחום של מערכות הבטיחות לרכב יוכלו להתחרות בעניין הזה".

עו"ד חוה ראובני מהלשכה משפטית במשרד התחבורה הדפה את הטענות ואמרה: "יש שלוש חברות בתחום הזה כעת — מובילאיי, אייווקס וא.ד.י מערכות (המשווקת מערכות מתוצרת Movon). אלה שלוש החברות הקיימות כרגע, ויכול להיות שייכנסו חברות נוספות בעתיד".

רשות ההגבלים העסקיים בודקת בימים אלה תלונות שלפיהן חברת מובילאיי ומפיציה לוחצים על יבואני רכב ומתקיני מערכות לרכב לא לעבוד עם מתחרי החברה בישראל.
מובילאיי מכוניות ישנות מערכות בטיחות משרד התחבורה אגרות רישוי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד