י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

נוסע לחו"ל? דיוטי פרי משלמת עליך 19 דולר

ג'יימס ריצ'רדסון ביקשה לסיים את הפעילות שלה בדיוטי פרי בנתב"ג לפני תום תקופת החוזה, וניגשה מחדש למכרז על מנת להמשיך לפעול בנתב"ג, אך בתנאים חדשים. תשלם כמעט 180 מיליון דולר בשנה על הזיכיון למכור ל 9 וחצי מיליון נוסעים בשנה

נוסע לחו"ל? דיוטי פרי משלמת עליך 19 דולר



חברת היינמן הגרמנית וג'יימס ריצ'רדסון זכו יחד במכרז החדש להפעלת חנות הדיוטי פרי בנתב"ג בטרמינל 1 וטרמינל 3. החברות הזוכות ישלמו לרשות שדות התעופה (רש"ת) תמלוגים של כ-176.6 מיליון דולר בשנה. ההתקשרות החדשה של ג'יימס ריצ'רדסון והיינמן תמשך 10 שנים, שמתוכן 3 שנים בכפוף למימוש אופציית ההארכה המוגדרת בהסכם. במסגרת המכרז יאפשרו החברות הזוכות קנייה מקוונת בטרם הנסיעה לחו"ל.

לפני כשנה הודיעה ג'יימס ריצ'רדסון לרש"ת כי היא מעוניינת לסיים את הסכם ההתקשרות עמה, לאחר שלא הצליחה להגיע להסדר עמה לגבי הפחתה בגובה התמלוגים שהיא משלמת. ג'יימס ריצ'רדסון ביקשה לסיים את הפעילות שלה בדיוטי פרי בנתב"ג לפני תום תקופת החוזה, שהיה אמור להסתיים ב־2020, וניגשה מחדש למכרז שהוציאה רש"ת לניהול החנות הפטורה ממס, על מנת להמשיך לפעול בנתב"ג, אך בתנאים חדשים. ג'יימס ריצ'רדסון, המפעילה כיום את חנות הדיוטי פרי בנתב"ג תסיים את חוזה ההתקשרות להפעלת החנות בסוף השנה, ותחל את פעילותה המשותפת עם היינמן בינואר 2018.

ככל שעלה בשנים האחרונות מספר הנוסעים בנתב"ג, נאלצה ג'יימס ריצ'רדסון לשלם תמלוגים גבוהים יותר לרש"ת. זאת, כשלטענתה תוצאות הגידול במספר הנוסעים לא באו לידי ביטוי דומה בהכנסות החברה. לפי הערכות, ג'יימס ריצ'רדסון שילמה לרש"ת ב-2015 כ-210 מיליון דולר, שחושבו לפי נוסחה שלקחה בחשבון את פדיון המכירות של החברה בחנות ואת מספר הנוסעים שעברו בנתב"ג. זאת בעוד במכרז בו זכתה החברה ב-2013, היא נדרשה לשלם 169 מיליון דולר בלבד בשנה, בצמוד למדד.

במכרז הנוכחי הורידה רש"ת בנוסחת חישוב התמלוגים שישלמו לה על ידי הזכיין, כך ששיעור הצמדת התמלוגים לשיעור השינוי בתנועת הנוסעים הבינלאומית ירד מ-70% ל-40%. בנוסף נקבעה תקרה לשיעור השינוי בתנועה שיילקח בחשבון לעד 10% בשנה. שינוי נוסף, אותו יחוו הנוסעים מנתב"ג עם תחילת פעילותן של שתי החברות הזוכות - הוא הרחבת מתחמי המסחר של הדיוטי פרי גם לאזור זרועות העלייה למטוס.

למכרז ניגשו שתי חברות בינלאומיות בעלות ניסיון בתחום שירותי מכירת מוצרי דיוטי פרי בשדות תעופה, וכן רשתות מקומיות שבהן נמכרים במכירה קמעונאית בשמים, קוסמטיקה ומוצרי פארם. דיוטי פרי אמריקה - בהצעה משותפת עם חברת פונטה קנה - ניגשה למכרז אך לא זכתה בסופו של דבר.

בטרמינל 3 צפויים לעבור 8 מיליון נוסעים ובטרמינל 1 כמיליון וחצי נוסעים מדי שנה.
דיוטי פרי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד